Hrvatski radio

Radio Sljeme

Kada su uspornici u gradu potrebni, a kada ne?

05.08.2025.

Zadnja izmjena 08:03

Autor: Ivana Čutura/Radio Sljeme

Prometni uspornik

Prometni uspornik

Foto: Borna Filic / Pixsell

Ima li Zagreb previše ili premalo uspornika prometa? Jedan dio građana traži njihovo postavljanje, drugi, pak, na određenim lokacijama traži njihovo uklanjanje. Koliko su učinkoviti i po kojim se kriterijima postavljaju?

Dio građana nema najugodnija iskustva s uspornicima.


- Na nekim lokacijama znaju biti previsoki, s obzirom na to da imamo veći i niži automobil, jako treba paziti kojom brzinom idemo da se ne zagrebe - kazala je jedna gospođa.


- Valjda strukture koje to postavljaju znaju zašto služe i ja mislim da je to u redu - poručuje jedan gospodin.


Postavljanje uspornika spašava živote i imovinu, a i poginulih je u Zagrebu, za razliku od ostatka zemlje, iznimno malo, navodi pročelnik Gradskog ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost Andro Pavuna. O mjestima na kojima će se postaviti uspornici odlučuje Sektor za promet, i to, kako objašnjava, na dva načina.


- Jedan je u tehničkoj regulaciji, nakon što je izvedena cesta i nakon što promet funkcionira, i to je najčešći model postavljanja takozvanih ležećih policajaca, a drugi je model da prilikom pisanja projektnih zadataka, znači kad se neka cesta rekonstruira ili kad se gradi nova cesta, da se već tad projektantu da nekakav nalog, odnosno uputa da predvidi neke mjere smirivanja prometa - rekao je Pavuna.


Međutim, svjesni su u Gradu i negativnih strana uspornika - oštećuju automobile, stvaraju buku i vibracije stanarima u blizini, povećavaju zagađenje okoliša i potrošnju goriva. Problematični su za vozila hitne pomoći i javni prijevoz. Zbog toga projektantima predlažu suvremena rješenja.


- Projektant već tu cestu treba napraviti da se na njoj ne može voziti brzo, znači da ona bude uža, da ima nekakve devijacije, šikane, to smo, recimo, izveli na Jarunu vrlo uspješno, pa sad i u Žajinoj, mogli ste vidjeti, prvo je parking s jedne strane, pa je parking s druge strane, pa onda bez umjetne izbočine morate napraviti radnju volanom - navodi Pavuna.


Ako imaju prijedlog gdje bi uspornike trebalo postaviti ili ukloniti, građani se mogu javiti Gradskom uredu za promet ili mjerodavnom mjesnom odboru, odnosno gradskoj četvrti. Ipak, na pojedinim lokacijama provode se i mjerenja brzine, kako bi se utvrdilo jesu li uspornici uistinu potrebni..

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.