"Human Error" Marije Šćekić kao težnja prema istini i savršenstvu

"Human Error" Marije Šćekić kao težnja prema istini i savršenstvu

Sandra Vitaljić

Otkako je 2009. godine premijerno predstavila svoj solo projekt „Human Error”, koreografkinja i plesačica Marija Šćekić s njime je obišla brojne gradove lijepe naše, te oduševila publiku u Nizozemskoj i Poljskoj, a ovih dana postavlja je na Večernjoj sceni Kazališta lutaka Zadar.

Nekoliko stoljeća nakon što je filozof Rene Descartes radikalno izjavio "mislim dakle jesam", neurolog Antonio Damasio ukoričio je naslov "Descartesova greška" tvrdeći kako je razum zapravo samo emocija koja je evoluirala. Upravo je Damasio potaknuo plesnu umjetnicu Mariju Šćekić na promišljanje, što je u konačnici rezultiralo predstavom "Human Error" u kojoj vlastitim tijelom kao misaono-tjelesnim instrumentom postavlja pitanja što je onda naše znanje i koja je stvarna istina naše spoznaje.

Gostujući u programu Radio Zadra, Marija Šćekić nam je otkrila kako je težište radnje usmjereno ka čovjeku kao jedinom živom biću na planeti Zemlji koje je u konstantnoj potrazi za pravom istinom koja mu je u konačnici nedokučiva.

- Ta ljudska greška ("Human Error") predstavlja vječnu polemiku Uma i Srca, relativnost ljudskog znanja, čovjekovu sklonost učenja iz grešaka te stalnu težnju prema istini i savršenstvu. Predstava govori o najtežim prekretnicama u životu čovjeka kojem nitko ne bi želio biti u koži, pa stoga nije za djecu, pojasnila je Šćekić i dodala kako je posebnost predstave u koreografiji čiji je središnji motiv duga vrtnja.

- Čovjek se uvijek iznova vrti u krug, nikad nije do kraja zadovoljan onim što ima. Vječito traga. No, glad za spoznajom novog, dokučivanjem vlastite svijesti, poriv za stalnom kreativnošću je nešto što čovjeka održava na životu. Vrtnja u mjestu, oko svoje osi priziva istinu, ljubav, vječnost te simbolički prikazuje derviš, kolo, krug kao zanos religijskih plesova, pa mi se činilo logičnim uklopiti derviš u ovu predstavu.

Središnji dio koreografije je rađen u suradnji s teologom Dušanom Maksimovskim, no Šćekić je radeći na predstavi ostvarila suradnju i s radiologom dr. sc. Milanom Radošem s Hrvatskog Instituta za istraživanje mozga u Zagrebu te tvrtkom Byte Lab IT Embedded Inteligence iz Zagreba koji su za potrebe predstave izradili sustav bežičnih motion capture senzora ušivenih u kostim plesačice.

Nakon brojnih izvedbi pred hrvatskom i stranom publikom, "Human Error" će imati prilike vidjeti i Zadrani 13. veljače od 20 sati na Večernjoj sceni Kazališta lutaka Zadar. 

Više o predstavi poslušajte ovdje. 

 

human error

Preuzmite datoteke

human error 13,5 MB

Komentari