Hrvatski radio

Radio Rijeka

16:22 / 08.08.2015.

Autor: Tajana Petrović Čemeljić

"Prema objektu" - izložba koja razbija iluzije (ako ih još imate)

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Deset europskih umjetnika predstavlja svoje radove na izložbi „Prema objektu“, koju je riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti postavio u Malom salonu. Osim recentnih radova, može se vidjeti i dokumentacija o nekoliko ekscentričnih djela radikalne umjetnosti.

Izložba je nazvana prema radu ruskoga umjetnika Avdeija Ter-Organiana. On je brutalnu stvarnost u Rusiji 1992. godine komentirao performansom tijekom kojeg je pijan prespavao noć na podu moskovske galerije. Time je samoga sebe učinio izloškom, svojevrsnom živom skulpturom, objektom izložbe koji se samoga događaja kasnije nije ni sjećao.

Taj je čin bio (i ostao) komentar različitih načina na koje gubimo vlasititi subjektivitet, snagu volje i sposobnost djelovanja, kaže kustos izložbe Michal Novotný iz praškog Centra za suvremenu umjetnost "Futura", koji u Rijeci boravi u sklopu rezidencijalnog umjetničkog programa. 

Za izložbu "Prema objektu" odabrao je recentne radove umjetnika iz Češke, Italije, Albanije, Njemačke i Rusije, kao i fotodokumentaciju o nekoliko radikalnih radova, poput "Cijepljenja" češkog umjetnika Petra Stembere. On je u travnju 1975. u vlastitu ruku ucijepio granu stabla, kao što se to radi u voćarstvu (kasnije je, da vas upozorimo, imao velikih zdravstvenih problema). 

Tu je i dokumentacija o jednogodišnjem performansu "T-Dog" Nijemca Torstena Schlopsniesa koji je 1999. godine u svoju čeljust ugradio pseće očnjake (možete ih vidjeti u izložbenoj vitrini!) kako bi stvorio mit o čovjeku-psu koji zastrašuje ljude u podzemnoj željeznici u Chicagu.

Noviji radovi pak propituju odnos čovjeka, tehnologije i medija. Carsten Recksick je tako izradio seriju autoportreta – odnosno, svojevrsnih selfieja – na kojima je fotografirao sebe uz neka od najpoznatijih i najskupljih suvremenih umjetničkih djela. Koliko cijena utječe na našu procjenu vrijednosti djela, i koliko od tog glamura "prelazi" na one koji se s njima "druže"?

Riccardo Giacconi predstavljen je snažnim dokumentarnim videoradom o europskoj pjevačici i slikarici Dominique Fidanzi koja je obećavajuću pjevačku karijeru započela pobjedama u talijanskom i francuskom talent-showu, ali 2008. joj zbog recesije otkazuju ugovor i ona se povlači u malo švicarsko selo gdje se posvećuje slikarstvu.

Češki umjetnik Martin Horák svijet tumači iz pozicije autsajdera iz provincije i starijeg čovjeka koji još uvijek čeka na uspjeh i poštovanje - a "vrijeme leti, Martine!" To sebi i nama umjetnik poručuje gipsanim odljevom vlastite ruke na kojoj vrijeme neumoljivo odbrojava zlatni digitalni sat.

Poput neke od televizijskih vidovnjakinja, Chiara Fumai čita rad radikalne feministice Valerie Solanas (one koja je svojedobno pokušala ubiti Andyja Warhola) kojim Solanas pokušava dokazati mušku inferiornost i poziva žene da "zatru" muški spol. Pri tome je Chiara Fumai nadahnuta nastupom bivšega talijanskog premijera Silvija Berlusconija kad je 1994. godine predstavljao svoju političku kampanju. 

Riječka izložba "Prema objektu" tako nastaje kao zbir raznovrsnih komentara o tome kako, suočeni s društvom koje nas okružuje, gubimo volju i prepuštamo se "nesvijesti" – ili se pak okrećemo radikalnim potezima. I sama je izložba, prema riječima njenoga kustosa, sjajan primjer objektivizacije: "Ne tretira li kustos ili kustosica umjetničke radove kao alate za vlastite ciljeve?", pita se Novotný - i upozorava da se možemo pripremiti na to da ćemo uskoro svi biti objektivizirani... 

Ulaz za posjetitelje je slobodan, a izložba ostaje otvorena do 30. kolovoza.