Arhiva slušaonice - Ars acustica

Subota, 24.04.2021 23:30

Still unhurt

Dvadesetminutna skladba Still Unhurt (Još neozlijeđeni) temeljena je na 20 setova improvizacija koje su autori Eva Popplein i Janko Hanushevsky snimili kod kuće u svom studiju u Kölnu za vrijeme izolacije u ožujku 2020. Preslušavajući snimljeni materijal otkrili su kako u glazbi mogu čuti sve ono što ih je tih dana okruživalo - strah i bespomoćnost, neizvjesnost i tjeskobu, usporavanje, trenutke spokoja, osjećaj topline i povezanost s obitelji. Odlučili su tada od dvadesetodnevnih dvadesetminutnih improvizacija kreirati zvučnu skladbu u trajanju od 20 minuta. Tada je već postalo jasno da će Festival Prix Marulić na kojemu su trebali sudjelovati u svibnju također biti otkazan, pa su odlučili u skladbu uvrstiti i terenske snimke s otoka Hvara, no i snimke s njihovog balokona. Naslov Still Unhurt -Još neozlijeđeni (ali već dahom napadnuti) posudili su od svog najdražeg pjesnika Josepha Kopfa

Subota, 17.04.2021 23:30

Prijenos zvučnih lokacija- Glazba za šume, željeznice i jogging staze

Kao i prošloga tjedna u emisiji predstavljamo projekt Location podcasts ili u slobodnom prijevodu koncept Prijenosa zvučnih lokacija skupine za AA pri Europskoj radiodifuzijskoj uniji. Zajednički projekt osmišljen je prije godinu dana tijekom prvog lockdowna. Ako ne možemo putovati fizički, možemo putovati zvukom. Budući da slušanje sve vise postaje mobilna aktivnost, a slušalice su postale dio naše svakodnevice, baš kao i podcastovi, radijski programi i glazbeni streamovi koje putem njih konzumiramo. Većina ovog sadržaja obraća nam se kao da sjedimo u nekom izoliranom prostoru, posvećenom samo slušanju. Međutim, ono što slušamo često se preklapa s našim trenutačnim zvučnim okruženjem. Arsakustičari su se zapitali zašto ne iskoristiti upravo taj spoj i proizvesti zvučna djela koja se odnose na određena mjesta koja postoje u različitim zemljama i gradovima? Takva nam djela omogućuju da jednu stvarnost pozicioniramo preko druge. Što ako bismo mogli iskoristiti željezničku stanicu u Beču da se prevezemo do Ljubljane? Možemo li trčati uz more u Marseilleu i čuti svijet oko staze za jogging u Maksimiru? Tako su diljem svijeta nastale brojne audio snimke prilagođene za stereoslušalice- binauralna audio djela nastala korištenjem terenskih snimki sa različitih zadanih lokacija primjerice s javnih klupa, tržnica, šuma, kolodvora ... U emisiji ćemo vam predstaviti ulomke nekoliko takvih djela. Budući da su snimana binauralnom tehnikom bilo bi idealno slušati ih na slušalice i na lokacijama srodnim onima koje slušamo. Zato djela koja ćemo fragmentarno slušati u emisiji donosimo ovdje u cijelosti.

Subota, 10.04.2021 23:30

Prijenos zvučnih lokacija - Glazba za tržnice, obale i luke

Lokacijski podcasti ili Prijenos zvučnih lokacija još je jedan projekt skupine za Ars Acusticu pri Europskoj radiodifuzijskoj uniji osmišljen unatrag godinu dana, a polazi od činjenice kako slušanje sve više postaje mobilna aktivnost. Slušalice su dio naše svakodnevice, baš kao i podcastovi, radijski programi i glazbeni streamovi koje putem njih konzumiramo. Većina ovog sadržaja obraća nam se kao da sjedimo u nekom izoliranom prostoru, posvećenom samo slušanju. Međutim, ono što slušamo često se preklapa s našim trenutačnim zvučnim okruženjem. Stoga zašto ne iskoristiti taj spoj i proizvesti zvučna djela koja se odnose na određena mjesta? Takva bi nam djela omogućila da jednu stvarnost pozicioniramo preko druge. Takvo nešto bi trebalo biti osobito zanimljivo kad obje stvarnosti dijele nešto zajedničko, npr. kad se odnose na slične lokacije u različitim zemljama. Što ako bismo mogli iskoristiti autobusnu stanicu u Helsinkiju da se prevezemo do autobusne stanice u Ljubljani? Mogu li nas slušalice prebaciti iz trgovačkog centra u Barceloni na tržnicu u Švedskoj? Možemo li sjesti na klupu uz more u Marseilleu i čuti svijet oko klupe u austrijskim Alpama? Postavili su si ta pitanja članovi skupine za AA pri EBU i poslali poziv za lokacijske podcaste: audio snimke prilagođene za stereoslušalice- binauralna audio djela nastala korištenjem terenskih snimki sa različitih zadanih lokacija- primjerice s javnih klupa, tržnica, šuma i drugih generičkih lokacija. U emisiji ćemo vam predstaviti ulomke nekoliko takvih djela, a budući da su snimana binauralnom tehnikom bilo bi idealno slušati ih na slušalice.

