Hrvatski radio

Radio Rijeka

11:09 / 04.01.2017.

Autor: Neva Funčić, Hina

Željko Marušić: strukturnim promjenama do sigurnijih cesta!

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Hrvatske ceste još su među najsmrtonosnijima u Europi, tvrdi prometni stučnjak Željko Marušić. Za sigurniji promet treba učinkovitije pravosuđe, bolja prometna kultura, ispravna prometna infrastruktura te jeftinije autoceste i taksi prijevoz, rekao je u emisiji Tris Radio Rijeke.

Na hrvatskim je prometnicama u 2016. stradalo najmanje osoba nego dosad, ali profesor zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti Željko Marušić navodi da ne možemo biti zadovoljni, jer su hrvatske ceste kao i proteklih godina šezdesetak posto smrtonosnije od europskog prosjeka.

Tijekom 2016., po još nepotpunim podacima, stradale su 304 osobe, a ako se uzme u obzir da je to manje od petine smrtno stradalih u usporedbi s prometno najtragičnijom 1979. godinom ili 54 posto manje nego 2008., možemo biti vrlo zadovoljni, kaže Marušić.

Istodobno upozorava da, realno, ne možemo biti zadovoljni jer se stopa od 72 smrtno stradala na milijun stanovnika temelji na službenom, ali realno netočnom broju stanovnika. Zbog masovnog iseljavanja, revalorizirana stopa za 2016., prema Marušićevim tvrdnjama, iznosi oko 78 na milijun stanovnika.

"Posebice ne možemo biti zadovoljni jer se na razini Europske unije očekuje smanjenje smrtnosti u usporedbi s 2015. za oko pet posto, uz stopu od 48 poginulih na milijun stanovnika", ističe Marušić, upozoravajući da su hrvatske ceste, kao i proteklih godina, šezdesetak posto smrtonosnije od europskog prosjeka, pri čemu je Hrvatska među dvije-tri najgore zemlje Unije.

Uzroke lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama Marušić je grupirao u deset točaka, navodeći kako ta analiza pokazuje da su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te "bacanje pijeska u oči" građana.

Od loše prometne kulture do neučinkovitog sustava

Marušić smatra da je u Hrvatskoj pogrešno ustrojen prometni sustav, jer ga od osamostaljenja Hrvatske vodi MUP, umjesto da njime, kao u većini zemlja, upravlja Ministarstvo prometa koje jedino može osigurati sustavni pristup i približavanje standardima EU-a. 

Razlog vrlo lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama za Marušića je i loša prometna kultura koju "matematički potvrđuje" udio najugroženijih skupina sudionika u prometu: pješaka, biciklista, mopedista i motorista, u ukupnom broju poginulih.

Problem je, smatra i skandalozno neučinkovito pravosuđe, što potvrđuju slučajevi niza vozača koji i nakon desetaka brutalnih kršenja prometnih propisa i dalje imaju važeću vozačku dozvolu. Time se, po Marušićevim riječima, "udara u temelje nacionalnih interesa, ukazujući gotovo na 'petu kolonu' u pravosudnom sustavu". Stanje bi, smatra, bilo i gore, da nije djelovanja medija, odnosno alarmiranja javnosti.

Ostali razlozi lošeg stanja u prometu su i manjkavi propisi, katastrofalno medicinsko zbrinjavanje nakon nesreća, prosječna starost automobila na hrvatskim cestama koja je prešla 13 godina i za pet godina je veća od europskog prosjeka, preskupe autoceste i taksi prijevoz, manjkava i neispravna prometna infrastruktura te nedovoljno korištenje elektroničke tehnologije za nadzor prometa, tvrdi Marušić. 

Treba nam doslijedno pravosuđe, a sustavom mora upravljati Ministastvo prometa, naglašava Marušić, poslušajte: