Hrvatski radio

Treći program

Jasna Mesarić, Marija Pečnik Kvesić: Ples mrtvaca- Beramski sveti strip

31.03.2023.

09:42

Autor: Adriana Kramarić

Na ulazu u Beram

Na ulazu u Beram

Foto: Adriana Kramarić / /-

U subotu, 1. travnja u 23 sata na Trećem programu HRA, u emisiji Ars Acustica premijerno slušamo djelo „Ples mrtvaca- Beramski sveti strip” 

Ples mrtvaca Vincenta iz Kastva (1474. god.)

Ples mrtvaca Vincenta iz Kastva (1474. god.)

Foto: Adriana Kramarić / /-


“Kada smo u Bermu, u srcu smo Istre: na geografskoj karti, šiljkom olovke točno smo pogodili težište istarskog trokuta”, tako piše Branko Fučić, veliki istraživač, poznavatelj i zaljubljenik u srednjevjekovno istarsko slikarstvo.

Kad je 1474. godine, Vincent iz Kastva odlazio iz svoje radionice u Kastvu u Beram, čekala ga je velika narudžba. Trebalo je na svim zidovima i na drvenom svodu crkvice oslikati više od 200 kvadratnih metara.

Od svih slika i alegorija, najstrašnija je bila freska o Plesu mrtvaca. Beramski su seljaci gledali Smrt na djelu, u akciji: ona je provaljivala u svijet živih, kosturi su lovili ljude svih staleža, vukli ih za skute, za ruke, trubili, prebirali po gajdama, kostima udarali ritam, ispreplitali se s njima u zastrašujućem, podrugljivom plesu živih i mrtvih: papa, kardinal, biskup, kralj, kraljica, krčmar, prosjak, vojnik i hodočasnik. Nitko nije ostao pošteđen. Prikaz je bio pučki neposredan i uvjerljiv za svakog. Gledali su smrti u oči svaki put kad bi izlazili iz crkve.

Tako je Vincent iz Kastva u praznovjerni svijet srednjevjekovnog puka, unio prostor nereda, užasa i boli, osvijetlio je temu i tamu smrti stravom i humorom, i prekršio prirodni red stvari, a sve to u maloj crkvici usred Istre. 

Crkvica Sv. Marije na Škrilinah, Marija Pečnik Kvesić i Jasna Mesarić

Crkvica Sv. Marije na Škrilinah, Marija Pečnik Kvesić i Jasna Mesarić

Foto: Adriana Kramarić / /-

Jako je inspirativna bila knjiga Branka Fučića o Vincentu iz Kastva, predivna monografija. Otuda i naslov emisije Beramski sveti strip.

Jasna Mesarić

U jesen 2022. otputile smo se na dvodnevni izlet u Beram i njegovu okolicu a to je bio tek početak pravoga putovanja, zarona u intrigantnu i u umjetnosti često prisutnu temu smrti. Put pretvaranja vizualnog u akustično trasirala je autorica i redateljica Jasna Mesarić praćena od autorice i ton majstorice Marije Pečnik Kvesić, urednice Adriane Kramarić, glumaca Lele Margitić i Dražena Bratulića, te glazbenika Stjepana Večkovića i Alena i Nenada Sinkauza.

Glazbenik Stjepan Večković i glumac Dražen Bratulić na snimanju u Glazbenom studiju 1 Hrvatskoga radija

Glazbenik Stjepan Večković i glumac Dražen Bratulić na snimanju u Glazbenom studiju 1 Hrvatskoga radija

Foto: Adriana Kramarić / /-

Ples mrtvaca ili Dance macabre je srednjovjekovna ikonografska tema u umjetnosti, a prikazi kostura koji plešu oko živućih likova počeli su se pojavljivati u 14. stoljeću u doba najveće epidemije kuge. Ta je pošast pokazala ljudima kako je smrt neminovna bez obzira na bogatstvo, starost i status na društvenoj ljestvici. U Europi 15. stoljeća postojalo je oko 120 crkava s motivom Plesa smrti koji je izazivao u ljudima sav onaj repertoar osjećaja koji se do tada izbjegavao prikazivati u javnom prostoru.


U srednjem vijeku slika se ne gleda nego čita, a u 15. stoljeću još nema jedinstva radnje vremena i prostora. U srednjem vijeku slika se čita tako da je odvijaš kao film, kao strip. To je Vincent iz Kastva iz 1474. godine.

dr. Branko Fučić

Nenad Sinkauz u Glazbenom studiju 1 Hrvatskoga radija

Nenad Sinkauz u Glazbenom studiju 1 Hrvatskoga radija

Foto: Adriana Kramarić / /-

U Ars Acustici „Ples mrtvaca- Beramski sveti strip” pojavljuju se likovi Kantora (Dražen Bratulić) kao osobe koja komentira ljudsku poziciju, ali istovremeno jest u njoj i Smrti (Lela Margitić) kao metafore čovjeku nepojmljive vječnosti. Njihove replike se isprepliću i sučeljavaju u različitim iskustvima, dok ih na istarskim glazbalima sporadično zadirkuje i prati Svirač (Stjepan Večković) i začudna distopijska glazba akustičnih i elektroničkih instrumenata Alena i Nenada Sinkauza.


Adriana Kramarić i Marijana Begović u Režiji 1 Hrvatskoga radija

Adriana Kramarić i Marijana Begović u Režiji 1 Hrvatskoga radija

Foto: Jasna Mesarić / /-

„Uglavnom se čistilo, čistio se i tekst i scenarij, čistio se i zvuk. Htjeli smo da ima istarskog melosa, ali da on bude unutar današnjeg elektronskog oštrog zvuka koj reže sve što mu se nađe na putu.”

Jasna Mesarić

Emisiju su tonski realizirale Marijana Begović i Marija Pečnik Kvesić.

Marija Pečnik Kvesić

Marija Pečnik Kvesić

Foto: Adriana Kramarić / /-

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

Emisija

Ars acustica

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .

Poslušajte u Slušaonici