Impronedjeljak 2025
Foto: Jahvo Joža / impronedjeljak promo
Izlog sadašnjice donosi dvije emisije posvećene Petom međunarodnom festivalu slobodno improvizirane i kreativne glazbe Impronedjeljak koji je u rujnu 2025. održan u zagrebačkoj Močvari – u emisijama donosimo širok pogled na festival, od povijesno značajnih međunarodnih gostovanja do stvaralačke dinamike hrvatske improvizatorske scene, uz ekskluzivne snimke s festivala.
Prva je emisija emitirana 3. prosinca i dostupna je u Slušaonici Hrvatskog radija, dok se drugo izdanje može poslušati 17. prosinca na Trećem programu od 20 sati.
Festival pod umjetničkim vodstvom Damira Price Kafke i u organizaciji umjetničke organizacije CARGO ponovno je okupio improvizatore europske i američke scene, pružajući prostor susretima glazbenika koji dolaze iz vrlo različitih tradicija, a zajednički im je istraživački impuls i otvorenost prema nepredvidljivom tijeku glazbe i neposrednoj kreaciji.
Damir Prica Kafka
Foto: Jahvo Joža / impronedjeljak promo
U prvoj emisiji najprije fokus usmjeravamo na njemačkog pijanista i skladatelja Alexandra von Schlippenbacha, jednoj od ključnih figura europske improvizirane glazbe. Kao pionir free-jazz estetike i pokretačka snaga trija s Evanom Parkerom i Paulom Lovensom te legendarne postave Globe Unity Orchestra, Schlippenbach je više od šest desetljeća prisutan kao jedan od najuvjerljivijih istraživača suvremenog jazza. Zagrebačka publika pamti ga još iz nastupa sedamdesetih godina, zatim iz povratka Globe Unity Orchestra 2008., a u okviru petog izdanja Impronedjeljka predstavio se u intimnom formatu solo-improvizacije. Snimka njegova koncerta održanog 22. rujna 2025. na sceni Močvare otvorila je festivalske večeri, a ujedno i ovu radijsku retrospektivu.
Prva emisija donosi i dva različita improvizirana postava koji utjelovljuju jedan od glavnih programskih naglasaka festivala – spontano okupljene ad hoc sastave međunarodnih glazbenika. U prvom triju slušamo Velija Kujalu, finskog harmonikaša i skladatelja zaslužnog za razvoj četvrttonske harmonike te istraživanje mikrotonaliteta, zatim Harrija Sjöströma, međunarodno aktivnog sopran i sopranino saksofonista čije je glazbeno formiranje objedinjavalo rad s Johnom Cageom, Billom Dixonom, Georgeom Lewisom i Cecilom Taylorom, te američkog multiinstrumentalista i skladatelja Elliotta Sharpa, jednu od ključnih figura njujorške avangarde i voditelja radionice koju je tijekom festivala pohađao niz hrvatskih glazbenika.
Prvu emisiju zaključuje kolektivni improvizatorski sastav Apeiron, koji okuplja dvanaestero hrvatskih glazbenika – Lea Beslaća, Ivana Haubriha, Borisa Janju, Pavla Jovanovića, Damira P. Kafku, Magdalenu Kralj, Miru Mancea, Vida Marinovića, Ivana Mršića, Dinu Puhovski, Alena Sinkauza i Ivana Vinskog.
Nastup je rezultat radionice koju je vodio Elliott Sharp, a u radijskom je kontekstu poslužio kao logičan završetak prve emisije i odjek improvizacijskog procesa koji se tijekom festivala odvijao pred publikom i iza zatvorenih vrata.
Impronedjeljak - ad hoc trio
Foto: Jahvo Joža / Impronedjeljak promo
“Da bih mogla svirati vlastitu glazbu, morala sam „odučiti“ klasične navike i pronaći vlastiti glas. Iprovizacija i skladanje kreativne su prakse i to je ono što ih povezuje. Kada skladam sama, kreativni proces je intiman. Kada improviziram, stvaramo zajedno, kolektivno. To je potpuno drukčije iskustvo.”
Elisabeth Harnik
Drugi dio priče o 5. Impronedjeljku, koji se emitira 17. prosinca u Izlogu sadašnjice donosi naglasak na razgovorima i na dodatnim koncertnim snimkama s Impronedjeljka.
Tijekom festivala dio međunarodnih gostiju posjetio je radijski studio. Trobonist Steve Swell te pijanistica i skladateljica Elisabeth Harnik dugogodišnji su improvizatori s bogatim pedagoškim i izvedbenim iskustvom, a Harnikin rad na štajerskoj improvizatorskoj sceni poslužio je kao inspiracija u formiranju domaćeg CRI Orchestra, čiji recentni album slušamo u dodatku emisije.
U razgovoru su podijelili početke svojih glazbenih putova, iskustva rada u improvizatorskim kolektivima te razmišljanja o društvenoj ulozi eksperimentalne glazbe.
Osvrnuli su se i na pitanje kulturnih politika i obrazovanja, istaknuvši kako su stabilni uvjeti rada i kontinuirana podrška umjetnicima ključni za razvoj kreativnih scena, ali i kako su upravo umjetnost i improvizacija često najotporniji nositelji društvene energije u kriznim razdobljima.
“Imao sam jazz i klasičnoglazbeno obrazovanje, ali nisam želio ići klasičnim putem. Svirao sam blues, R&B, salsu, onda sam odlučio posvetiti se kreativnoj glazbi, u bilo kojem obliku. Naučio sam da improvizacija može biti u mnogim stilovima — afrička, kubanska, suvremena glazba. Vidim improvizaciju i skladanje kao povezane procese”
Steve Swell
Impronedjeljak
Foto: Jahvo Joža / impronedjeljak promo
U emisiji donosimo snimke nastupa dvaju ad hoc sastava na festivalu. Prvi je trio koji čine Alexander von Schlippenbach, danski bubnjar Peter Ole Jørgensen i Harri Sjöström. Jørgensen, jedan od ključnih aktera danske improvizirane scene, svojim je djelovanjem – uključujući pedesetak izdanja pod etiketom Ninth World Music – postavio prepoznatljiv okvir europskoj improvizaciji te surađivao s brojnim istaknutim imenima poput Petera Brötzmanna, Evana Parkera, Matsa Gustafssona i Herba Robertsona.
Završna snimka donosi izvedbe ad hoc kvinteta u kojem sviraju Steve Swell na trombonu, Peter Ole Jørgensen na bubnjevima, slovenski saksofonist Cene Resnik, vibrafonist i skladatelj Šimun Matišić te Damir P. Kafka na klaviru.
Izlog sadašnjice na rasporedu je 17. prosinca u 20 sati na Trećem programu Hrvatskog radija, a nakon emitiranja obje emisije bit će dostupne u Slušaonici.
Pripremila autorica Karolina Rugle, snimio Luka Pavelić, urednica ciklusa Iva Lovrec Štefanović.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.