Stjepan Šulek u fokusu festivala Zagrebačko glazbeno proljeće
Foto: KDVL PROMO / -
Nova premijera u 14. sezoni ciklusa Oda-birano vodi nas u posebnu šetnju Zagrebom koja je u sklopu festivala Zagrebačko glazbeno proljeće ostvarena pod vodstvom muzikologinje i knjižničarke Nade Bezić, autorice popularne knjige Glazbene šetnje Zagrebom.
Muzikologinja Bezić inače vodi brojne šetnje Zagrebom koje su, dakako, povezane uz glazbenu povijest i/ili sadašnjost grada i njegovih dijelova, no ova je bila prva šetnja ikada posvećena jednoj glazbenoj osobnosti - skladatelju, dirigentu i pedagogu Stjepanu Šuleku (1914-1986), kojemu je festival bio posvećen.
U šetnji od zgrade Muzičke akademije, pa središtem grada do Strossmayerovog trga, dvadesetak je sudionika 11. svibnja doznalo pojedinosti o životu i djelovanju jedne od najznačajnijih glazbenih osobnosti 20. stoljeća, uz birane ulomke Šulekove glazbe.
Glazbena šetnja Zagrebom
Foto: Jasminka Klemenčić / -
Šetnja je započela na Trgu Republike Hrvatske, nastavila se Frankopanskom ulicom, Ilicom, pa Gundulićevom do Žerjavićeve gdje je stan Stjepana Šuleka.
U smjeru prema istoku, prema Umjetničkom paviljonu takozvanim zelenim valom, a potom na Trg biskupa Josipa Jurja Strossmayera, gdje je šetnja i završila.
Tijekom šetnje pratilo se različite lokacije - od javnih ustanova kao što je Muzička akademija ili Hrvatsko narodno kazalište, do restorana, kavane, ali i privatnih kuća. Dio tih lokacija više i ne postoji, dio je pod skelama, a šetnja je na neki način time bila i svojevrsni vremeplov.
Stan Stjepana Šuleka u Žerjavićevoj
Foto: KDVL Promo / -
Šulek, Stjepan, hrvatski skladatelj (Zagreb, 5. VIII. 1914 – Zagreb, 16. I. 1986).
Studirao violinu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (V. Huml), a iz kompozicije se obrazovao samostalno te povremenom podukom kod B. Berse. Isprva djelovao kao komorni glazbenik i dirigent, a od 1947. kao profesor kompozicije na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Odgojivši generacije suvremenih hrvatskih skladatelja, Šulek je značajno pridonio podizanju zanatske razine skladanja u Hrvatskoj. I njegov vlastiti rad obilježavaju visoki profesionalizam i besprijekorno skladateljsko umijeće. Po stilskom usmjerenju Šulek je u prvom redu neoklasicist, no u svojem opusu zapravo sintetizira baroknu strukturu materijala, klasičnu organizaciju forme i romantičarsku izražajnost. Harmonijski se zadržavao u okvirima tonaliteta uz odlučno protivljenje iskoraku u atonalitet i modernističkim inovacijama. Ipak, nakon prvoga i najduljega stvaralačkog razdoblja (u kojem je nastalo šest simfonija, prva tri Klasična koncerta za orkestar, veći broj solističkih koncerata te opere Koriolan, 1957., i Oluja, 1969), djela poput Trećega koncerta za klavir (1970), Epitafa jednoj izgubljenoj iluziji (1971) te Koncerta za orgulje (Memento!, 1974) rasapom forme i složenijom orkestracijom učvršćuju liniju kasnoga romantizma u njegovu stvaralaštvu. Osma simfonija (1981) i ciklus gudaćih kvarteta Moje djetinjstvo (1985), nastali potkraj Šulekova života, uz još izraženiju rapsodičnost forme pokazuju veću sklonost retoričkoj upotrebi simboličkih motiva, rastačući se u svojevrsnom eklekticizmu.
Premda je bio dominantno instrumentalni skladatelj – majstor forme i instrumentacije – Šulek je veliku važnost pridavao izvanglazbenoj komponenti svojih djela, a radi naglašavanja humanističkih poruka, nalik onima L. van Beethovena. Taj svojevrsni anakronizam, uz izrazito konzervativna stajališta o glazbi XX. st., razlog je tomu što je Šulek dolazio u oštre sukobe s avangardnim skladateljima okupljenima 1960-ih i 1970-ih oko Muzičkoga biennala Zagreb, nerijetko njegovim bivšim studentima. No u cjelini, njegov pozitivni utjecaj na glazbenu sredinu u kojoj je djelovao neupitan je i na skladateljskom i na pedagoškom planu. Dobio je Nagradu »Vladimir Nazor« za životno djelo (1973). /Hrvatska enciklopedija/
“Rođen na istočnome rubu zagrebačke "Zelene potkove", nastanjen cijeloga života u transverzali koja prolazi njezinim središtem, smrt ga je zadesila na njezinu zapadnome rubu - danomice opkoračujući osnovne točke njezine unutrašnjosti od Zrinjevca broj 11 do Gundulićeve broj 6 i broj 2, Šulek je i fizički živio središnju poziciju svoje profesionalne sredine. I dok je djelo uspješno prelazilo njezine granice, autor sam je cijenio njihovu zaštitu. ”
muzikologinja Eva Sedak o Stjepanu Šuleku
Reportažu o festivalu Zagrebačko glazbeno proljeće 2025. posvećeno Stjepanu Šuleku možete poslušati u Slušaonici emisije Putovi hrvatske glazbe.
Šetnja tragom Stjepana Šuleka
Foto: KDVL promo / -
Šetnja tragom Stjepana Šuleka
Foto: KDVL promo / -
Radiofonsku bilješku sa posebno osmišljene glazbene šetnje tragom Stjepana Šuleka poslušajte u ciklusu Oda-birano u utorak 28. listopada na HR1 u 18.05 a potom će biti dostupna u Slušaonici.
Šetnju je snimila i tonski oblikovala emisiju tonmajstorica Marijana Begović.
Spikerska suradnja Lovro Golac.
Šetnju je vodila i emisiju osmislila Nada Bezić.
Urednica ciklusa Iva Lovrec Štefanović.
Zagrebačko glazbeno proljeće 2025. posvećeno Stjepanu Šuleku
Foto: KDVL promo / -
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
Glazbeno-dokumentarne priče, radiopisi i zvučne bilješke iz vlastite produkcije ili adaptacije biranih inozemnih emisija.
Uspješno sudjeluje na međunarodnim festivalima uz nagrade i priznanja (New York Radio Festival, Prix Europa, International Feature Conference, Taktons, Prix Marulić, Prix Italia)