Hrvatski radio

Prvi program

Moćne žene snažnih poruka

05.09.2024.

14:18

Autor: Katarina Kolega

Seid Serdarević i Slavenka Drakulić

Seid Serdarević i Slavenka Drakulić

Foto: Anto Magzan / Festival svjetske književnosti

Snažne žene s moćnim porukama pamtit ćemo s 12. Festivala svjetske književnosti. Dugotrajnim aplauzom publika je dočekala našu književnicu Slavenku Drakulić koja je na festival doputovala iz Švedske u kojoj živi.

U dvorani Istra Zagrebačkog kazališta mladih nije se moglo pronaći slobodno sjedalo, a svoje vjerne čitatelje autorica je oduševila spontanošću i duhovitošću. Mnoge književnice danas su vrlo popularne, no unatoč ugledu i respektabilnoj spisateljskoj karijeri status autorica i danas nije ravnopravan s piscima. Podijelila je anegdotu u kojoj ju je jedan slovenski novinar ispitivao o knjizi "Nevidljiva žena" siguran u to da je to autobiografska knjiga.

Ako književnice pišu u prvom licu, to se automatski doživljava autobiografski. To je naša povijest ženskog pisma - ne može se puno tu učiniti.

Slavenka Drakulić

Djela koja pišu žene godinama nije poznavala strastvena čitateljica i ugledna španjolska književnica Elia Barcelo. Gutala je knjige od svoje četvrte godine, no u školi gotovo da nije pročitala ni jednu autoricu. To nadoknađuje danas, a čita na španjolskom, njemačkom, francuskom i ponajviše engleskom jeziku. U njezinim romanima glavne su joj junakinje žene i to one starije, iznad pedeset godina jer je primijetila da je i to rijetkost.


Svi su pisci bili muškarci u vrijeme kad sam bila mlada i, iako mi je mnogo toga bila silno zanimljivo, s njihovim likovima se nisam mogla identificirati. Kad sam počela pisati "Boju tišine" i neke druge moje romane, odlučila sam da će mi glavna lica biti žene treće životne dobi. Mnogi su me pitali jesam li sigurna da će to netko htjeti čitati, a potvrdan odgovor dobila sam u čitateljskim klubovima i na festivalima. S obzirom na to da na tržištu gotovo da i nema literature koja opisuje starije žene, mnoge su mi čitateljice zahvalile govoreći mi da se konačno mogu povezati s protagonistkinjom romana.

Elia Barcelo

U novoj zbirci priča "O čemu ne govorimo" Slavenka Drakulić piše, između ostalog, o zaljubljenosti osamdesetogodišnjakinja, njihovim avanturama i ljubavnim maštarijama, nevjerojatnim odlukama na koncu života, piše o usamljenosti, ali i o nadi jer, napominje autorica, unatoč svemu što nam se događa, ne smijemo se prepustiti sudbini.

Svima nam nad glavom visi ista sudbina i morali bi biti važniji jedni prema drugima. Budimo bolji jedni prema drugima.

Slavenka Drakulić

Slavenka Drakulić

Slavenka Drakulić

Foto: Anto Magzan / Festival svjetske književnosti

Treba govoriti o svemu, smatra Slavenka Drakulić, a njezina je istomišljenica i Elia Barcelo koja smatra da tajne samo donose probleme i da trebamo više razgovarati jedni s drugima.

Putujući svijetom shvatila sam da su tajne i štete uzrokovane njima univerzalna pojava. Svi se rađamo u nekoj obitelji koju ne biramo. Volimo njezine članove, makar oni mogu biti i monstrumi. Tajne se kriju i u skladnim obiteljima – pobačaji, samoubojstva, izgubljen imetak zbog kocke, incestuozni brakovi – o tome se ne govori. Pišući roman "Boja tišine" zanimalo me kako temu obiteljske tajne mogu proširiti na državnu razinu jer se u Španjolskoj ne govori o problemima koje donosi crkvena ideologija ili ideologija desne stranke. Zanimalo me kako se kolektivna šutnja može prekinuti da bi se razotkrile sve tajne.

Elia Barcelo

Elia Barcelo

Elia Barcelo

Foto: Anto Magzan / Festival svjetske književnosti

Poljska književnica Agnieszka Szpila izrazito je kritična prema katoličkoj ideologiji, zabrani pobačaja, patrijarhatu, a veliku političku snagu vidi u ludilu. U knjizi "Coprnice" dočarava gnjev koji se stoljećima nakuplja u ženama.  


- Zemljanke o kojima pišem u knjizi protive se vladajućoj religiji u 16. i 17. stoljeću. One su protiv svega što strši uvis - protiv visokih krovova, novca u crkvenoj blagajni. Crkva je ženama zabranila ulazak u šumu čim je vidjela snagu ljekovitih trava, oduzela im je zanimanje, proglasila ih vješticama kako bi mogla kontrolirati ženske reproduktivne organe jer su ih mnoge žene uzimale za pobačaj. Zanima me izgradnja novog društva koje izgleda poput bilja u šumi. Moje se Zemljanke zalažu za vodu, jer smo sačinjeni od vode, vlažnost, za usisavanje i davanje Zemlji, razvodnjavanje svega što je kruto jer sve što je kruto služi za dominaciju kojoj se protive, istaknula je Szpila.

Coprnice su roman o snazi zajednice koja počiva na seksualnosti onkraj dominacije. Zemljanke ne žele voditi ljubav samo zbog rasploda, ne žele na svijet donositi meso za nove ratove, nove vjernike, one Bogu i državi govore "NE!". U zemlji poput Poljske gdje vladaju restriktivni abortivni zakoni važno je poznavati šumu. Ako poznajemo ljekovito bilje, a navodim ih sve u knjizi, ono nam može pomoći u najtežim situacijama kao što je pomagalo ženama prije tri stotine godina. Paradoksalno je da se ništa nije promijenilo. Sve nas to čini bijesnima i zajedno ćemo ući u taj rat. Stoga, ako ćete trebati ljekovitih trava, imat ćemo ih u torbi.

Agnieszka Szpila

Agnieszka Szpila odlučno je poručila čitateljicama i čitateljima u dvorani Miško Polanec. 


Spomenute književnice poslušajte u emisiji Katapultura.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

4 dana

Prava iz mirovinskog sustava sa stažem u Bosni i Hercegovini

HZMO

prije

5 dana

Dirigentsko povećalo: Fascinantna simfonija Dore Pejačević

Naslovnica rukopisa Simfonije u fis-molu Dore Pejačević

prije

8 dana

Glas umjetne inteligencije

AI generator glasa - ilustracija

Vezani sadržaj

Emisija

Katapultura

Propitujemo kulturne politike, zainteresirani smo za neinstitucionalnu scenu, pratimo glavne kulturne događaje, upoznajemo nove umjetnike, razgovaramo s velikanima. Informativni smo, ali znamo biti i kritični, pratimo film, književnost, vizualne i izvedbene umjetnosti u reportažama, intervjuima, featureima. Poslušajte pedeset minuta široko shvaćene kulture u emisiji koja je 2014. nagrađena nagradom Hrvatskog novinarskog društva.

Poslušajte u Slušaonici