Emisija 14.02.2019.

Emisija 14.02.2019.

EVELINA RUDAN: VJEŽBE IZ LJUBAVNE LIRIKE Evelina Rudan je vrlo razigrana pjesnikinja, mladolika i vedra, kao sunčan dan, kojim počinje njezina prva pjesma "Sunce ti sjedne na ramen". Kolikogod se čini lako, pisati iz radosti i o radosti nije baš uobičajeno, niti je lako. Za to je potrebno imati vedar duh, a Evelina Rudan ga svakako ima. To je šaljiv, lepršav i igralački poriv, koji je stalno prisutan u njezinim novim, ali i prijašnjim pjesmama. Riječ je o radosti življenja, kao takvog. U ovom rukopisu ona se u prvom ciklusu bavi vježbanjem pisanja ljubavne lirike, te opisuje sam proces pisanja pjesme, izmišljanje glavnog muškog lika i te su pjesme mjestimično začinjene referencama na tradicionalnu liriku. Rudan to sve proigrava, pritom pokazujući veliku vještinu i umijeće stihotvorstva, koje kao temu može uzeti sam proces pisanja pjesme i konstruiranja ljubavne fabule petrarkističkog ili nekog drugog tipa. Njezin zamišljeni - za potrebe pjesme - ljubavnik nije međutim ni "nježan, ni uglađen, ni zabavljen ni ustrašćen"; nego je hladan, žali se pjesnikinja. Na drugom mjestu kaže "Odavno već nisam pisala ljubavne pjesme/od petog osnovne ili još odavnije / je to bilo/ i što mi onda treba:/ jedno srce - to svakako/ ako su dva to je već svadba i pir." Rudan svojim uputama za pisanje ljubavne pjesme podsjeća na slavni esej Edgara Allan Poea:"Philosophy of composition", u kojem Poe kaže da su smrt lijepe žene i dobar refren najvažniji za dobru ljubavnu pjesmu. A Evelina Rudan nam kao recept nudi jedno srce - "jer dva su već pir i svadba" - i neko svjetlilo: "Mjesec, sunce, luna, svijeća neka, ali ne kandilo." U drugom mini ciklusu pjesama pjesnikinja se malo poigrava književnom teorijom, uzimajući sintagmu francuskog sociologa Pierrea Bourdieua "književno polje" i doslovno realizirajući metaforičko značenje, pričajući o pravom polju, u kojem "sadi makove i mrkve" i "svud oko nje je trava". Kao što se u prvom ciklusu poigravala s općim mjestima ljubavne lirike, vježbajući je, tako se u drugom ciklusu poigrava s književnom teorijom, stvarajući neku vrstu eruditskog humora. Najuspjelije su joj možda pjesme u kojima ne vježba ništa, koje kao da su projurile kroz cijelo biće pjesnikinje i rodile se bez ikakve namjere ili napora: duža pjesma u prozi naslovljena "Prostorni obrat" te pjesma koja će možda ući u antologije, naslovljena "Objekt žudnje". Evelina Rudan je vrsna i znanstvenica i književnica, i njezina poezija je visoko svjesna sebe te ponekad zbog tog viška znanja u stihovima osjećamo svojevrsnu potrebu za čišćenjem i od tradicije lirike, kao i od književne teorije te potrebu da se piše na nov i oslobađajući način. Tek kad dobro procesuira sve te naslage nakupljenog znanja i odbaci ih u stranu nastaju velike pjesme, koje su potpuno pogođene i nipošto nisu samo vježbe. Ali i kad samo vježba, Evelina Rudan je majstorica iskaza, što dokazuje ovaj rukopis, ali i sve njezine dosadašnje zbirke poezije.

O emisiji Poezija naglas

Poezija na glas na Trećem programu Hrvatskoga radija . .

Pročitaj više

Poezija naglas
Poezija naglas

HRT – HR 3 — Književnost

Poezija na glas na Trećem programu Hrvatskoga radija . .

Najave

Poezija naglas

Četvrtak, 21.03.2019. 22:03 - 22:30

LIDIJA DEDUŠ: "Noćne misli" Lidija Deduš, pjesnikinja koja oduševljava sve one koji su klasični "overthinkeri", ljudi koji previše misle, i ta klupka koja se stvaraju u glavi, najčešće noću, rađaju ...

Sve najave
Poslušajte

Emisija 28.02.2019.
Četvrtak, 28.02.2019 22:03