Hrvatski radio

Drugi program

Boris Ljubičić: Da nismo igrali protiv SAD-a, kockasti dres nikada ne bi zaživio

19.07.2025.

17:44

Autor: Lovorko Magdić/Matteo Novaković/HR2

Mediteranske igre 1979.... autor Boris Ljubičić

Mediteranske igre 1979.... autor Boris Ljubičić

Foto: Zoran Vukičević / HRT Radio Split

U emisiji Sport i glazba gostovao je hrvatski dizajner Boris Ljubičić, tvorac brojnih prepoznatljivih logotipa, među kojima se ističu oni za Mediteranske igre u Splitu 1979. te Zimske olimpijske igre u Sarajevu 1984. Ljubičić je i jedan od ključnih autora dizajna hrvatskog nogometnog dresa kakav danas poznajemo. U razgovoru s Lovorkom Magdićem govorio je o povezanosti sporta i dizajna, kao i o nastanku nekih svojih najpoznatijih radova.

Na nedavnoj svečanosti u Splitu primio je značajno priznanje za svoj rad.


– Mediteranski komitet sa sjedištem u Ateni donio je odluku da moj logo Mediteranskih igara iz Splita 1979. postane trajni znak tih Igara. Taj se znak doduše godinama koristio i bez mog znanja, no sada je to napokon postalo službeno, rekao je Ljubičić.


Govorio je i o značaju svog loga za Mediteranske igre.


– Igre su tada preuzele tri kruga iz olimpijskog znaka, koji su bojama predstavljali kontinente: plava Europu, crvena Afriku i žuta Aziju. No zaključio sam da Japan, skandinavske zemlje i jug Afrike ne pripadaju Mediteranu. Mediteran ima svoju povijest, kulturu i civilizaciju, pa sam odlučio ograničiti simboliku na taj prostor. Uklonio sam sve boje osim plave, koja simbolizira more. Ipak, ni to mi nije bilo dovoljno, pa sam odlučio da jedna trećina krugova bude uronjena u more.


Prisjetio se Ljubičić i stvaranja loga za Zimske olimpijske igre u Sarajevu 1984., koji je bio ispred svog vremena.


– Sudjelovao sam na velikim natječajima, no ovom sam pristupio na svoj način. Nisam se držao Coubertinovih znakova, već sam odlučio kompjuterski obraditi logo. Razlog je bio taj što se zimske igre razlikuju od ljetnih. Na zimskim igrama vremena se mjere samo tijekom utrka, dok se kasnije pamti isključivo poredak. To su bile igre novog doba, pa sam krugove s ljetnih igara redizajnirao digitalnim pristupom.


Tijekom svog dugogodišnjeg rada intenzivno se bavio kvadratima, što je ostavilo traga na dizajnu hrvatskih dresova i oblikovalo navijačku kulturu. Ljubičić je autor prvog kockastog dresa hrvatske nogometne reprezentacije.


– Prvi hrvatski dres nastao je po zanimljivoj logici. Na prvoj utakmici Hrvatske 1990. protiv SAD-a, Amerikanci su nosili dresove sa zvijezdama. Naši su tada "posudili" ideju i na dres stavili vrlo sitne kvadrate, zbog čega su se mnogi rugali i uspoređivali ih sa stolnjacima. Kasnije sam predložio da se kvadrati povećaju na 6,5 cm i da se od toga izradi konačni dres. Naravno, kroz godine su proizvođači dresova uvodili vlastite varijacije.


O važnosti loga i dizajna u sportu poručuje:


– Oduvijek govorim da je dizajn promjena, jer ako nije promjena, onda nije dizajn. Godine 1990. nastala je Hrvatska, koja dotad nije postojala, i to je bila povijesna promjena na koju je dizajn trebao odgovoriti. Da se prva povijesna utakmica Hrvatske nije igrala protiv SAD-a, nego protiv Francuske, možda ne bi bilo kvadrata. Francuzi bi nastupili u plavim dresovima, a mi bismo možda izabrali crvene ili bijele, i sve bi danas bilo drukčije.


Cijeli intervju s poznatim hrvatskim dizajnerom Borisom Ljubičićem donosimo u nastavku. 

Boris Ljubičić, intervju

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.