Izložba Ivana Listeša u Hvaru i Vrbanju

Izložba Ivana Listeša u Hvaru i Vrbanju Izložba Ivana Listeša u Hvaru i Vrbanju

U Galeriji Arsenal u Hvaru 10. kolovoza otvorena je dvadeseta samostalna izložba "Otok između otoka" akademskog slikara Ivana Listeša iz Kaštel Sućurca. Slike na ulju s već prepoznatljivim slikarskim iskazom bit će tijekom rujna izložene i u Domu Matije Ivanića u Vrbanju na otoku Hvaru.

Iz kataloga izložbe: 

Otok između otoka

Ivan Listeš svoj stil naziva „Dalmatinski realizam“, ali pritom ne misli na realizam kao likovni pojam, već na dalmatinsku realnost, za koju želi reći i pokazati da je prouzročena događajima, ljudima i mitovima iz povijesti koji su nepovratno utjecali na sadašnjost. Tu realnost nam želi predočiti konstruirajući novi, potpuno nadrealni svijet u kojem se isprepleću povijest i sadašnjost, stvarnost i fikcija, i u kojem se uvijek skriva angažiranost prema nekom problemu koji ga intrigira.

Gotovo u Boschovskoj maniri, stvara nevjerojatno domišljate krajolike u koje smješta kompozicije s dramatičnim odnosima brojnih ljudskih i životinjskih likova, koji kao u kakvom romanu s ključem, ostvaruju neke njemu znane međusobne odnose, koji nas vabe da ih otkrijemo i dešifriramo.

U prizorima sazdanima od njegove vlastite, studiozno razrađene ikonografije, upozorava na različite teme, od ekologije, depopulacije, brige o kulturnoj baštini… čime dokazuje da ne može ostati imun na probleme u društvu i da nije kao nijema većina koja im se prepušta, već ima potrebu i hrabrost da na njih ukaže i upozori.

Tako u slici „Domaći Gosti“ u centar zbivanja stavlja nogometnu utakmicu, koju okružuju, s njom naizgled nespojivi prizori povijesnog i sadašnjeg života na ovim prostorima, poručujući kako „kruha i igara“ funkcionira i nekad i danas. Slično, slikom „Iaaaa, Iaaaa“ želi dočarati hrvatsku društvenu zbilju, slikajući pusta polja, neobranu lavandu i brodove koji odlaze u Njemačku i Irsku, dok nogometna euforija oko nacionalnog tima predstavlja slamku nacionalnog ponosa i kratkotrajnog rasterećenja.

Njegova platna, često prekriva raster geometrijskih oblika, koji predstavljaju povijesne gomile, gromače, ali i asociraju na labirint, simbolizirajući kompliciranost i nedokučivost uzročno-posljedičnih veza između povijesnih zbivanja, koja se nepredvidljivo razvijaju i tako nepovratno i fatalno utječu na budućnost.

Ljudske figure koje nastanjuju njegove kompozicije uvijek su minijaturne…kao da poručuje da je mali čovjek samo pijun i uvijek dio nekog većeg plana na koji ne može utjecati.

Propituje tijek povijesti i nacionalnu mitologiju koju beskrajno poštuje, ali s kritičkim odmakom koji ga ne priječi da se s njom poigra i našali, ali i stavi u svoj rakurs. Tako izvrće poznatu povijesnu temu i slika „Dolazak Hrvata na kopno“, a u slici „1054“ problematizira crkveni raskol i slika dva odvojena stada čija se dva pastira, znakovito, griju oko jedne vatre.

Opsjednutost kretanjem po vremenu i prostoru, ilustrira brodovima za koje nismo sigurni da li lete nebom ili plove morem, a sasvim osobito i nadrealno kretanje donosi na slikama „Wrrrrrrr“ i „Izgubljen“ na kojima slika brod koji ostavlja zvučno-svjetlosni trag, poput kakvog raketnog projektila, a otoke pretvara u planete.
Otoci su čest motiv na Listešovim slikama, a i same slike su sadržajno otoci-svjetovi, odvojeni od svijeta, sa svojom vlastitom postojanosti i pojavnosti… kao neki njegov osobni SF u kojemu se izmjenjuju kadrovi i sekvence iz povijesti i budućnosti.

Taj „fiction“ još je više potenciran treperavim, točkastim rukopisom koji dodatno doprinosi dinamici i
dramatici prizora, bogatog i raznolikog kolorita, fino iznijansiranog, poglavito u kompozicijama s dominantnom
gamom, najčešće tirkizno plavom u kojoj se stapaju more i nebo, ili s venecijansko narančasto
obojenom atmosferom. 

Listešova platna, „Otok između otoka“, zarobit će nas na više razina, natjerat će nas da uronimo u njegov
imaginarij, da prepoznamo ključ i otkrijemo šifru, te razmislimo o poruci i zapitamo se, jesmo li i mi
nijema većina i postoji li način da i sami, poput njega, pokušamo otkriti odakle smo došli i zašto smo ovdje.

Dejanira Burmas Domančić

Komentari