Hrvatski radio

Radio Rijeka

MFMS: Kad katastrofa postane "obična" željeznička nesreća

09.05.2016.

14:04

Autor: Tatjana Sandalj

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Nismo se makli s komorne male scene, ali smo se vozili na otoku-mašini u žestokom ritmu predstave "Poludjela lokomotiva". Na rubu performansa, dramske predstave i koncerta otvorio se prostor slobode osobnih interpretacija.

Stanislaw Witkiewicz jedan je od najkompleksnijih autora poljske i svjetske avangarde, klasik 20. stoljeća. 1923. napisao je komad naslova "Poludjela lokomotiva" koji kao da pretkazuje frenetični ritam 21. stoljeća. Sadržaj kaže ovako: strojovođa i ložač odluče svoju parnu lokomotivu potjerati preko svih razumnih granica, postaja i signala. Žele doživjeti uzbudljivi vrhunac brzine i zanosa. Ali oni zapravo nisu radnici na željeznici nego kriminalci u bijegu. Njihov ludi eksperiment katastrofe metafizičkih razmjera putnici pretvore u običnu željezničku nesreću. 

Hoće li "Vlak" Voje Brajovića i Sergeja Trifunovića ostati najbolja predstava po ocjeni publike te kako će o nagradama odlučiti stručni sud, znat ćemo večeras nakon što još Kazališni laboratorij Sfumato iz Bugarske prikaže "Gogoljev san". Početak je u 19:30.

Nesvakidašnji i duhovit tekst tražio je i takvog redatelja i našao ga je u Jerneju Lorenciju koji na žalost sinoć nije bio u Rijeci. Oni koji su se pitali kako bi izgledao kazališni Mad Max, a vidjeli su predstavu drame Slovenskog narodnog gledališča iz Ljubljane, znaju odgovor. Strojovođa i ložač na svom otoku-mašini, kao Robinzon i Petko, kako ih je odredio pisac, voze nas uz pomoć dva klavira. Obzirom na sve što smo te na činjenicu da je glazba Branka Rožmana matrica koja daje tempo i okvir cijeloj izvedbi, tumačenje Janeza Škofa da ni on ni Aljaž Jovanović nikada ranije nisu svirali klavir pravo je iznenađenje. 

Predstava je otvorila asocijativni niz, valjda u svakom u publici neku individualnu priču i tumačenje. Autorskoj i glumačkoj ekipi to je bila i namjera. Jovanović je istaknuo da je Lorenci već na nekim sličnim razgovorima tumačio da je želio da glumci ne glume nego da budu u toj lokomotivi te da se publika također osjeća kao da sudjeluje u vožnji. A to je samo jedna od razina na kojoj se može govoriti i razmišljati o predstavi. 

Na rubu performansa, dramske predstave i koncerta ili sve odjednom, ludilo "Poludjele lokomotive" otvorilo je prostor slobode. I ne prvi put na ovogodišnjim malim scenama. Slično je bilo s Gogoljevim "Dnevnikom jednog luđaka". Ocjena publike za Dramu SNG-a je 4,50. 

Radio Rijeka prati Međunarodni festival malih scena Rijeka već 23. godine. Kroniku emitiramo i ove godine svakog dana u 17:45, osim u subotu kada je termin emitiranja 18:15, a priprema ju Tatjana Sandalj. Poslušajte atmosferu šeste večeri:

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.