Hrvatski radio

Radio Zadar

Ferit F. Şahenk: Moj san je Zadar - centar elitnog nautičkog turizma

09.10.2013.

16:49

Autor: Vladimir Šetka

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Ferit F. Şahenk, najbogatiji turski poduzetnik, vlasnik Dogus grupe, prema Forbesovoj listi milijardera na prvom je mjestu u Turskoj i 395. u svijetu. "Težak" je gotovo 3,5 milijarde dolara, a gotovo svaki slobodan trenutak s obitelji provodi u Zadru. Jučer je izdvojio vrijeme i za ekskluzivni intervju Hrvatskoj-radio televiziji, te nam otkrio svoje planove o širenju nautičkoga biznisa u Hrvatskoj. Već posjeduje tri marine na šibenskom i zadarskom području, a za oko mu je zapeo i posrnuli Tankerkomerc koji je trenutačno u predstečajnoj nagodbi. Podsjeća da je u našoj zemlji već uložio 150 milijuna eura, a kroz daljnje poslove spreman je u iduće tri do četiri godine investirati najmanje 270 milijuna eura. Intervju prenosimo u cijelosti.

Radio Zadar: Zašto se izabrali Hrvatsku za ulaganja i kako vidite budućnost nautičkoga turizma u Hrvatskoj?

Ferit F. Şahenk: Prije svega, kao grupacija koja je snažno uključena u turizam  u Turskoj, Grčkoj, i Italiji,  Hrvatska nam je posebna lokacija, prije svega zbog odnosa Hrvatske i Turske, drugo zbog odnosa naših dvaju naroda i na kraju jer se ovdje osjećam kao kod kuće. Osim toga Hrvatska je jedinstvena sa svojih 1200 otoka i s vjerojatno jednom od najduljih obala na svijetu koja je zaštićena, prelijepa i netaknuta. Obožavamo je a osim toga izrazito poštujemo kulturu, prirodu i način života lokalnoga stanovništva. To u turističkom smislu morate pokazati, ali da ne „nagrdite“ zemlju.

Radio Zadar: Vidio sam da vam je zaštita okoliša jako važna.

Ferit F. ŞahenkTo postaje sve važnije i važnije, ne samo u Turskoj nego diljem svijeta. Moramo sačuvati prirodu za buduće naraštaje. Ne možete svijet promatrati samo iz perspektive zarade, nego morate misliti i na to što ostavljate svojoj djeci i unučadi.

Radio Zadar: Kakva je pozicija i stav Dogus grupe kada je riječ o nautičkom turizmu općenito na Mediteranu, počevši od Turske, Grčke, Hrvatske...?

Ferit F. ŞahenkNaravno, želimo razvijati nova odredišta, jer imate područja poput juga Francuske ili Španjolske, ili s druge strane Oceana Karibe, pa kažem zašto ne imati zanimljive regije i drugdje na Mediteranu, koje bi razvijali na Jadranu s Hrvatskom u središtu, a tu su i Grčka i Turska. Zašto ne kombinirati Jadran i Egejsko more, što još uvijek nije postignuto. Znate, kapaciteti u marinama iz dana u dan su sve veći, broj jahti koje krstare iz dana u dan raste. I da vam budem iskren, cijena i kvaliteta usluge sigurno nisu dobre. Dakle, moramo stvarati alternativu, a Hrvatska je odlična za takvo što, kao i Grčka. A Turska je spremna u budućnosti  „osvojiti“ luksuzni turizam. Govori se samo o masovnom turizmu, a ja mislim da ima prostora i za luksuzni turizam koji zemlji donosi oko šest do sedam puta veći prihod po osobi. Mislim da je to jako važno. 

Radio Zadar: Vlasnici ste već nekih marina u Hrvatskoj, Zadar, Šibenik, Sukošan. Kakav je konretno plan razvoja tih marina?

Ferit F. ŞahenkGledajući nautički biznis, pružali bi povezanu uslugu počevši od Venecije pa sve preko Grčke do Turske. Želimo stvoriti lanac marina s jednakom kvalitetom usluge, razmjenjujući iskustva i vrijednost ljudskoga potencijala. Kad pogledate naše marine u Hrvatskoj, zapošljavamo 175 ljudi koje smatramo članovima naše obitelji, a zaposlena su samo četiri Turčina. Ali, know-how koji stvara hrvatski menadžment želimo jednoga dana prenijeti i u Grčku. Želimo razviti "kulturu" marina Doguš grupe, da svaki vlasnik broda koji plovi s našom članskom iskaznicom bilo u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj ili Turskoj ima istu razinu usluge i da se osjeća kao kod kuće. Dakle najvažnija je stvar da vlasnicima jahti omogućimo najvišu razinu usluge.

Radio Zadar: Koliko mi je poznato, kod vas nije bilo otpuštanja, a i radnicima su povećane plaće u Hrvatskoj.

