Hrvatski radio

Radio Rijeka

12:47 / 08.05.2015.

Autor: Tatjana Sandalj

MFMS: Treba imati hrabrosti izuzeti se iz svijeta

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Drama Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora česte je festivalske večeri donijela estetiku sasvim drugačiju od svega što smo do sada gledali. Iako je o klasičnom tekstu riječ gledali smo prizore koji se lako mogu smjestiti u danas i ovdje. Hedda Gabler Henrika Ibsena je lik koji, od kada je prvi put javno predstavljen, provocira prijepore o tome kako je tumačiti, a Nataša Matjašec Rošker kao Heda bila je maestralna.

Smjestivši građanski salon u prozirni kvadar bez gotovo ikakve dodatne rekvizite redateljica Mateja Koležnik i scenograf Marko Japelj otvorili su mogućnost da istovremeno bude i salon i željeznički vagon kao iluzija bijega; akvarij ili terarij, stakleni okvir duha iz kojeg bi trebalo biti moguće lako pobjeći. Trebalo biti.

Bila je to večer u kojoj kao da između predstave i razgovora za okruglim stolom i nije bilo pauze. Nataša Matjašec Rošker govorila je, ne jedina među glumcima, o tome kako rad s Koležnik nije demokracija, već totalitarni sustav žene koja zna što hoće. 

Na pitanje po čemu je svevremena Hedda uvijek izvan svijeta, i danas i prije sto godina kada je napisana i uvijek će ostati, Matjašec kaže zato što su rijetki ljudi koji imaju: "...snagu i moć da živi i da živi život po svome, da se izuzmeš iz svijeta." Ibsen je najbliži današnjici, tvrdi Koležnik, po apsolutnoj sebičnosti likova, toliko nalik nama danas kada nigdje u društvu više ne postoje mehanizmi preuzimanja odgovornosti za učinjeno.

U nastavku pomalo filozofske rasprave o tome postoji li osim Ibsenova svijeta smrti i svijet života razgovaralo se i o neoliberlanom medijskom svijetu i kazalištu u kojem postaju važni rezultati, u kojem se skraćuje vrijeme proba i o demokraciji u kojoj publika, zato što je platila kartu želi gledati samo ono što ju zabavlja.

Redateljica Koležnik ustvrdila je da u kazalištu danas prepoznajemo tek šok ili sentiment i to nostalgiju, a Međunarodni festival malih scena voli i cijeni kao najvredniji festival u regiji jer još uvijek prepoznaje neuobičajene estetike. Ili nas je gošća samo utješila jer je njihova neobična poetika "Hedde Gabler" dobila tek prosječnu ocjenu 4,21 riječke publike.

Večeras je u 20 sati na programu Eugene Ionesko. Tragičnu farsu naslova "Instrukcije" uprizorit će Nacionalno kazalište "I. L. Caragiale" iz Bukurešta u Rumunjskoj. 

Više o sinoćnjem razgovoru za okruglim stolom poslušajte u festivalskoj kronici: