Hrvatski radio

Radio Rijeka

Konferencija o pomorstvu: 80 posto onečišćenja Jadrana dolazi s kopna

06.12.2019.

13:41

Autor: Hina

Ovako izgleda smeće iz Albanije i Italije koje stigne do Pelješca (Foto: Grgo Jelavić / Pixsell)

Ovako izgleda smeće iz Albanije i Italije koje stigne do Pelješca (Foto: Grgo Jelavić / Pixsell)

Foto: - / -

Najveće onečišćenje Jadranskog mora, čak 80 posto, dolazi s kopna, a od plovila na moru glavni onečišćivači su mala plovila i jahte, istaknuto je u petak na konferenciji o pomorstvu i unutarnjoj plovidbi u povodu Dana pomoraca i brodaraca i njihova zaštitnika - sv. Nikole.

"Moramo znati da u more dolazi otprilike 20 posto otpada s brodova, a 80 posto s kopna, što znači kako mi možemo rješavati problem onečišćenja koji dolazi s brodova koliko god hoćemo, ali još ćemo imati 80 posto smeća s kopna", upozorio je pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić na konferenciji o pomorstvu i unutarnjoj plovidbi, koja se održava u hotelu "La Meridien Lav" u Podstrani.

Po njegovim riječima, u posljednje vrijeme počela se pojavljivati i plastika u velikim količinama, a dio toga je albanska plastika koja dolazi njihovim rijekama. No, rekao je Orlić, neka ispitivanja na sjevernom Jadranu su pokazala da je 80 posto plastike hrvatskog porijekla.

Objasnio je kako balastne vode koje ispuštaju brodovi i plovila u naše more donose "organizme koji nisu autohtoni". "Mi s velikim međunarodnim brodovima nemamo problema, oni se kontroliraju i inspekcija ih posjećuje, te oni moraju voditi knjige o ulju i balastnim vodama na temelju kojih se može vidjeti kad ih je tko i gdje ispustio. Nama su osnovni problem male jahte, kojih imamo na našem Jadranu tijekom ljetnih mjeseci oko 180.000 i jako je teško iskontrolirati toliku masu plovila", istaknuo je Orlić.

Ocijenio je da je za čisto more najvažnija edukacija. "Ljudi moraju postati svjesni što nama Jadran znači i kakav nam je resurs i kako ćemo ga očuvati", poručio je Orlić. 

 Također je rekao kako su "relativno visoke" kazne za onečišćivače Jadrana, te je, primjerice, ove godine naplaćeno 500.000 kuna, npr. za korištenje goriva s količinom sumpora većom od dopuštene.

Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver je istaknuo kako je u tijeku nabava novih plovila i obnova flote Jadrolinije, što će je učiniti još konkurentnijom. "Vjerujem da će se rezultati tog procesa vidjeti do iduće sezone", dodao je. 

Bilaver je istaknuo kako se Hrvatska izborila da tijekom predsjedanja Vijećem Europske unije sljedeće godine jedan od prioriteta njegova rada bude pomorstvo. "U Opatiji ćemo u ožujku imati neformalno vijeće ministara, gdje ćemo raspravljati o pomorstvu i imat ćemo priliku predstaviti tradiciju koju pomorstvo u Hrvatskoj baštini", dodao je. 

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.