Novo doba kao ozbiljan izazov mas medijima

Novo doba kao ozbiljan izazov mas medijima

U susret radionici " Kreativno pisanje i novi mediji" koju će u Gradskoj knjižnici u petak održati dr.sc. Nenad Vertovšek a posvećena je mladima i svima koji se tako osjećaju te se zanimaju za novinarstvo. Ujedno radionica otvara niz pitanja uz perspektivu novinarskog zvanja.

Jedan od načina na koji moderni svijet utječe na sve proizvodne grane je  postupno svjesno ili nesvjesno mijenjanje matrice fukncioniranja istih. Vijesti pak izlaze iz novinarske radionice a izazova u održavanju vjerodostojnosti sadržaja je svakim danom sve više.

Digitalno doba nosi potpuno novu situaciju.

»Bot» robot zvan Tobi proizveo je gotovo 40.000 novinskih članaka o rezultatima izbora u Švicarskoj iz prošle godine za medijski div Tamediju i to u samo pet minuta. Tako je napredna tehnologija odgovorila na „štancanje“ informacija koje mogu zamarati novinare a kako bi im olakšala posao.

Dr. sc. Nenad Vertovšek, bivši novinar koji je kako kaže, na vrijeme izišao iz novinarstva, da bi se kroz akademsko obrazovanje i predavanje  upravo posvetio medijima i novinarstvu, potvrđuje kako je uvođenjem robota novinara najviše profitiralo sportsko novinarstvo

 Danas postoje tekstovi prema kojima istraživanja pokazuju da su tako savršeni da ni vrhunski stručnjaci ne mogu otkriti iza kojeg stoji čovjek a iza kojeg robot“.

Vertovšek dodaje kako danas postoje i algoritmovi koji bez greške oponašaju čovjekovu kreativnost a negdje su čak i bolji u odgovaranju na zahtjev trenutka "Novinar može upasti u rutinu i u datom trenutku će izostati taj kreativni potpis ali robot sve to nadoknadi i to bez greške“.

Humanistički aspekt odnosno stavljanje osobe i njegovog zanimanja u prvi plan je prioritet a novinarski izazov i zadatak u isto vrijeme, zadržati etiku u obavljanju svog posla, napominje dr. Vertovšek i dodaje kako dio struke misli da će prepoznatljivost i njegovanje stila pisanja iščeznuti za nekoliko desetljeća.

Uz moderne izazove napredne tehnologije, fenomen fake newsa još je jedan od oblika zbunjivanja javnog mnijenja a time i ozbiljna prijetnja ne samo objektivnom izvještavanju već i društvenom poretku. Krešimir Krolo sociolog sa zadarskog Sveučilišta usporedio je  moderne medije sa „Mad Max“ klasikom u kojem se igra bez jasne strukture pravila."Juri se sve brže a da pokraj staze nema ni zastavice ni sudaca" objašnjava metaforom Krolo te dodaje:

„Ono što se sada radi s informacijama u odnosu na ranije je da je filter koji je nekad postojao u redakcijama klasičnih medijskih sustava izostaje a mogućnost širenja višestruko je umnožena. Postoji tzv.literarna difuzija, bočno širenje a kada tome dodate algortime koji sortiraju informacije što dolaze do onih korisnika kojima bi mogle biti najzanimljivije jer ih hvata ponajviše na emociju, stvara se zanimljiva situacija. Lažne informacije tada se šire poput šumskog požara a šteta koja se od njih načini je višestruka, posebno ako se tiče sektora zdravstva ili političko ideoloških tema.“

I jedan i drugi sugovornik slažu se da osim edukacije i osvještavanja načina kako razlikovati istinitu od netočne informacije, potrebno je i osvijestiti zašto se to čini te adresirati odgovorne i shodno tome preuzeti zadatak za sačuvanje digniteta struke.

Komentari