Hrvatski radio

Radio Zadar

15 minuta dnevnog odmora može puno pomoći

02.10.2025.

10:29

Autor: Radio Zd/ M.Savić

burn out

burn out

Foto: rzd / hrt

Prema pokazateljima jednog domaćeg portala koji se bavi poslovnim temama, 78 posto radnika dožive iscrpljenost i emocionalno izgaranje. 61 posto često osjećaju stres  dok 31 posto njih stres stalno nose sa sobom. Uzrok su kako navode, preveliki broj zadataka, manjak potpore nadređenih te nepovoljno okruženje. 

Gošća u eteru Radio Zadra je Andrea Tokić, profesorica sa odsjeka psihologije zadarskoga Sveučilišta.


Pojednostavljeno rečeno , burn out je stanje kroničnog stresa koje se manifestira kao potpuna psihička, fizička i emocionalna iscrpljenost kao rezultat dugotrajnom izlaganju rizicima.


Udaljavamo se od posla koji smo nekad voljeli,  u interakciji sa ljudima prestanemo suosjećati i ne povezujemo sa sudionicima radnog procesa.

                                                      

Postajemo cinični i općenito negativni, rutinske stvari postaju problem. Osjećamo se da nismo na razini zadatka  ili smo preopterećeni.


Ipak postoji razlika između nečeg što nam je poznato kao negativni doživljaj i nečeg što je  skliznulo u neželjeno stanje.


- Stresno razdoblje i burn out nisu jedno te isto. Nakon navale stresa ljudi se uspiju odmoriti no kod burn out a  stres je stalan i ne može se riješiti sa nekoliko noći dobrog sna, pojašnjava profesorica Tokić dodajući da su u korijenu tog problema propala očekivanja koja imamo od sebe samih, preopterećenost poslom, osjećaj da dajemo puno a dobijamo malo ili preuzimanje zadataka kojima nismo dorasli ili koji nas preplavljuju a moguće i privatne obveze koje se isprepleću sa poslovnima. -


- Loša društvena potpora i "dvostruki signali" od nadređenih pogoduju razvoju stanja kao burn out.


Nisu ipak jedini koji su mu uzrok.


- Zna se dogoditi da sami sebi zbog vlastitih očekivanja nabijemo dodatni stres zbog čega postajemo sami svoje žrtve i htjeli ne htjeli, padnemo u drugi plan htijući biti na vrhu, upozorava profesorica Tokić.


Većina pak misli da je reći Ne dovoljno.  Znati kako to artikulirati je ipak važnije.


- Ako uposlenik ne zna reći Ne i preuzima zadatke kojima ili nije dorastao ili ga preplavljuju  u jednom trenutku će puknuti. 


Ako pak svoje Ne poveže sa radnim ishodom bitnim za kolektiv onda šaljete jasnu poruku u kojoj ističete ograničenja koja vam stoje na putu. Tu uposlenik koristi jasnu i čvrstu komunikaciju i na duge staze nadređeni i kolektiv će se prirodno prilagoditi na novo stanje. Što se tiče mentalnog zdravlje i radnog mjesta psihologinja Tokić će utješno kako statistika nije poražavajuća u nas, sve je više svjesnih šefova koji rade na tome da se svi ugodno osjećaju na radnom mjestu. Drugim riječima, radionice i javne rasprave posvećene mentalnom zdravlju na radnom mjestu urodile su plodom.


Što  sa situacijom kada uposlenik nosi posao doma?


- Tu treba pogledati na primjere iz zemalja Europske unije gdje poslodavci vode računa o ravnoteži privatnog i poslovnog. Tako je svaki mail upućen izvan radnog vremena dočekan sa upozorenjem da se ne ometa vrijeme za odmor. Uostalom i rad od kuće ide u tom smjeru da se izbalansiraju te dvije životne sfere.


Promjenu posla potražite ako se nakon dugog vremena iskreno preispitate i dođete do odgovora kada jezičac na vagi prevagne protiv vaših osobnih interesa - poručuje psihologinja dajući i praktične savjete prema kojima je nekad korisnije uzeti kraći odmor do 15 minuta kao ispušni ventil od dugotrajnog odmora.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.