Počela je nova nastavna godina, a s njom i novi izazovi i za djecu i roditelje. Novo poglavlje i brojni upitnici kako se u tome snaći novi je izvor stresa. Upute za navigaciju dala je u eteru Radio Zadra psihologinja Maša Atlaga sa zadarskog Sveučilišta, njoj je edukacijska psihologija uža specijalnost.
Roditelji će lako prepoznati djetetovu težu prilagodbu kroz razdražljivost, povlačenje u sebe pa čak i psihosomatske probleme kao glavobolju ili nagli gubitak interesa za igru i druženje.
Nije dobro djecu preopteretiti izvannastavnim aktivnostima i ako nema balansa odnosno ravnoteže između obveza i slobodnog vremena dijete će potonuti u apatiju pa čak i pokazivati sekundarne simptome depresije kao što su buntovnost i razdražljivost.
- Djetetu do 3 razreda osnovne škole vrlo je bitno da roditelj kontrolira njegove obveze a što dijete odrasta roditelj treba polako povlačiti svoj nadzor nad njegovim učenjem. Uz to djeca u nižim razredima pokazuju ushit novim okruženjem u razredu ali imaju i strahove. Oni stariji su opterećeni više vršnjačkim odnosima.
Nije izvor stresa samo učeničko gradivo već i ako su djeca izložena izolaciji vršnjaka i usamljenost. Tada je dijete teško i motivirati da uči osobito ako je malo. Ipak, i tu postoji rješenje:
- Djecu treba podučavati implementaciji gradiva sa njihovim hobijima, npr. kroz igru i crtanje kako je to već u slikovnicama ako su mali ili kroz učenje sa vršnjacima dok su stariji.
Psihologinja savjetuje roditeljima da stalno promatraju svoju djecu i da smanje svoja očekivanja od njih jer ih to dodatno opterećuje.
Posebno poglavlje zaslužuje odnos roditelja i nastavnika.
- Tu treba biti poštovanja i od roditelja pa će biti i od djeteta. Sa nastavnikom treba pričati i dogovarati se te ga shvaćati kako autoritet. Tada će i djetetu biti lakše.
Psihologinja Atlaga pozdravlja oduzimanje mobitela u školama a nada se da će ta inicijativa zaživjeti i kod nas, a kao i sa svim u životu, i kod primjene umjetne inteligencije u školama treba biti uravnotežen.
- Ako se oslonimo samo na Al ne razvijamo kritičko mišljenje u djece.
Za kraj poruka da se ne shvaća škola kao obveza, a roditeljima da popuste u nadzoru nad djecom, dovest će do učinkovitijih rezultata u školi.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.