Hrvatski radio

Treći program

Palma Ars Acustica 2022.

29.09.2022.

16:54

Autor: Adriana Kramarić

Duo Fronte  Violeta

Duo Fronte Violeta

Foto: Ivi Maiga Bugrimenko / /-

Prve tri subote u mjesecu listopadu u emisijama Ars Acustica slušat ćemo odabrana djela s ovogodišnjeg natjecanja Palma Ars Acustica.

Natjecanje Palma Ars Acustica organizira od 2013. godine skupina za Ars Acusticu pri Euroradiju, a ove godine dogodilo se po prvi puta da ju ravnopravno dijele tri djela – Once Enea stuck an apple seed to my ear Elie Morettija na narudžbu Češkoga radija, zatim What is Not dua Fronte Violeta i Marthe Kiss Perrone za Deutschlandfunk Kultur te Three Spirits RTV Slovenije čiji je autor Brane Zorman.

Početkom srpnja u emisiji Ars Acustica već smo predstavili djelo Once Enea stuck an apple seed to my ear/ Eneja mi je stavio sjemenku jabuke u uho, a u emisiji koja je na programu 1. listopada u 23:30 na Trećem programu HRA predstavljamo radiofonsku skladbu What is not ili Što nije, rad dua Fronte Violeta i redateljice, glumice i dramatičarke Marthe Kiss Perrone u suradnji s glumicom i izvođačicom Kay Sarom i pjevačicom Juçarom Marçal. Duo Fronte Violeta sačinjavaju multimedijalna umjetnica Anelena Toku i glazbenica i umjetnica zvuka Carla Boregas. Djelo se odigrava u kontekstu narativa o svršetku svijeta i izaziva mogućnost slušanja onoga što je odsutno te narativa, tijela i tehnologija koji preživljavaju katastrofe.

U tri stavka- podzemlje (tišina onoga što se ne vidi), poplava (vlažnost i plač koji tvar čine plodnom) i pobuna (polagana preobrazba tvari i pluralnost glasova u viševrsnom zboru) umjetnice istražuju ciklus različitih dugotrajnih prirodnih sila koje potiču strukturnu preobrazbu, a istodobno ukazuju na dodir između ljudskog i neljudskog te između inertne i žive tvari. 

Željela bih posvetiti ovu nagradu svim umjetnicima i zemljama koje ovoga trenutka prolaze kroz političke i ekonomske krize i unatoč tome nastavljaju zamišljati bolju budućnost te donositi radost svojim zajednicama.

Carla Boregas, duo Fronte Violeta

Brane Zorman

Brane Zorman

Foto: Jaka Babnik / /-

U emisiji koja je na programu u subotu, 8. listopada predstavljamo zvučno djelo Tree Spirits / Touch ili Duhovi drveća/ Dodir čiji je autor Brane Zorman, a koja promišlja zvukovnu komponentu života drveća, propitkujući isprepletenost pojedinačnih dijelova biljaka s kolonijama organizama i šume kao cjeline. Život drveća u njegovim sezonskim i životnim ciklusima progovara kroz zvučne zapise počinjući i završavajući u tišini – tišini prije nego što poteku sokovi u proljeće i tišini nakon uništenja zbog klimatskih promjena, suše i šumskih požara.

Umjetnik kreće na zvukovno putovanje kroz fizičko postojanje stabla, od zvukova umjetnikova doticanja debla, grana koje se taru jedna o drugu, otpale kore koja se gazi i drobi, šuštanja lišća, vjetra koji šapće u krošnjama, do vode koja hrani korijenje. Zatim slijedi lomljenje grana, sječa drveća i vatra koja grubo zasijeca u šumsko stanište kao upozorenje na nadolazeću sušu.

Čin dodira je izraz istinske zabrinutosti i svijesti o koegzistenciji s biljkama, te destruktivan dodir uništavanja okoliša.

Ovu nagradu doživljavam kao priznanje i osnaživanje bioakustike i akustičke ekologije- glazbenog područja kojime se bave toliki priznati umjetnici zvuka i terenski snimatelji koji stvaraju djela koja su inspirirana ili povezana s prirodom i našim okolišem.

Brane Zorman

U emisiji Ars Acustica koja je na programu 15. listopada u 23:30 na Trećem programu HRA predstavljamo djelo koje se uvrstilo u finale natjecanja Palma Ars Acustica, a predstavljalo je Deutschlandradio Kultur iz Berlina. Riječ je o zvučnom projektu Obsolescence/Zastarijevanje zajedničkom radu umjetnice zvuka Jessice Ekomane rođene francuskinje koja živi u Berlinu i indonezijskog vokalista Rullyja Shabare s adresom u Yogyakarti.

Radiofonsko djelo zamišljeno je kao zvukovna refleksija o udaljenosti te o mogućnostima tehnološki posredovane prisutnosti i njezine transformacije.

Kako bi premostili pandemijsku situaciju koja je Shabaru prikovala za kuću, umjetnici iskušavaju različite metode kako bi mu pružili opipljivu prisutnost unutar instalacije.

Koristeći se proširenim glasovnim tehnikama, Shabarin glas odražava traganje za načinima koji nadilaze ljudske sposobnosti.

Ekomaneina digitalna obrada Shabarinih glasovnih snimaka odražava neprestane pokušaje približavanja tehnologije prema ljudskosti. Riječ je o binauralno snimljenom djelu koje preporučujemo slušati na slušalice.

Kao rezultat ovog eksperimentalnog aranžmana pojavljuje se novi zvukovni entitet, uhvaćen u klopki trajne dvojbe, koji izaziva višestruka zamišljanja fizičkih i strojnih stvarnosti koje su ga možda proizvele.

Jessica Ekomane, Rully Shabara

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

Emisija

Ars acustica

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .

Poslušajte u Slušaonici