Subota, 03.04.2021 23:30

FREQ- WAVE

U emisiji predstavljamo projekt FREQ- WAVE skupine za Ars Acusticu pri Europskoj radiodifuzijskoj uniji. Riječ je o zvučnoj instalaciji koja se sastoji od dvanaest pojedinačnih zvučnih djela, od kojih se svako koristi određenim frekvencijskim područjem. Ta su područja pojačana da djeluju kao jedinstveni, generativni zvučni prostor. U projektu je sudjelovalo dvanaest umjetnika čije su se frekvencije stopile u jedno djelo počevši od kontrabasista u rasponu od 50-60 Hz iz Češkoga radija, pa sve do slovenske autorice koja je sa svoga računala slala zvuk u rasponu od 5000- 12 000 Hz. Njihov signal se slao putem IP-a na poslužitelj Njemačkog Jugozapadnog radija SWR. Na tom poslužitelju švedski umjetnik i kustos Carl Michael von Hausswolff je uživo miksao sve signale.

Subota, 30.01.2021 23:30

Rođendan umjetnosti 2021. - Sailor

Uz ulomke našeg prinosa ovogodišnjem 1 000 058. Rođendanu umjetnosti održanom 17. siječnja u studiju Bajsić, poslušajte što o svom avangardnom glazbenom projektu SAILOR kažu Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle.

Subota, 23.01.2021 23:30

Nikad i uvijek

Eksperimentalno djelo “Nikad i uvijek” nastalo je po motivima poeme „Četiri kvarteta“ Thomasa Stearna Eliota i romana „U potrazi za izgubljenim vremenom“ Marcela Prousta te u produkciji Soundpaiting platforme, udruga Rondo Histrae i Kontakt te pulskog Radio Rojca. Premijerno je emitirano u sklopu projekta Radio na ledu u studenom 2020. godine. U ovoj, kako je autori nazivaju, zvučnoj dekompresiji svojim glasovima sudjeluju Jadranka Đokić, Livio Badurina i Rio Sinkauz, te glazbenici/autori Neven Radaković na prepariranom klaviru i sintisajzeru, Nenad Sinkauz na električnoj gitari i elektronici i Alen Sinkauz na električnom basu i elektronici. Djelo je snimljeno u Pučkom otvorenom učilištu u Poreču u listopadu 2020.,a miks i montažu također potpisuju Alen i Nenad Sinkauz.

Subota, 16.01.2021 23:30

ROĐENDAN UMJETNOSTI 2020 - MIMIKA ORCHESTRA

Repriziramo emisiju iz siječnja 2020. u kojoj smo ugostili Maka Murtića – skladatelja i voditelja ansambla MIMIKA ORCHESTRA koji nas je predstavljao na prošlogodišnjem Rođendanu umjetnosti u čiju se globalnu proslavu Hrvatski radio tada uključio po petnaesti put. Orkestar Mimika je osnovan 2010. u Londonu, pa je 2020. godina bila obljetnička za njihovo djelovanje kako na hrvatskoj tako i na međunarodnoj sceni. Staroslavenska mitologija i doživljaji ceremonijala čine okosnicu koncepcije njihova nastupa koji je zvukovima jazza, rocka, etna i eksperimentalne glazbe 17. 1. 2020. iz kluba KSET odaslan u međunarodnu radijsku mrežu.

Subota, 09.01.2021 23:30

Adriana Kramarić- Marija Pečnik Kvesić: Ars Mundi

Polazišna ideja bila je provesti neko vrijeme uz različite umjetnike tijekom nastanka njihovih djela. Promatrati i osluškivati proces stvaranja, zabilježiti kako “zvuči” kreativna djelatnost ljudskih ruku, preobrazba materijala, dijalog između fizičkog i voljnog, zamišljenog i mogućeg, ideje i njezina pretvaranja u ljudskim osjetilima dohvatljiv oblik. Svoja vrata otvorili su nam Likovna i Muzička akademija u Zagrebu, Kulturni centar HGM u Grožnjanu te slikarica i primjenjena umjetnica Jadranka Ivaniš Yaya i kipar Vitold Košir.

