"Luđakinja iz Chaillota" u HNK

"Luđakinja iz Chaillota" u HNK

HNK-a kazališnu sezonu nastavlja u petak premijerom poetske satire na rubu fantastike "Luđakinja iz Chaillota" Jeana Giraudouxa, o zavjeri beskrupuloznih korporacija i profitera koji žele srušiti parišku četvrt Chaillot kako bi se dokopali nafte.

U tome im se suprotstavlja ekscentrična žena Aurelie, poznata kao Luđakinja iz Chaillota, koju u ovom uprizorenju posljednjeg djela slavnog francuskog dramatičara utjelovljuje glumica Lana Barić.

Režiju prve dramske premijere zagrebačke nacionalne kuće u ovoj godini režira Krešimir Dolenčić, kojemu to nije prvi put da režira to djelo: režirao ga je već 1993. u njemačkom Wuppertalu. "No, Giraudouxov tekst, nastao u vrijeme najvećih razaranja Pariza za vrijeme Drugog svjetskog rata, zvuči kao da je napisan tek nedavno, postajući stvarno aktualan, zanimljiv i jak tek 50 godina od praizvedbe", kazao je Dolenčić na današnjoj konferenciji za novinare uoči premijere.

"U njemu Giraudoux vizionarski govori da će mir sigurno doći a zlo prestati ali da za njega treba biti spreman i pripremljen. To je jedan aktivistički tekst u kojemu su razmišljanja o stvarnosti, upakiran u prekrasan poetski jezik i visoko kultivirani stil", kazao je redatelj.

Priča počinje u jednoj kavani u pariškoj četvrti Chaillot okupljanjem grupe zavjerenika, mutnih tipova i profitera koji tu žele crpiti naftu. Spremni su za to srušiti i čitav Pariz ako treba, pa osnivaju fiktivno anonimno društvo kao paravan za svoje malverzacije. No, njihov razgovor čuju stanovnici Chaillota koji su se tu također zatekli, koji o svemu obavještavaju svoju Luđakinju, ženu izuzetne snage i životne radosti, koja zapravo upravlja tom četvrti. Zajedno sa svojim prijateljicama, luđakinjama iz drugih pariških četvrti, ona kuje plan kako će se riješiti profiterskih bandi i spasiti Chaillot od njihovog zlog komplota.

Dolenčić se u ovoj produkciji odlučio za pomlađenu varijantu luđakinje i njezinih prijateljica - u originalnoj varijanti one su gospođe u 60-tima. Prijateljice glume Ana Begić (Josephine, luđakinja iz Concordea), Ivana Boban (Constance, luđakinja iz Passyja) i Barbara Vicković (Gabrielle, luđakinja iz Saint Sulpicea).

Veliki glumački ansambl još, među ostalima, čine Iva Mihalić (Irma), Goran Grgić (Krpar), Siniša Popović (Predsjednik), Žarko Potočnjak (Barun), Zijad Gračić (Posrednik), Leon Lučev (Istraživač), Luka Dragić (Čistač kanala), Zvonimir Zoričić (Starčić), Ivan Glowatzky (Pjevač), Ivo Frangeš je (pravi) Žongler, a tu je i grupa statista i balerina.

Prvi put izvedena 1945., nakon autorove smrti, "Luđakinja iz Chaillota" često je na repertoaru francuskih kazališta, 1970. je doživjela filmsku verziju s Katharine Hepburn u glavnoj ulozi, 1969. postavljena je kao mjuzikl, a 1992. izvedena i kao balet uz glazbu Rodiona Ščedrina. Hrvatska ju je publika posljednji put imala prilike gledati davne 1963., kada je Aurelie također u zagrebačkom nacionalnom kazalištu glumila Bela Krleža.

"No, tada je to djelo unatoč tome što je u naslovnoj ulozi nastupila Bela Krleža imalo slabu recepciju i doživljeno kao nešto posve izvan fokusa i vremena, a tek danas, pedeset godina od praizvedbe, taj je tekst počeo govoriti na drugačiji način", kazala je v.d. intendanta Sanja Ivić, napomenuvši da je igrom slučaja premijera zakazana baš za 31. siječnja - na dan Giraudouxove smrti daleke 1944.

U najnovijoj HNK-ovoj produkciji autorstvo glazbe dodijeljeno je istaknutom jazz pijanistu i skladatelju Matiji Dediću, a igra se prema prvotnom prijevodu Davora Sošića.

"Luđakinju" je za tu priliku dramaturški obradila Ana Tonković Dolenčić koja je napomenula kako je riječ o djelu čiji je tekst zamišljen kao bajka, u poetskom smislu sličnome "Malom princu". "Stvari su destilirane u jednu poetsku sliku svijeta no to ne znači da nisu itekako zaoštene jer su se jako polarizirale", kazala je Tonković Dolenčić.

Kostimografiju potpisuje Doris Kristić, a scenografiju Miljenko Sekulić. Svjetlo su oblikovale Željka Fabijanić Šaravanja i Vesna Kolarec, Ivica Krakić suradnik je za iluzionističke trikove, a za klauneriju i scenski pokret odgovorna je Iva Peter Dragan.