Ferit F. ŞahenkJa sam druga generacija u biznisu. Moj otac je počeo iz ničega, pa je temeljna vrijednost u našem biznisu biti čovjekom. Moj bi otac znao reći, kapital i vrijednost grupe su ljudi. Naše zaposlenike ne gledamo kao radnike, nego kao članove obitelji. Radimo zajedno. Nitko ne radi za mene, nego radimo zajedno. Svatko ima svoju odgovornost u kompaniji. Ja radim svoj posao, a oni svoj. Dakle radnici u Hrvatskoj ne trebaju biti zabrinuti, jer se povijest Dogus grupe može provjeriti. Vrednujemo učenje i obrazovanje. Siguran sam da će vrijeme pokazati, s još više investicija u ovoj regiji, da su Dogus grupi ljudi najvrednija imovina. Jučer sam bio u Grčkoj, na konferenciji o luksuznom turizmu, gdje smo Grcima za primjer iznijeli naš stav i zainteresiranost za ulaganje u Hrvatskoj. Pitali su nas, hoćemo li isto tako ulagati i u Grčkoj. Vjerujem da je to dokaz da činimo pravu stvar u Hrvatskoj.

Radio Zadar: Imate poslovne udjele u ACI-u. Spominje se i dokapitalizacija. Što je s tim, kakvi su Vam planovi?

Ferit F. Şahenk:Prije svega želim reći i to zbog čega smo već uključeni u ovu vrlo važnu kompaniju. Mi smo uz ostalo investitori u lokalne marine u Hrvatskoj. Mi želimo biti dio toga. To je vrlo bitno. Drugo, dokapitalizacija, o kojoj se sada govori. Tu ćemo pričekati smjernice Vlade, vidjeti što oni o tome misle, jer je to jako bitno. Jer, što mi želimo s ovom kompanijom, čije vrijednosti izuzetno cijenimo, a to su ljudi, kapaciteti, i tehnologija. Ali tu je i stvaranje sinergije te pružanje stručnoga znanja. Dakle, naša obveza je ovoj kompaniji pružiti iskustvo, te našu mrežu kapaciteta koja postoji u regiji. A u pogledu dokapitalizacije, koliko sredstava i u kojem postotku, to je u potpunosti Vladina odluka, o kojoj ćemo naravno razgovarati. 

Radio Zadar: Tankerkomerc. Koji su rokovi i koliko ste spremni čekati na neke odluke?

Ferit F. Şahenk: Vrlo jasno, Tankerkomerc je vrlo važna tvrtka, zbog svoje lokacije i dvaju biznisa kojima se bavi. Ono što želimo je nastavak poslovanja, da svatko tko u njoj radi bude zadovoljan plaćom. U potpunosti ćemo poštovati odluke Vlade i ministarstava. Još smo tu. Dođe li do privatizacije, sjest ćemo i razgovarati s bankama o budućnosti. Naša pozicija prema bankama je jasna i želimo da sve banke budu prisutne na sastanku, dođe li do njega. U potpunosti ih poštujemo. U Zadru, na prostoru gdje je marina želimo napraviti jedinstveno odredište, jer nautički biznis nisu samo vezovi za brodove. To su mjesta gdje ljudi idu jesti, zabaviti se, odsjesti u hotelu, vikendom šetati s obitelji. I marina mora biti središte zabave vrijedno pozornosti. Mislim da ta lokacija treba kvalitetno ulaganje, kakvo mi možemo pružiti, ali ponavljam, u potpunosti poštujemo vizije vlasti.

Radio Zadar: Sada ću se malo našaliti. Znači li to da bi Zadar mogao biti hrvatski St. Tropez?

Ferit F. Şahenk: Zadar vidim poput St. Tropeza ili drukčiju verziju Ibize. Znate, mnogi ljudi u svijetu, kad im spomenete Ibizu ne ramišljaju o Španjolskoj, jer je to brand. Isto je i sa Tropezom. A vidite ja mislim da Zadar može postati nešto poput toga. Zapravo, Zadar može ići ispred Hrvatske i to iz više razloga. Tu je potencijal, ali morate imati i lude ulagače poput nas koji imaju svoj san, a ja imam san za Zadar. Ono što želim da ljudi znaju, kad god imam dva slobodna dana, s obitelji dođem u Zadar. Zadar i Hrvatska mi nisu samo biznis, to je dio moga života.

Radio Zadar: Ulazite li u još neke druge investicije?

Ferit F. Şahenk: Razmišljamo o brojnim mogućnostima. Na prvom mjestu su marine. Nadamo se da će isto tako biti i ulaganja u neke posebne hotele. Ne samo gdje je već nešto izgrađeno, nego i ispočetka, od nule. Naravno, bavimo se i građevinom, automoto industrijom, energetikom, bankarstvom i tu se može nešto u budućnosti. Ali, naša osnovna djelatnost je turizam i kako vrijeme više prolazi sve više učimo o vašoj zemlji i osjećamo se ugodno. Prije četiri godina kad sam došao ovdje, nisam znao nikoga, a sada već imam nekoliko prijatelja s kojima mogu sjesti i popričati. S vremenom ćemo ulagati sve više. Za sada smo u Hrvatsku uložili oko 150 milijuna eura. U sljedeće tri-četiri godine očekujem ulaganja od 270-280 milijuna eura. Sve je to strateški izračunato, ali je riječ i o investicijama koje radimo sa srcem. 

 

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.