Subota, 02.01.2021 23:30

Miodrag Gladović: Short breath

Tonski materijal za djelo Short breath/ Kratak dah snimljeno je krajem siječnja 2020. godine u Studiju 1 Hrvatskoga radija uz ton majstoricu Marijanu Begović. Gotovo godinu dana kasnije, nakon brojnih odgoda i zavrzlama uzrokovanih Covidom 19 napokon smo dočekali premijeru.

Utorak, 01.12.2020 23:30

Adriana Kramarić - Marija Pečnik Kvesić: Nikola

Sveti Nikola- zaštitnik putnika i pomoraca, oduvijek je na našim otocima imao posebno značenje, a na otoku Hvaru u crkvi Sv. Nikole u Zastražišću svake godine uoči blagdana na četverosatnoj misi pjevaju se jedinstveni stoljetni napjevi koji se prenose generacijama bez notnoga zapisa. U Starom Gradu pred tamošnjom crkvom Svetoga Nikole pali se oganj u čast toga sveca, takozvani “ogonj svietega Mikule”. Obredno spaljivanje broda simbolizira “prinošenje žrtve” za spas svih pomoraca. Na sam blagdan 6. prosinca– i u Zastražišću i u Starom Gradu održavaju se procesije i misna slavlja uz pučka pjevanja kojima se i dalje čuva otočka tradicija. Naša priča o Svetom Nikoli na otoku Hvaru uronjena je u arhaični zvuk napjeva, zvona, procesija ali i hvarskoga jezika koji nas vodi kroz život Svetog Nikole pri čemu su nam pomogli brojni Hvarani, Zastražiščani i Starograđani među ostalima svojim glasom i ravnateljica Muzeja hvarske baštine Nives Tomasović dugogodišnji voditelj Hvarskoga pučkog kazališta i nekadašnji gradonačelnik Hvara Milan Lakoš, pjesnikinja Marica Buratović, Ivica Tomičić Tajnikov... Tonski materijal snimili su Marija Pečnik Kvesić, Katarina Račić i Hrvoje Hanzec u studenome 2017. u Starom Gradu i Zastražišću, te u ožujku 2019. u Hvaru.

Subota, 31.10.2020 23:30

Merzouga: Still Unhurt

Dvadesetminutna skladba Still Unhurt (Još neozlijeđeni) temeljena je na 20 setova improvizacija koje su autori Eva Popplein i Janko Hanushevsky snimili kod kuće u svom studiju u Kölnu za vrijeme izolacije u ožujku 2020. Preslušavajući snimljeni materijal otkrili su kako u glazbi mogu čuti sve ono što ih je tih dana okruživalo - strah i bespomoćnost, neizvjesnost i tjeskobu, usporavanje, trenutke spokoja, osjećaj topline i povezanost s obitelji. Odlučili su tada od dvadesetodnevnih dvadesetminutnih improvizacija kreirati zvučnu skladbu u trajanju od 20 minuta. Tada je već postalo jasno da će Festival Prix Marulić na kojemu su trebali sudjelovati u svibnju također biti otkazan, pa su odlučili u skladbu uvrstiti i terenske snimke s otoka Hvara, no i snimke s njihovog balokona. Naslov Still Unhurt -Još neozlijeđeni (ali već dahom napadnuti) posudili su od svog najdražeg pjesnika Josepha Kopfa

Subota, 24.10.2020 23:30

Katja Šimunić: Ples je ples je ples; Adriana Kramarić- Marija Pečnik Kvesić: Modulacije

Oba djela koja ćemo slušati u emisiji realizirana su u produkciji Dramskog programa Hrvatskoga radija.

Subota, 17.10.2020 23:30

Palma AA 2020. - 3. dio - Benoit Bories : Bush Songs ; José Luis Carles - Cristina Palmese : Ulysse's Echoes

U emisiji slušamo odabrana djela koja su se ove godine natjecala u konkurenciji za nagradu Palma Ars Acustica – međunarodnom natjecanju u organizaciji skupine za Ars Acusticu pri Euroradiju. Čut ćemo u cijelosti dva djela BUSH SONGS Benoita Boriesa koji je predstavljao Švicarski radio iz Lausanne, te Ulysse's Echoes ars acusticu realiziranu u produkciji Španjolsku RTV a čiji su autori José Luis Carles i Cristina Palmese .

