Hrvatski radio

Treći program

Osvrt na 70. Pulski filmski festival

03.08.2023.

11:50

Autor: Josip Grozdanić

Glavna festivalska pozornica u Vespazijanovoj areni

Glavna festivalska pozornica u Vespazijanovoj areni

Foto: Srecko Niketic / Pixsell

U ovotjednoj premijernoj emisiji govorimo o nedavno održanom 70. Pulskom filmskom festivalu. Najveći domaći filmski festival i u svom slavljeničkom izdanju ispunio je očekivanja posjetitelja, ljubitelja ne samo hrvatskog filma podjednako kao i profesionalaca iz svijeta filmske industrije. Uoči velike obljetnice festival je dobio novo umjetničko vodstvo, umjetničkog ravnatelja Danijela Peka i izbornika filmskih programa Marija Kozinu. I jubilarni Pulski filmski festival opet se pokazao kao najiscrpniji i najrelevantniji pregled jednogodišnje domaće filmske produkcije. Od ove godine više ne samo igranog filma, jer su u konkurencije i hrvatskog filma i manjinskih produkcija uvršteni i dokumentarni naslovi. Štoviše, u objema konkurencijama dokumentarci su i pobijedili, u hrvatskoj film „Veće od traume” autorica Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski, a u onoj manjinskih produkcija film „Dosje Labudović: Nesvrstani” redateljice Mile Turajlić.

Vedrana Pribačić i Mirta Puhlovski, autorice pobjedničkog filma "Veće od traume"

Vedrana Pribačić i Mirta Puhlovski, autorice pobjedničkog filma "Veće od traume"

Foto: Pula Film Festival / Pula Film Festival

Ovogodišnja Pula po mnogo čemu je bila festival kontinuiteta. Hrvatski filmovi opet se nisu prikazivali na drugoj kasnovečernjoj projekciji u Areni, ali je umjesto Kina Valli za tu svrhu izabrano Istarsko narodno kazalište. I povratak festivalskog centra u Dom hrvatskih branitelja, u prostor u kojem je i nekih davnih godina bio glavni festivalski stožer, pokazao se kao odličan izbor, jer su svima zainteresiranima sve informacije i važna događanja bila dostupna na jednom mjestu. Programi koji su se nekoliko prethodnih godina pokazali kao puni pogodak, poput repriznog prikazivanja dijela programa na Brijunima, nastavljeni su i ovog ljeta. Ovogodišnji novitet bio je program Greater Adria, međunarodni program koji je nazvan prema drevnom kontinentu koji je postojao prije više od 140 milijuna godina, a u kojem je prikazano šest filmova iz kinematografija koje su Hrvatskoj bliske kulturno ili produkcijski. S obzirom na okruglu 70. obljetnicu festivala, dio programa bio je posvećen tome i posebno svečan. Drugog dana festivala predstavljena je njegova raskošna monografija koja nosi naslov "70 godina filma pod zvijezdama u Puli", a koju su priredile Sanela Pliško iz Javne ustanove Pula Film Festival i Lana Skuljan Bilić iz Povijesnog i pomorskog muzeja Istre.


Za sve festivalske nagrade može se reći da su dospjele u prave ruke, a o njima je odlučivao ocjenjivački sud u kojem su bile direktorica fotografije Tamara Cesarec, glumica Nives Ivanković, producentica Maja Popović Milojević, dramatičarka Tena Štivičić i redateljica Snježana Tribuson. Prvi put u povijesti Pulskog festivala Velika Zlatna arena za najbolji film dodijeljena je dokumentarcu, filmu "Veće od traume" Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski. To je izuzetno emotivna i angažirana priča o sudbinama nekoliko žena koje su u Domovinskom ratu bile žrtve silovanja. Doks je nastao tijekom održavanja programa ´Ja sam mnogo više od moje traume´, u kojem se ženama sličnih traumatičnih sudbina godinama nudila psihološka pomoć u nošenju s posljedicama trauma, a iz samog filma vidljivo je da je davao odlične rezultate. U fokusu filma su tri žene iz Slavonije različitih sudbina, različitih karaktera, obiteljskih, socijalnih i etničkih zaleđa, a sa svime što su doživjele nose se na različite načine, i kroz samoizolaciju i autodestruktivnost. Autorice se nadaju da bi i pobjeda na festivalu mogla pridonijeti da se izuzetno vrijedan i koristan program obnovi.

