Hrvatski radio

Radio Rijeka

12:49 / 06.05.2015.

Autor: Tatjana Sandalj

MFMS: Od valcera do koračnice i u krug

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Red klasika, red suvremenog. Ritam valcera za početak nesretnog ljubavnog plesa "Kazimira i Karoline" na Oktoberfestu prije, recimo osamdesetak godina. Pojedinačne sudbine koje melje društveni sistem, jednake tada i sada, dokazuje produkcija Ateljea 212 što smo ju vidjeli sinoć. Večeras je na programu "Mobitel" kazališta Moruzgva iz Zagreba.

Rođeni Sušačanin, austrijski književnik Ödön von Horváth u dramskim tekstovima britko je govorio o krizi i traumi koja je počinjala između dva svjetska rata, a koju svijet živi posljednjih stotinu godina. Stoga nije čudno da mu se u kazalištu vraćaju, u Rijeci prije devet godina "Kazimira i Karolinu" režirao je Paolo Magaelli, a sinoć smo isti naslov na festivalu gledali u režiji mlade Snežane Trišić, produkcija Ateljea 212.

Zanimljiva ogoljena scenografija što ju određuju krug i tobogan: krug u kojem se sve vrti i tobogan na kojem svi klizimo, sve brže. U krug se vrte i likovi drame, sve brže i brže prema osobnom slomu i društvenom preokretu, od valcera do koračnice i fašističkog pozdrava.

Bliskost s publikom na maloj sceni traži i specifičnu vrst glume, pa je mala scena sinoć bila zamka za ansambl koji predstavu inače igra na velikoj sceni. Među glumačkim interpretacijama ističe se Katarina Žutić čija Edna nije, kako biva uobičajeno, predstavljena kao patnica i žrtva nasilnog partnera. Upravo je Edna simbol najpotlačenijih, najnižih slojeva društva koji su se tada utekli nacizmu kao jedinom izvoru boljitka koji im je ponuđen.

I dok pojedinačne ljudske sudbine prolaze, kapitalizam još uvijek traje. I još uvijek je u krizi. Što je dakle s životnim i kazališnim rasponom od sjaja do očaja? Direktor Ateljea 212 Branimir Brstina misli da je bolje krenuti od očaja, onda sve kasnije izgleda bolje, ali ipak, naglašava, kao bajka.

Ocjena publike za "Kazimira i Karolinu" 4,19 znači treće mjesto od četiri odgledane predstave. Još su četiri na programu. Večeras od 20 sati "Mobitel", naslov produkcije Kazališta Moruzgva iz Zagreba. Režije najizvođenijeg suvremenog katalonskog dramatičara Sergija Belbela uhvatio se Krešimir Dolenčić. Razgovor za okruglim stolom bit će u izravnom prijenosu Trećeg programa Hrvatskog radija od 21:30.

Što je sinoć rečeno poslušajte u festivalskoj kronici: