Hrvatski radio

Treći program

20:44 / 02.05.2022.

Autor: Davor Schopf

Euridika i Orfej

S izvedbe Porporina "Orfeja" u HNK-u

S izvedbe Porporina "Orfeja" u HNK-u

Foto: HNK / HNK

Euridika i Orfej
HR 3, U svijetu opere, 12. 5. 2022., 13:30 – 14:30

Starogrčki mit o pjevaču i sviraču lire Orfeju, koji snagom glazbe pokušava iz Podzemnoga svijeta spasiti voljenu Euridiku, nadahnjuje brojne skladatelje od samih početaka opere. Od Claudija Monteverdija i njegova Orfeja, prve opere u modernom značenju, iz 1607. godine, do najsuvremenijih ostvarenja kao što je Euridika mladoga američkog skladatelja Matthewa Aucoina, nedavno izvedena u Metropolitanu.


U grčkoj mitologiji Euridika je sjena o kojoj se malo zna. Matthew Aucoin želio je antički mit transponirati u suvremeno doba, tako da se priča odvija iz njezine gledišta. Tragično stradavši na dan vjenčanja, mlada nevjesta silazi u podzemni svijet gdje susreće voljenog oca. Postavljena pred mogućnost da se vrati suprugu u svijet živih, ona mora birati između dvojice muškaraca koje voli.


Verzije raznih skladatelja donose različite dramaturške varijante i likove od onih iz najpoznatije, a zacijelo i najljepše sublimirane verzije Christopha Willibalda Glucka. Zanimljiva je povijest nastanka melodrame u tri čina Orfej Nicole Antonija Porpore, jednoga od vodećih baroknih skladatelja napuljske škole i učitelja pjevanja prve polovice 18. stoljeća. Njega je najveći pjevač toga doba, kastrat Carlo Broschi, zvan Farinelli, zamolio da mu napiše operu s kojom će se oprostiti od publike i javnih nastupa jer će postati ekskluzivni pjevač na dvoru španjolskog kralja Filipa V. Tražio je da u novo djelo uvrsti niz omiljenih mu arija iz opera drugih skladatelja s kojima se proslavio. Porpora je to učinio pa je njegov Orfej pasticcio sastavljen od arija Johanna Adolfa Hassea, Leonarda Vincija, Francesca Araje, Francesca Marije Veracinija i Geminianija Giacomellija. No glazba koju je sam napisao, uz dramaturški pregnantan libreto Paola Antonija Rollija, dovoljno je konzistentna, samosvojna i privlačna te stječe sve više slušatelja. Praizveden je 1736. u Londonu, u okolnostima poznata suparništva između Händela i Porpore i njihovih opernih družina koje su, obje, ubrzo bankrotirale, a opera je pala u zaborav.


Porporin (ili možda Farinellijev?) Orfej imao je prvu suvremenu izvedbu 2019. na 45. festivalu u talijanskom gradu Martina Franca, a sljedeće je godine snimljen na CD. Jedan je od projekata baroknih opera kojima se bavi talijanski barokni ansambl La Lira di Orfeo, na čelu s kontratenorom Raffaeleom Peom. Cjelovitu operu u trajanju od tri sata čula je zagrebačka publika u Hrvatskome narodnom kazalištu, 24. siječnja.


Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

4 dana

Racionalnost

prof. dr Zvonimir Galić

Emisija

U svijetu opere

Kroz osvrte, intervjue, kritičke prikaze i komentare prate se događanja u opernome životu u zemlji i inozemstvu. Donose se intervjui s umjetnicima i reportaže ne samo o hrvatskim opernim kazalištima, već i o inozemnim opernim kućama i festivalima. Priprema Davor Schopf.

Poslušajte u Slušaonici