Hrvatski radio

Prvi program

21:12 / 29.12.2021.

Autor: Ivan Žaknić

Film u 2021. - strana produkcija

Filmske preporuke Ivana Žaknića

Filmske preporuke Ivana Žaknića

Foto: Hrvatski radio / HRT

I dok summa summarum najboljeg od filmske 2021. možete poslušati u dva nastavka svakotjednih filmskih razgovora u emisiji Licem u lice – a da, kako je to slučaj s radijskim medijem, sve otišlo u eter – dio toga stavljamo i na ekran/papir. Kada sve zbrojimo, unatoč svim teškoćama pandemije koja je kina u većini svijeta otvorila tek u kasno proljeće te ih potom držala u neizvjesnosti i s ograničenim kapacitetima, nećemo biti nezadovoljni.

Donosimo top listu Filmova 2021. prema odabiru našeg Ivana Žaknića. Evo što od filmova iz strane produkcije izdvaja od 30. do 16. mjesta.


30. Vojska mrtvih/Army of the Death, Zack Snyder, SAD, 2021. - ne samo što je Snyder na HBO-u plasirao svoju verziju Lige pravde, nego je za istu kuću snimio i jedan od najraskalašenijih filmova godine. Nitko ne voli zombije kao Snyder, nitko nije toliko budalast i zabavan kao Snyder. Voljeli ga ili ne u Vojsci mrtvih snimio je jednu od najluđih scena godine u kojoj zombijevska vojska ulazi u Las Vegas plešući uz Elvisa Presleya.


29. Spider-Man: Put bez povratka/Spider-Man: No Way Home, Jon Watts, SAD, 2021. - stigao je na samom kraju godine i zavladao svjetskim kinima. Put bez povratka prvi je složeniji Marvelov film iz postavengersovske ere, mogli bismo reći i prvi Marvelov film koji nas uvodi u novo razdoblje. Jer, usložnjeni koncept opet je na djelu. Sadašnji Spider-Man susreće se sa svojim prethodnicima, posljedično i s njihovim neprijateljima. Watts pomno vaga akcijske scene pa film dominantno funkcionira kao introspektivna psihološka drama.

28. Shang Chi i legenda o deset prstenova/Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, Destin Daniel Cretton, SAD, 2021. - od filmova iz Marvelova portfelja favoriziramo, pak, onaj o – kako se reklamirao – prvom azijatskom super-junaku. No, to bi bila tek činjenica u kojoj se diznijevsko/marvelovski prst na globusu zaustavio na Dalekom Istoku da Cretton nije svoje djelo pretvorio u neku vrstu superjunačkog Tigra i zmaja.


27. Odred otpisanih: Nova misija/The Suicide Squad, James Gunn, SAD, 2021. - s otvaranjem kina vratili su nam se i filmovi o superherojima. Kao favorita, ipak, izabiremo onaj DC-ijev o antisuperherojima. I heroinama, naravno. James Gunn preletio je iz konkurentskog Marvela i već u uvodnoj sceni pobio cijelu glumačku ekipu. I nastavio putevima anarhije, satire, krvi i seksa. Suludo!


26. Ulica ljudskosti 8/Huit Rue de l´Humanite, Dany Bon, Francuska, 2021. - a evo nam i jedna pandemijske komedije u Netflixovoj produkciji za koju su scenarij napisali glumački bračni par Danny Boon i Laurence Arne i to iz vlastitog iskustva života u karanteni. I dok gledamo sablasno prazne pariške ulice, svojevrsna "altmaneska" sa sedam obitelji prokazuje nam dobre strane pandemije koja nam je pružila priliku da opet postanemo ljudi. Jesmo li je iskoristili?


25. Posljednji dvoboj/The Last Duel, Ridley Scott, SAD/V.Britanija, 2021. - u pandemijskoj godini redateljski veteran isporučio je dva filma: nes(p)retnu Dinastiju Gucci i Posljednji dvoboj utemeljen na istinitoj priči o posljednjem službeno dozvoljenom dvoboju u Francuskoj 14. stoljeća za koji su scenarij, uz Nicole Holofcener, napisali Matt Damon i Ben Affleck koji u filmu i glume. Konceptualno nam se ne nudi ništa novo, radnja filma ispričana je s tri očišta. No, paralele s opresijom i brutalnošću nekadašnjeg i današnjeg društva odnekud izmigolje i Scotta pretvaraju u autora koji itekako još ima što reći.

24. Dani gnjeva/Wrath of Man. Guy Ritchie, SAD/V.Britanija, 2021. - Gospoda su još djelovala šminkerski, ali u Danima gnjeva Guy Ritchie se konačno vratio doma. Za to su zaslužni francuski krimi-triler Le convoyeur iz 2004., Jason Statham, nelinearnost, scena u kojoj jedan od likova poviče "rasturi i zbriši!". A u posljednjoj dionici imamo i Ritchiejev dodatni bonus – Dani gnjeva uspješno zalaze na teren Mannove Vrućine.


23. Paralelne majke/Madres Paralelas, Pedro Almodovar, Španjolska, 2021. - Iako je autobiografski Tuga i slava djelovao kao oproštajno filmsko pismo, Almodovar je nakon njega nastavio tamo gdje je davno započeo poklanjajući nam još jedan film o osjećajnim i krhkim, a istodobno snažnim ženama. Tu su i neke od njegovih omiljenih glumica, poput Penelepe Cruz i Rossy de Palme. Ma tu je zapravo sve osim onog uvrnutog humora i kiča što liječi. Ali već smo davno shvatili da je Almodovar sirkovske heroine ugurao pod skute sirkovske melodrame.


22. Kralj Richard/King Richard, Reinaldo Marcus Green, SAD, 2021. - moguća sladunjavost klasičnosti podžanra sportskog filma ovdje je razblažena oporošću mračnih psihičkih stanja Richarda Williamsa, ali i neuzbježnim refleksima na uvijek prisutna rasna pitanja. Iako su Williamsovi produkcija filma držali pod kontrolom – a možda baš i zbog toga – možemo reći kako je Kralj Richard jedan od najpoštenijih "biopicova" snimljenih u posljednje vrijeme. A ako Will Smith u ožujku podigne u zrak oskarovski kipić moći ćemo reći: "Konačno je i zaslužio!"


21. Jahači pravde/Rethaerdighedens ryttere, Anders Thomas Jensen, Danska, 2020. - jedan od najvažnijih danskih redatelja i scenarista u ovom filmu o planovima koji krenu po zlu, pravdi, sudbini i osveti uspješno multižanorvski putuje po obrascima akcije, krimića, crnohumornoga i komedije o šmokljanima. Uz pomoć uvijek nevjerojatnog Madsa Mikkelsena podario nam je jedan od najzabavnijih filmova godine.

20. Dina/Dune, Dennis Villeneuve, SAD, 2021. - Villeneuve je svoje djelo puno više temeljio na romanu Franka Herberta nego na Lynchovu filmu pa imamo tu i ontologije i religije i eugenike i politike i spolnih pitanja. Neprijeporno je dokazao svoju redateljsku veličinu – film je sjajno snimljen i zadivljujućeg ozračja. No, ne samo zbog odluke da roman pretoči u dva filma, Villeneuve nam je i dalje bio nekako draži u kontekstu kanadske ledene pustoši ili američko-meksičke granice nego od kad je otputovao u svemir. A Ratovi zvijezda i dalje zapravo ostaju najbolja filmska inačica jednog od ključnih SF romana.


19. Asakusa Kid, Gekidan Hikori, Japan, 2021. - biopic snimljen prema romanu slavnog redatelja i glumca Takeshija Kitana koji je scenski zanat počeo učiti kod legendarnog komičara Fukamija u podjednako legendarnoj tokijskoj četvrti Asakusa. Zbivalo se to početkom sedamdesetih godina kada televizija neumitno preuzima primat nad izvedbenim umjetnostima čemu će se Kitano zahvaljujući takozvanoj manzai-komediji uspjeti prilagoditi, a Fukami baš i ne. Znamo da je Ryusuke Hamaguchi "in", ali nama se puno od dva filma tog "japanskog Rohmera za siromašne i pomodne", više svidio ovaj konvencionalno ostvareni uradak koji nas upoznaje s dijelićem kulturološke i medijske povijesti Japana koja nam izgleda daleko, čak i kad nam je bliska. Kitana sjajno interpretira Yuja Yagira, pri kraju će se ukazati i kralj japanske medijske scene osobno.


18. Događaj/L´evenement, Audrey Diwan, Francuska, 2021. - Pobjednik Venecijanskog festivala snimljen je prema poluautobiografskoj prozi Annie Ernaux, a slučaj je htio da upravo 2021. bude godina otkrivanja te francuske spisateljice. Pitanje pobačaja nikad nije lako, u Francuskoj ranih šezdesetih on je zabranjen pa mlada studentica odlučuje ilegalno pobaciti kako bi nastavila studij i uzdignula ste iz radničke obitelji. Priča filma sadrži niz potencijalnih opasnosti koje je Diwan – članica agilne umjetničke organizacije Collectif 50/50 – uspješno izbjegla bez ustručavanja i inzistirajući na realizmu penjući se do kakvotnih visina koje je na istu temu godinu ranije savladala Elize Hittman u Nikad, rijetko, ponekad, uvijek.


17. Stillwater, TomMcCarthy, SAD, 2021. - Amanda Knox prilično je poludila kada je shvatila da ovaj film dijelom počiva na njezinoj sudbini uzništva zbog navodnog ubojstva cimerice u talijanskoj Peruggi. McCarthy je priču prebacio u Francusku i nekih elemenata medijski eksponiranog slučaja svakako ima, iako je "ona koja bi trebala biti Amanda" u Stillwateru sporedni lik, a film je fokusiran na njezina fiktivnog oca u sjajnoj interpretaciji Matta Damona. McCarthy, s iskustvom rada na Spotlightu, vrlo dobro zna kako u triler-dramu ugurati dašak politike. Rezultat je jako dobar komad mejnstrima kakvih posljednjih godina u kinima silno nedostaje.

16. Janje/Dyrio, Valdimar Johannsson, Island/Švedska/Poljska, 2021. - kada bi vam netko u ozbiljnom tonu krenuo prepričavati sadržaj ovog filma, gledali biste ga podozrivo. Bračni par u islandskoj zabiti uzgaja ovce pa kad jedna od njih okoti polaovcu/polačovjeka oni dotično biće odgajaju kao svoje. Johannsson, međutim, oslonjen na mračni nacionalni folklor uspijeva snimiti film o boli zbog gubitka i iracionalnosti koju bol potiče očekivano ubacujući u priču elemente fantastike i horora.


Najboljih 15 filmova strane pordukcije iz 2021. godine prema izboru našeg Ivana Žaknića donosimo u novom nastavku preporuka filmova koje vrijedi pogledati. Ne propustite. 

Emisija

Licem u lice

Emisija o aktualnostima s domaće i strane filmske scene, svaki četvrtak, osim preko ljeta; zahtijeva snimanje na terenu, uključuje goste u studiju, komentare filmskih stručnjaka i kritičara, ponekad i suradnju kolega iz centara HR-a.

Poslušajte u Slušaonici