Juraj Lerotić, dobitnik Zlatne arene za režiju filma Sigurno mjesto

Juraj Lerotić, dobitnik Zlatne arene za režiju filma Sigurno mjesto

Foto: Pula Film Festival / Pula Film Festival

Zlatna arena za režiju dodijeljena je Jurju Lerotiću, autoru naglašeno tjeskobne i iznimno snažne drame "Sigurno mjesto", koja je osvojila i Zlatne arene za glavnu ulogu Gorana Markovića te za fotografiju Marka Brdara. Posrijedi je djelo u kojem se redatelj bavi tragičnim događajima iz života svog i svoje obitelji, pokušajem samoubojstva njegova brata i dramom koju je to izazvalo, a na način koji i publiku i kritiku osvaja iskrenošću, uvjerljivošću i autentičnošću. Zlatnu arenu za glavnu žensku ulogu zasluženo je osvojila Tihana Lazović Trifunović, za rolu u drami "Samo kad se smijem" suscenaristice i redateljice Vanje Juranić. Autorica angažiranog doksa "Jesam li sretna?" i feminističke egzistencijalne drame "Zagreb Cappuccino" za svoj drugi dugometražni igrani film nadahnula se tekstovima iz crne kronike, odnosno slučajevima žena koje su, da bi spasile vlastite živote, bile prisiljene pribjeći nasilju. Priča filma je vrlo potresna, nažalost svakako i aktualna, prisutna je i nenametljiva linija angažmana, a s obzirom da se sve zbiva u Zadru, nemoguće je izbjeći asocijacije sa slučajem Ane Magaš.

Tihana Lazović Trifunović, dobitnica Zlatne arene za glavnu ulogu u filmu Samo kad se smijem redateljice Vanje Juranić

Tihana Lazović Trifunović, dobitnica Zlatne arene za glavnu ulogu u filmu Samo kad se smijem redateljice Vanje Juranić

Foto: Pula Film Festival / Pula Film Festival

Prvom domaćem dugometražnom 3D-crtiću "Cvrčak i mravica" pripala je Zlatna arena za scenarij, koju je uz suscenaristicu Ronu Žulj osvojio i redatelj Luka Rukavina, a zahvaljujući najvišoj ocjeni gledatelja (4,83) film se zakitio i nagradom publike Zlatna vrata Pule. Zlatnu arenu za sporednu mušku ulogu osvojio je Krešimir Mikić za nastup u krimi-drami "Escort" pokojnog Lukasa Nole, a kao najbolja sporedna glumica nagrađena je Ivana Roščić za ulogu u drami "Garbura" Josipa Žuvana. Film "Escort" posljednje je ostvarenje Lukasa Nole, koji je preminuo krajem listopada prošle godine. Film je u Puli nagrađen i Zlatnom arenom za scenografiju, koju potpisuje Ivan Veljača. O nastanku filma porazgovarali smo s redateljevom suprugom Barbarom Nola, koja u filmu tumači sporednu ulogu. Na festivalu je prikazan i već uobičajeno bogat program hrvatskih manjinskih produkcija. Za mišljenje o tom programu upitali smo filmskog kritičara Boška Piculu. Naposljetku smo popričali i s Tanjom Miličić, ravnateljicom Javne ustanove Pula Film Festival, koja nam je otkrila svoje dojmove o slavljeničkom 70. festivalu.

Ivana Roščić, dobitnica Zlatne arene za sporednu ulogu u drami Garbura redatelja Josipa Žuvana

Ivana Roščić, dobitnica Zlatne arene za sporednu ulogu u drami Garbura redatelja Josipa Žuvana

Foto: Pula Film Festival / Pula Film Festival

Razgovore o 70. Pulskom filmskom festivalu poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija u petak 4. kolovoza, te naknadno u Slušaonici HRT-a.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

4 dana

Tri mezzosoprana

Marijana Radev, Nada Puttar Gold, Biserka Cvejić

Vezani sadržaj

Emisija

Filmomanija

Tematska emisija koja se bavi aktualnostima i osobitim značajkama iz svijeta filma i usko srodnih područja poput animacije, festivalskih politika i televizijskih sadržaja, velikih filmskih obljetnica i filmologije...

Poslušajte u Slušaonici