Projektu "Četiri godišnja doba" osječkog kipara Nikole Fallera potporu je dao i Muzej likovnih umjetnosti Osijek.
03.11.2014.
13:30
Autor: Iva Fijala
Projektu "Četiri godišnja doba" osječkog kipara Nikole Fallera potporu je dao i Muzej likovnih umjetnosti Osijek.
U sklopu projekta "4 godišnja doba" osječki kipar Nikola Faller već godinama obogaćuje prostor grada umjetnošću u prirodi. U jesen grablja lišće i stvara reljefe, u proljeće to čini koseći travu, zimi izrađuje skulpture od snijega, a ljeti na dravskim sprudovima radi crteže u pijesku. Pridružuju mu se učenici osnovnih i srednjih škola, djeca vrtićke dobi, ali i drugi umjetnici, a želja je u projekt uključiti umjetnike iz drugih zemalja čemu je potporu dao i Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku.
Ovogodišnje grabljanje lišća traje od 27. listopada do 8. studenog kada će biti otvorena izložba u Perivoju kralja Tomislava. U subotu (8. studenog) u 11 sati počinje prigodni program u kojem nastupaju violinist Kiril Naumov, saksofonist Benjamin Lamza, Plesni studio Shine s koreografijom "Drvo", Frizerski salon Glamur s jesenskim frizurama, Udruga izviđača Slavonski hrast Osijek, a turistički vodič Tin Kovačević povest će okupljene u šetnju osječkim perivojima i parkovima.
O projektu "Četiri godišnja doba" Nikola Faller je zapisao:
Land art ili umjetnost u prirodi usmjerena je ka stvaranju u skladu sa prirodom. Prateći ritam godišnjih doba koriste se materijali karakteristični za podneblje i određeni period, koji su zbog toga uglavnom lako dostupni i ekonomični. Radovi nastaju pod otvorenim nebom u kontaktu sa zemljom i elementima i pod utjecajem najraznolikijih vremenskih uvjeta. U stvaralački se proces kroz igru i rad unutar kreativnih radionica uključuju pored gostujućih umjetnika i studenti umjetničke akademije, učenici srednjih i osnovnih škola pa čak i djeca vrtićke dobi. Na taj se način potiče razvoj zdravih estetskih vrijednosti i kreativnih vještina i zajedničkim se snagama oplemenjuje gradski prostor. Prolaznost i biološka razgradivost sastavni su dio svakog umjetničkog djela. Promiču se načela ekologije i samoodrživog razvoja i podsjeća na izvornu ulogu ljudskih bića kao baštinika planete Zemlje.
PROLJEĆE – košnja trave
Reljefi monumentalnih dimenzija izvode se kosilicama i trimerima na travnjacima i zelenim površinama gradskih parkova koje su pomno izabrane i omeđene i prepuštene da na njima trava naraste. Radovi brzo poprimaju monumentalne razmjere i nude dva osnovna načina isčitavanja: sagledavanje iz ptičje perspektive pomoću ljestvi, krana, neke letjelice ili ishodavanje pri kojem posjetitelj korak po korak postaje aktivni dio slike i cjeline koju spoznaje.
LJETO – crteži i skulpture od pijeska
Pri iznimno niskom vodostaju rijeke Drave što se često događa krajem ljeta pojavljuju se duž lijeve obale veliki pješčani sprudovi, po čemu je Osijek i dobio ime. Oni pružaju nesvakidašnju mogućnost za suvremeni umjetnički izričaj - 'sand panting' ili crtanje po pijesku. Grabljama i lopatama izrađuju se najrazličitiji oblici te fotografiraju iz zraka, a skulpture se grade u domeni visokog reljefa kao svojevrsna scenografija za radoznale šetače i kupače.
JESEN – grabljanje lišća
Raznobojno lišće svih vrsta i oblika opada sa krošnji drveća, vjetar ga raznosi i po tlu rasprostire. Nastaju veliki šareni tepisi, koji šuškaju pod nogama i zovu na pohođenje. Grabljanje - ta uobičajena, jednostavna, repetitivna radnja može biti i tehnika s kojom se postiže sklad tijela i duha poput zen majstora japanskih vrtova i razigrano oblikuju crteži slaveći trenutak ritma i boja jeseni.
ZIMA – skulpture od snijega
Snijeg je najljepši dar zime, sačinjen je od miliona sićušnih heksagonalnih pahulja od kojih je svaka jedinstvena. Lako ga je oblikovati u snješka za početak a onda ako se nastavi usavršavati, mogu se od nabijenih blokova metodom oduzimanja izvesti i najkompleksnije forme. Njegova mekoća i čvrstoća, pružaju mogućnost brzog rada i oblikovanja skulptura velikih dimenzija – što je jedinstveni kiparski užitak, a svjetlucavost i luminiscencija vizualno obogaćuju formu i ističu volumen. Posebnost je također što se radovi ne moraju pospremati i prevoziti nego se jednostavno otope kad vrijeme zatopli . Voda koja otiče oplemenjena spretnim rukama i srcima napaja livade i polja i tako se nastavlja ciklus i otvara mogućnost opet novih kreacija.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora