U nedjelju 19. ožujka počeo je 19. ZagrebDox, Međunarodni festival dokumentarnog filma koji u kinu Kaptol Boutique Cinema traje do 2. travnja. ZagrebDox je jedan od festivala pobjednici kojih se izravno uključuju u natjecanje za nagradu Europski Oscar, a i ove godine u 12 programa, u kojima će biti prikazano čak 116 filmova, uobičajeno donosi veliki broj intrigantnih, provokativnih i angažiranih naslova. Među njima je i dosta hrvatskih premijernih dokumentaraca, sedam u službenom programu te još nekoliko u popratnim programima.
U ovotjednoj emisiji "Filmomanija" razgovaramo s troje domaćih dokumentarista čiji će filmovi premijerno biti prikazani na festivalu. To su Damir Markovina, autor čiji je diplomski film „Dezerteri” premijeru doživio u Regionalnoj konkurenciji, Jasmina Beširević, dokumentaristica čiji ilm „Lina” posjetitelji festivala također mogu pogledati u Regionalnoj konkurenciji, te Đuro Gavran, autor dokumentarnog serijala „Dobra ekonomija” iz kojeg će u sklopu Posebnih projekcija biti prikazana epizoda „Turizam”.
"Dezerteri" su diplomski film Damira Markovine na studiju filmske i TV-režije na Akademiji dramske umjetnosti. To je epistolarni dokumentarac, u kojem je priča ispripovijedana u formi čitanja pisama i razglednica njegovih gimnazijskih kolega i prijatelja iz prijeratnog Mostara. Markovina je prema vlastitim riječima u radu na filmu imao velike uzore, Chrisa Markera, Miguela Gomésa i Davida Loweryja, ali i neke naše autorice i autore. U fokusu filma je generacija redateljevih prijateljica i prijatelja, razrednih kolega, djevojaka i mladića koje je rat iz Mostara 1992. i 1993. raselio diljem svijeta, od Londona i Istanbula do jednog grada u Švedskoj i talijanskog ljetovališta Lido di Jesolo.
U filmu "Lina" autorica Jasmina Beširević bavi se 9-godišnjom djevojčicom iz naslova. Ona je dijete razvedenih roditelja i pred Božić doznaje da će blagdane provesti s ocem, dok majka putuje na Bali. Situacija koju gledamo za Linu je prilično traumatična. Ona intenzivno plače i ne želi se odvojiti od majke, koja kao da za njezine suze previše i ne mari. Jasminu Beširević na širem planu najviše privlače teme odnosa muškarca i žene, kao i bračna problematika. Njezin prethodni film bio je hibridnio ostvarenje "Sad sam ja Irena", koji je 2021. prikazan na ZagrebDoxu. U njemu se autorica također bavila problematičnim brakom, konkretno zlostavljanjem u krugu obitelji, a u elaboriranju te teme poslužila se i elementima psihodrame, i to na dosta zanimljiv način.
Naslov filma "Horror Vacui" Borisa Poljaka na latinskom znači strah od praznog prostora ili od praznine. No to je zgodna igra riječi, jer ono što gledamo u filmu nameće nam strah od ispunjenog prostora. Ono što najvećim dijelom ispunjava prostor u filmu je vojska, od američkog nosača zrakoplova preko britanske kraljevske vojske koja jašući na konjima prolazi na nekoj svečanosti, do vojnika koji bi mogli pripadati francuskoj vojsci na nekom skupu. Reklo bi se da je film odgovor na aktualnu situaciju s rastućom militarizacijom u čitavom svijetu, na tjeskobu koju svi svakodnevno osjećamo. S druge strane, upravo taj prazni prostor, od kojeg bismo prema naslovu trebali osjećati strah, u filmu donosi smirenje – u kadrovima površine mora na kojoj plivaju galebovi, pa i pred kraj u kadrovima ceste na kojoj automobil jednog ljetnog dana ispunjenog jarom zahvaljujući tehnici snimanja kao da nestaje.
Razgovore o trima hrvatskim filmovima s ovogodišnjeg ZagrebDoxa poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija u petak 31. ožujka, te naknadno u Slušaonici HRT-a.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.