isušeno jezero
Foto: Nenad Lučić / RR
Ovih je dana u Gorskom kotaru dovršeno privremeno pražnjenje Lokvarskog jezera, kakvo je zadnji put zabilježeno prije 22 godine, Kako je sadašnjim dnom akumulacije nekad prolazio dio trase Lujzinske, odnosno stare ceste Rijeka – Zagreb, i kako je njezinom izgradnjom prije osamdesetak godina potopljen jedan dio naselja Lokve, u ispražnjenom se jezeru mogu uočiti neka obilježja, gotovo zaboravljene povijesti.
Goransko naselje Lokve ima svoje čuvare tradicijske baštine iz Udruge Ljubitelja lokvarskih starina, a oni, kaže jedan od članova Nikola Pleše, u privremenom pražnjenju najvećeg jezera Gorskog kotara vide dobru priliku za dodatna istraživanja, slikovito rečeno, potopljene povijesti svoga mjesta.
Nakon ispuštanja vode, iznova je vidljiv dio nekadašnje Lujzinske cente, odnosno stare prometnice Rijeka – Zagreb, čija je trasa upravo 1954, kada je jezero izgrađeno, znatno izmijenjena. Koliko su čuvari lokvarske tradicije detaljni u svojim istraživanjima svjedoče brojčani podaci, prema kojima se na dnu jezera nalaze tri mosta, šezdeset i devet kuća, pet pilana te po jedan sakralni i ugostiteljski objekt.
Zbog odvoza velikih količina materijala, tijekom izgradnje jezera kod Lokava bila je privremeno postavljena i manja željeznica
Foto: - / Ljubitelji lokvarskih starina
Pogledaju li se ostaci spomenute cestovne arhitekture, posjetitelju se može učiniti, kako je izgradnjom jezera vrijeme zaustavljeno u davnoj prošlosti. Uz nekadašnju trasu Lujzijane, koja prolazi jezerskim dnom, još su vidljivi stari kameni odbojnici, podzidi prezidi i potporni zidovi, a iako je na najslikovitijem objektu, Carovom mostu, gornji dio nagrizao „zub vremena“, njegove su bočne strane i luk postojani, kao i u vrijeme gradnje, prije 200 godina.
Od starih su kuća uglavnom ostale hrpe građevnog kamenja, no na obrisima nekadašnjih pilana lako se mogu razaznati prostori gdje su nekada bile smještene pile, kao i brane preko kojih se voda preusmjeravala, te pokretala postrojenja.
Među bolje sačuvane objekte svakako se ubraja nekadašnja gostionica s terasom i pristupnim stepeništem, kao i ostaci sakralnih objekata kod naselja Mrzla Vodica.
Materijal iz kamenoloma za izgradnju brane Lokvarskog jezera, transportirao se na tračnice položenim rudarskim vagonima
Foto: - / Ljubitelji lokvarskih starina
Pražnjenje Lokvarskog jezera je i poticaj za prisjećanje, koliko je gradnja brane na toj akumulaciji, sredinom prošlog stoljeća bio obiman i zahtjevan posao.
U tim je radovima, prema procjenama, sudjelovalo oko 27 tisuća ljudi, a zbog iskopa tunela, koji danas povezuje jezera u Lokvama i Fužinama, na gradilištu je, radi odvoza velikih količina zemlje i kamenja, bila postavljena čak i manja željeznička pruga.
Tijekom gradnje su aktivirana čak dva kamenoloma, s kojih se do današnje lokacije jezera materijal spuštao na tračnice položenim rudarskim vagonima. Jedan kamenolom je godinama korišten kao turistički kamp, a drugi je, pak, pretvoren u vidikovac uz staru cestu Rijeka – Zagreb, s kojeg se još uvijek može uživati u slikovitom pogledu na Lokvarsko jezero.
Poslušajte reportažni prilog:
tajne ispražnjenog jezera
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.