U ediciji "Riječ iza slike" Hrvatskog državnog arhiva nedavno je objavljeno novo izdanje, knjiga snimanja filma "Kaja, ubit ću te!" redatelja Vatroslava Mimice.
24.10.2024.
16:43
Autor: Josip Grozdanić
Kaja, ubit ću te!: Knjiga snimanja
Foto: Hrvatski Državni Arhiv / HDA
U ediciji "Riječ iza slike" Hrvatskog državnog arhiva nedavno je objavljeno novo izdanje, knjiga snimanja filma "Kaja, ubit ću te!" redatelja Vatroslava Mimice.
To ostvarenje nerijetko se smatra najuspjelijim autorovim filmom, a izdanje "Kaja, ubit ću te!: Knjiga snimanja" peto je i zasad posljednje u ediciji u kojoj su prethodno objavljene knjige snimanja filmova "Tko pjeva zlo ne misli" Kreše Golika, "Lisice" Krste Papića, "Rondo" Zvonimira Berkovića i "Martin u oblacima" Branka Bauera. O izdanju "Kaja, ubit ću te!: Knjiga snimanja" razgovaramo s njezinim urednikom Mladenom Burićem, višim arhivistom i načelnikom Odjela za obradu audiovizualnog gradiva u Hrvatskoj kinoteci, a naš je sugovornik i sin Vatroslava Mimice, ugledni redatelj Sergio Mimica-Gezzan.
Podnaslov edicije "Riječ iza slike" glasi "Reprodukcija knjiga snimanja hrvatskih filmskih klasika iz zbirke Hrvatskog državnog arhiva”, a u njoj se objavljuju knjige snimanja antologijskih ostvarenja iz povijesti domaće kinematografije. Urednik edicije Mladen Burić, inače viši arhivist i načelnik Odjela za obradu audiovizualnog gradiva u Hrvatskoj kinoteci, koja djeluje u sklopu HDA, kao primarnim kriterijem u odabiru redoslijeda objavljivanja knjiga snimanja vodio se vrijednošću i značajem pojedinih naslova u povijesti domaće sedme umjetnosti i u korpusu hrvatskog filma.
Izdanja nude vrlo zanimljive poglede na autorske rukopise pojedinih ne samo redatelja nego i snimatelja, kao i na njihove pristupe poslu i pripreme konkretnih projekata. Iz njih se može doznati i ponešto novo o autorskim prosedeima Golika, Papića, Tomislava Pintera, Zvonimira Berkovića te Branka Bauera i sad Vatroslava Mimice, otkriti poneki nepoznati detalj o njihovim koncepcijama i promišljanjima samih filmova, o izvedbenim detaljima, kreiranjima scena i mizanscena, izbora rakursa i pozicioniranjima kamera, postavljanjima osvjetljenja, kretanjima glumaca u kadrovima i još velikom broju intrigantnih ´sitnica´.
Kaja, ubit ću te!: Knjiga snimanja
Foto: Marina Vujčić / Hrvatski državni arhiv
Kao i prethodna izdanja, i knjiga snimanja Mimičina filma sadrži i analitičke i interpretacijske tekstove profesionalaca iz svijeta domaćeg filma, u suštini eseje književnice Marine Vujčić, inače unuke stvarnog Kaje Cicilianija, prema kojem je kreiran naslovni filmski lik, i filmskog kritičara Marija Kozine, a tu je i zanimljivo sjećanje na Lordana Zafranovića i Mimicu, koje je priredila Nataša Mišković. Kriteriji za izbor autora tekstova i ovaj put bili su ne samo njihova upućenost i poznavanje materije, odnosno sposobnost detaljnog analitičkog pristupa konkretnom filmu, nego i to da su bili prijatelji, suputnici ili barem suvremenici pojedinih redatelja, odnosno da su s njima na neki način povezani.
Filmom "Kaja, ubit ću te!" Mimica je zaključio svoju sjajnu modernističku trilogiju koju zaokružuju naslovi "Prometej s otoka Viševice" i "Ponedjeljak ili utorak". Riječ je o djelu koje se opire racionalnim interpretacijama i u kojem se autor pozabavio motivom iracionalnog zla koje stiže u tipičnu mediteransku sredinu. Ovo djelo bez fabule fascinira svojom narativnom i montažnom koncepcijom, baš kao i iznimnom vizualnom ljepotom te izuzetno uspjelim križanjem groteske, nadrealizma i poetičnosti.
O izdanju "Kaja, ubit ću te: Knjiga snimanja" razgovaramo s njezinim urednikom Mladenom Burićem, kojeg ćemo upitati i zbog čega se scenarij i sve što možemo pročitati u knjizi snimanja u određenoj mjeri razlikuje od konačnog Mimičina filma, ne samo po tome što je u njemu isprva bio predviđen i narator. Koliko je bio zahtjevan rad na ovoj knjizi snimanja, i nudi li ona prema Burićevu mišljenju neku novu perspektivu na autorski rukopis Vatroslava Mimice, možda na njegov pristup poslu i pripremu samog filma?
Kadar iz filma "Kaja, ubit ću te!"
Foto: Hrvatski filmski savez / HFS
Ugledni redatelj Sergio Mimica-Gezzan, inače sin Vatroslava Mimice, uspješnu karijeru ostvario je u Hollywoodu, gdje je kao prvi asistent redatelja surađivao s brojnim značajnim filmašima, najviše sa Stevenom Spielbergom na filmovima "Schindlerova lista", "Amistad", "Spašavanje vojnika Ryana", "Specijalni izvještaj", "Uhvati me ako možeš" i još nekima, ali i s Alanom J. Pakulom na ratnoj drami “Sofijin izbor" te s Rolandom Emmerichom na hitu "Dan nezavisnosti".
S njim razgovaramo o tome koliko izdanja kakvo je knjiga snimanja filma "Kaja, ubit ću te!" mogu pridonijeti ne samo vrednovanju i očuvanju domaće filmske baštine, nego i upoznavanju novih generacija s tom baštinom. On je još kao dječak nastupio u nekoliko filmova svog oca, pa kakve ga uspomene vežu uz to iskustvo? Kako mu je bilo jednim dijelom odrastati i na filmskim setovima, tako rano ući u svijet glume i filma, uz brojne poznate glumice i glumce? U Hollywoodu je ostvario sjajnu karijeru, pa je li rad u 'tvornici snova' i na velikim projektima ispunio njegova očekivanja?
Razgovore o izdanju "Kaja, ubit ću te!: Knjiga snimanja" poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija, u petak 25. listopada, te naknadno u Slušaonici HRT-a.
Kadar iz filma "Kaja, ubit ću te!" Vatroslava Mimice
Foto: Hrvatski državni arhiv / HDA
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
prije
69 dana
prije
72 dana
prije
89 dana
Emisija
Tematska emisija koja se bavi aktualnostima i osobitim značajkama iz svijeta filma i usko srodnih područja poput animacije, festivalskih politika i televizijskih sadržaja, velikih filmskih obljetnica i filmologije...
Poslušajte u Slušaonici
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora
HRVATSKI RADIO
MEĐUNARODNI KANAL
NACIONALNI PROGRAMI