Subota, 10.10.2020 23:30

Palma ARS ACUSTICA- ISLAND SONGS: Forest Within- Within The Forest

U emisiji slušamo djelo “The Forrest within- Within the forrest” autora Nicolasa Perreta i Silvie Ploner koji od 2012. godine djeluju kao duo ISLAND SONGS. Radiofonska skladba koja se plasirala u finale ovogodišnjeg natjecanja Palma Ars Acustica predstavljala je Deutschlandfunk Kultur iz Berlina.

Subota, 03.10.2020 23:30

Laureati natjecanja PALMA ARS ACUSTICA 2020.

U emisiji slušamo ulomke pobjedničkih djela međunarodnog natjecanja Palma Ars Acustica koje je ove godine održano on-line u organizaciji skupine za Ars Acusticu Euroradija. Nakon zaključnog glasanja jednaki broj bodova osvojile su dvije autorice: Sao Sopheak s djelom PHNOM PENH FM: RE / DISC / OVER u produkciji austrijskog ORF-a i Veronika Svobodová i radiofonski uradak ROR-BU u produkciji Češkoga radija.

Subota, 25.07.2020 23:30

Live Electronics Grožnjan

U emisiji ćemo čuti reportažu s prošlogodišnjeg seminara LIVE ELECTRONICS održanog u Kulturnom centru Hrvatske Glazbene mladeži u Grožnjanu. Tečaj su od 31. srpnja do 8. kolovoza 2019. vodili perkusionisti Filip Merčep i Alex Brajković iz Hrvatske te gitarist Luka Batista iz Slovenije. Trojica glazbenika upoznala su se tijekom master studija elektronike na Conservatorium van Amsterdam i ubrzo poželjela tamo stečena znanja podijeliti s mladim instrumentalistima i pjevačima i poučiti ih o najvažnijim aspektima elektronske glazbe uživo. Kako bi proširili polje svog umjetničkog izričaja te u svoje nastupe ugradili elektroniku polaznici su trebali savladati brojne izazove. Kako su se pritom snalazili poslušajte u emisiji Live electronics Grožnjan.

Subota, 18.07.2020 23:30

PERUNOVI KAMENOVI

Trideset godina svoje znanstvene karijere akademik Radoslav Kati\lang1050čić posvetio je radu na rekonstrukciji praslavenskih mitskih tekstova. Skupljajući tekstove pučke književnosti slavenskih i baltičkih naroda, zapisane i još uvijek žive, nailazio je u njima na iznenađujuće podudarnosti: stihove i sklopove riječi koji su okamenjeni preživjeli stoljeća, često očuvani samo kao zvuk odvojen od značenja. Slažući i uspoređujući pronađene krhotine, komadiće drevnih svetih tekstova, uspio je rekonstruirati dijelove teksta mitske priče o božanskom boju. Sukob je to gospodara suhoga svijeta, vatre i groma - Peruna i boga vlažnog donjeg svijeta, zelenila i plodnosti - Velesa. Iz rekonstruiranog teksta nazire se slika konteksta u kojem je mit nastao, mitskog svijeta Praslavena koji se temelji na dihotomiji reda (Perun) i kaosa (Veles).\lang1033

Subota, 11.07.2020 23:30

KONTRAPUNKT

Polaznu ideju za ars acusticu Hvarski kontrapunkt autorica Nataša Ozmec pronašla je u franjevačkom samostanu u Hvaru, u crkvi, klaustru i okolnom vanjskom prostoru te u franjevačkom svjetonazoru koji uz posvemašnju posvećenost i predanost duhovnom nalazi razumijevanja i milosti i za svjetovno, svakodnevno, pa i grešno. Počinje od intimnog kruga u kojem pojedinac (ovdje autorica) u sebi pronalazi grijeh i izvlači ga van sučeljavajući ga s prilikom za osudu ili prihvaćanje. Opozicije se sudaraju, isprepliću i pokušavaju izboriti za supostojanje: unutarnje i vanjsko, grijeh i oprost, tajno i javno, pojedinac i zajednica, svjetovno i duhovno, pokorno i buntovno. Pojedinac će u sveti prostor donijeti svoj grijeh, svoju glazbu, svoj smijeh i ruganje, a tamo će zateći mir, kontemplaciju, molitvu i pojanje zajednice; da bi na kraju spoznali da taj prostor ne mogu podijeliti već ga moraju dijeliti u vječnom kontrapunktu koji mijenja život od trenutka do trenutka, od čovjeka do čovjeka, od zvuka do zvuka. Ton majstorica: Katarina Račić

