„Ženom se ne rađa, ženom se postaje“ izjavila je prije sedamdesetak godina čuvena egzistencijalistička filozofkinja i feministica Simone de Beauvoir, ukazujući na relativnost biološke predodređenosti. Uostalom, ne uče li nas odmalena kako postajati žene i kako postajati muškarci – traktori su za dječake, lutke za djevojčice. Na toj premisi leži tkivo vješto ispripovijedanog romana „Sinovi, kćeri“ vukovarske spisateljice Ivane Bodrožić. Kroz tri priče, iz tri rakursa, njezin autorski poriv je snažan u tome da istraži koliko smo zaključani u vlastitom tijelu, koliko smo predefinirani obiteljskim odgojem. Pišući o muškarcu koji je rođen u ženskom tijelu i postaje muškarac, ili pak o majci koja je stasala na čvrsto ukorijenjenim obrascima slavonskog patrijarhata, Bodrožić donosi, umjesto bilo kakve kontroverze, nepatvorenu toplinu kroz svoje junake i, zapravo, priča iskrenu priču o tri junačka života.
Ivana Bodrožić se u spisateljsku creme-de-la-creme vinula svojim zapaženim romanom „Hotel Zagorje“, prevedenim na mnoge jezike, u kojemu iz perspektive djevojčice priča o godinama progonstva za vrijeme Domovinskog rata. Za noir krimić „Rupa“ dobila je nagradu Balkan Noir, a „Sinovi, kćeri“ ovjenčani su nagradom Meša Selimović za 2021.
Zanimljivo je to kako se nagrada Meša Selimović dodjeljuje već dvadesetak godina, i u tom periodu su samo četiri puta dobitnice spisateljice, dok je 15 nagrada otišlo spisateljima. Postavlja se pitanje do koje razine se ženske spisateljice marginalizira i smatra manje bitnima od muških kolega? Međutim, i tu se vjetar okrenuo na drugu stranu: posljednje desetljeće žene dobivaju zasluženo mjesto pod književnom kapom, pa su tako autorice poput Olje Savičević Ivančević, Nade Gašić, Marine Šur Puhlovski, Ivane Šojat ovjenčane svim bitnim nagradama kao što su Vladimir Nazor, Nagrada Ksaver Šandor Gjalski, nagrada roman@tportal, Meša Selimović, Nagrada EU za književnost…
U romanu „Sinovi, kćeri“ može se uživati čitajući, ali možete ga poslušati i u ovoj izvanrednoj režiji i adaptaciji Hane Veček, interpretaciji Jadranke Đokić, Uga Koranija, Ksenije Marinković, Petre Svrtan, Ivana Grčića, Darka Milasa, Helene Buljan, Hrvoja Barišić, Ljiljane Bogojević i Matije Čigira, tonmajstor je Tomislav Šamec, a glazbeni dramaturg Maro Market, dramaturginja na emisiji Kristina Kegljen.
Emisiju možete poslušati od 2. do 6. svibnja od 9.30 do 9.55 na Trećem programu Hrvatskog radija, a nakon emitiranja na poveznici Slušaonica ili se predbilježite na podcast emisije i svakodnevno primajte nove epizode.