Teleoperater podiže cijenu - ostati ili otići?

Teleoperater podiže cijenu - ostati ili otići?

foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Mnogi korisnici usluga A1 ovih su dana bili neugodno iznenađeni obaviješću kako njihov teleoperator, od 1. rujna, uvodi dodatnu naknadu od 20 kuna za "Pristup uslugama fiksne mreže". Pitali smo HAKOM kakva su prava potrošača kad operatori odluče podići cijenu unutar ugovornog razdoblja...

Razlog podizanja cijene je, tvrde u A1, "praćenje trendova i omogućavanje najkvalitetnije usluge", a na računima će se nova stavka zvati "Pristup uslugama fiksne mreže" te iznositi 20 kuna s uključenim PDV-om i stići će u listopadu. 

Ima li bilo koji operator pravo povisiti cijenu, s obzirom na činjenicu da su klijenti potpisali određene ugovore s određenim iznosom? Nije li poboljšanje i proširivanje mreže kvalitativna obveza operatora sadržana u ugovorenoj cijeni? Što potrošače štiti od nove odluke operatora da povisi cijenu? Mogu li potrošači nekako reagirati i suprotstaviti se poskupljenju? To su pitanja koje smo postavili Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti (HAKOM) koja regulira tržište telekomunikacijskih usluga. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:

- A1 može sam odrediti cijene, kao što svi trgovci na slobodnom tržištu imaju pravo formirati cijenu svojih proizvoda i usluga (ako time ne krše tržišno natjecanje po posebnim propisima). Isto tako mogu i ukidati pakete, proizvode i usluge, poput ostalih trgovaca. Poskupljenje usluge rezultat je poslovne politike i odnosa A1, u prvom redu, s postojećim korisnicima. Niti jedno dizanje cijena nije popularno među potrošačima, ali korisnike u elektroničkim komunikacijama, koji imaju ugovornu obvezu, štiti zakon tako da bilo koje poskupljenje (osim u posebnim slučajevima propisanim zakonom), u odnosu na ugovoreno, znači pravo raskida bez naplate penala. Korisnici kojima je, pak, istekla ugovorna obveza, a ne žele plaćati skuplju uslugu za koju smatraju da nije ništa bolja nego postojeća, mogu ionako uvijek, bez plaćanja penala, prijeći drugom operatoru.

Obveza operatora je pravovremeno obavijestiti korisnike o svim promjenama u vezi s izmjenama u tarifnim paketima koje koriste, a što se u konkretnom slučaju čini. U ovakvim slučajevima uvijek savjetujemo korisniku da dobro razmisli i vidi što se nudi na tržištu. Ako novi paket ne odgovara korisniku, korisnik treba ili izabrati paket koji mu odgovara ili prijeći drugom operatoru.  

U cilju zaštite korisnika, zakonom je propisano pravo raskida ugovora s obveznim trajanjem unutar roka od 30 dana od objave izmjene cjenika. Dakle, u tom roku, korisnik ima pravo na raskid, o čemu mora biti pravodobno obaviješten. Nova stavka bit će obračunata na mjesečnim računima počevši od računa za rujan 2019. koji će korisnici primiti u listopadu. Zbog navedene promjene korisnici koji žele iskoristiti pravo raskida ugovora bez naplate naknade za prijevremeni raskid ugovora, mogu to ostvariti do 31. kolovoza, a sukladno obavijesti koju su zaprimili -