Subota, 04.07.2020 23:30

VRIJEME PRIJE NAS

Voda , Vatra, Zrak, Zemlja- četiri elementa koja još od razdoblja starog Istoka predstavljaju koncept strukture prirode. U antičkoj filozofiji, znanosti i medicini označavali su elemente svemira pomoću kojih se ostvaruje suštinska egzistencija svih postojećih stvari. Koncepcija 4 elementa prisutna je tijekom čitavog srednjeg vijeka i renesanse pa je tako snažno utjecala na europsku filozofsku misao, znanost i kulturu i sve do današnjeg dana ne prestaje intrigirati filozofe, znanstvenike, astrologe i umjetnike svih profila . Kroz uporabu različitih snimljenih, konkretnih, generiranih i manipuliranih zvukova i glazbenih fraza a bez citata drevnih tekstova ton majstorica Marija Pečnik Kvesić svojim jedinim izražajnim sredstvom- zvukom-prenosi nam svoju fascinaciju koncepcijom evolucije i vodi nas na putovanje kroz četiri elementa u kojoj ciklus počinje prvim elementom- vodom, prolazi kroz vatru i zrak, da bi se završio posljednjim- zemljom. U drugom dijelu emisije slušat ćemo djelo “1914. i dalje...” koje je 2016. godine na festivalu Prix Marulić na Hvaru u kategoriji kratkih formi osvojilo Grand Prix. Surađujući tijekom 2014. kao ton majstor u različitim emisijama posvećenima Prvom svjetskom ratu, Marija Pečnik Kvesić je temu doživjela sa različitih aspekata te su predmetom njezina zanimanja postala djela nastala u tome razdoblju. U autoričinoj interpretaciji Prvi svjetski rat postaje simbol svih naših sukoba, vanjskih i unutranjih, emotivnih i egzistencijalnih. Suprotstavljajući ono najljepše i najstrašnije u ljudskom biću i ljudskoj povijesti, rušilačku silu i stvaralačku energiju, autorica nam otkriva i svoj vlastiti stav; vjeru u neuništivu snagu ljudske kreativnosti i težnje za skladnom i ljepotom.

Subota, 04.07.2020 23:30

Vrijeme prije nas

Voda , Vatra, Zrak, Zemlja- četiri elementa koja još od razdoblja starog Istoka predstavljaju koncept strukture prirode. U antičkoj filozofiji, znanosti i medicini označavali su elemente svemira pomoću kojih se ostvaruje suštinska egzistencija svih postojećih stvari. Koncepcija 4 elementa prisutna je tijekom čitavog srednjeg vijeka i renesanse pa je tako snažno utjecala na europsku filozofsku misao, znanost i kulturu i sve do današnjeg dana ne prestaje intrigirati filozofe, znanstvenike, astrologe i umjetnike svih profila . Kroz uporabu različitih snimljenih, konkretnih, generiranih i manipuliranih zvukova i glazbenih fraza a bez citata drevnih tekstova ton majstorica Marija Pečnik Kvesić svojim jedinim izražajnim sredstvom- zvukom-prenosi nam svoju fascinaciju koncepcijom evolucije i vodi nas na putovanje kroz četiri elementa u kojoj ciklus počinje prvim elementom- vodom, prolazi kroz vatru i zrak, da bi se završio posljednjim- zemljom. U drugom dijelu emisije slušat ćemo djelo “1914. i dalje...” koje je 2016. godine na festivalu Prix Marulić na Hvaru u kategoriji kratkih formi osvojilo Grand Prix. Surađujući tijekom 2014. kao ton majstor u različitim emisijama posvećenima Prvom svjetskom ratu, Marija Pečnik Kvesić je temu doživjela sa različitih aspekata te su predmetom njezina zanimanja postala djela nastala u tome razdoblju. U autoričinoj interpretaciji Prvi svjetski rat postaje simbol svih naših sukoba, vanjskih i unutranjih, emotivnih i egzistencijalnih. Suprotstavljajući ono najljepše i najstrašnije u ljudskom biću i ljudskoj povijesti, rušilačku silu i stvaralačku energiju, autorica nam otkriva i svoj vlastiti stav; vjeru u neuništivu snagu ljudske kreativnosti i težnje za skladnom i ljepotom.

Ars acustica
Ars acustica

HRT – HR 3 — Dramski program

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .