Hrvatski radio

Radio Osijek

19:29 / 23.03.2022.

Autor: Marina Ban

Je li glazbena industrija iza sebe ostavila najlošije dane?

Predavanje "HDS ZAMP: Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije"

Predavanje "HDS ZAMP: Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije"

Foto: Marina Ban / Radio Osijek

U Tjednu Porina u Osijeku dionici glazbene industrije progovaraju i o svom statusu "HDS ZAMP: Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije" tema je predavanja i prezentacije održane u Hotelu Osijek. 

O važnosti autorskih prava govorili su Nenad Marčec, ispred HDS ZAMP-a, Mia Dimšić, ovogodišnja hrvatska predstavnica na Eurosongu i dugogodišnja članica Hrvatskog društva skladatelja, Šima Jovanovac, autor i izvođač brojnih tamburaških skladbi i Milan Majerović Stilinović (ZAMP, komunikacije). 

U protekle dvije godine bilo je iznimno teško živjeti, posebno od glazbe, a veliku ulogu u cijeloj ovoj priči imaju upravo autorska prava, rečeno je prilikom predstavljanja studije o utjecaju pandemije koronavirusa na hrvatske kulturne i kreativne industrije, koju je za Ministarstvo kulture i HDS izradio zagrebački Ekonomski institut. Hrvatske kulturne i kreativne industrije od 2019. snažno su po prihodima pale, u prosjeku za 8,5 posto, ali neki njezini dijelovi, kao primjerice glazba pala je 40 posto, film 35 posto, umjetnost 25 posto, rečeno je u srijedu na skupu "Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije".

ZAMP u 2021. bilježi manji pad od 12%, što je prouzročeno epidemijom koronavirusa i krizom, a sami glazbenici pomagali su brojne druge industrije, poput hotelijerstva i slično. U budućnosti se planira oslanjati na brojne druge servise, poput raznih digitalnih platformi. Neosporno je da nedostaju živi kontakti s ljudima, no sve su se distribucije odradile na vrijeme, iako su brojni zaposlenici radili od kuće. Smanjene su, pritom, i plaće zaposlenicima, kao posljedica krize u kojoj se svijet našao. No, sve se to preselilo u honorare članovima, kao dodatna pomoć glazbenicima, jer su protekle dvije godine jako osjetili ovaj pad, čulo se na predavanju u Osijeku. 

Predavanje "HDS ZAMP: Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije"

Predavanje "HDS ZAMP: Kako je autorsko pravo spasilo stvar u godinama pandemije"

Foto: Marina Ban / Radio Osijek

„Da je važna solidarnost i pomoć poslovanju korisnika glazbe, posebno se očitovalo u godinama koje su iza nas. Za vrijeme mjera, ZAMP nije slao račune bas iz solidarnosti, stopirali su cijene svojih usluga i pružili ruku vise no ikad”, rečeno je. Jedna od dobrih vijesti bio je rast autorskih prihoda iz nekih izvora, primjerice licenciranja digitalnih servisa, što se osobito osjetilo 2020. godine, kada se dogodio značajan pomak i stabilizacija. 

S obzirom na to da i prošle godine nije bilo koncertnih djelatnosti, turizam je bio u smanjenom obliku, a kinematografi nisu radili u punom opsegu, Marčec to drži to prihvatljivim jer je puno prihoda ostvareno od Youtubea, Netflixa i od nekih platformi koje sada imaju jako velik broj pretplatnika u Hrvatskoj.

Glavni direktor Hrvatskog društva skladatelja (HDS) ZAMP-a Nenad Marčec iznio je podatak da je 2015. godine bilo je oko 2.000 pretplatnika tih servisa u Hrvatskoj, a danas ih je 200 tisuća i to je "tektonski pomak" koji se dogodio u pandemiji, što je na neki način autorima pomoglo da prebrode tu krizu uvjeren je Marčec. Novi Zakon o autorskom pravu omogućio je hvatanje koraka s digitalnim tržištem. Prošle godine glazbenici su se vratili nastupima uživo. Također, prošle godine se provodila akcija “Srce ti je opet veliko” u kojoj su autori i ZAMP pomagali članovima i potresom pogođenom području Sisačko-moslavačke županije. Skupilo se oko 520.000 kn autorskih honorara upravo od strane glazbenika. Kako se čulo na prezentaciji, u tu su akciju bili uključeni i Šima i Mia – sveukupno 277 autora.

Kulturne i kreativne industrije novi su pojmovi u RH i važno je otvoriti njihova vrata, rečeno je. Smatra se da ako te industrije doprinose ostalima, moralo bi ih se i više priznati te bi ih se u moralo poticati. Nazivaju ju “žilavom industrijom”, jer opstaje, a sada je i njoj potrebna pomoć. Kumulativne stope rasta za glazbu su do 2019. bile 79%, no u jeku pandemije osjeti se značajan pad, posebice za glazbu.  

„Već su neki pokazatelji u prva dva mjeseca ove godine da stvari idu nabolje, no i rat u Ukrajini, kao i pandemija, utječu na ljude. Vjeruje se u bolji život, a Porin je pravi nagovještaj toga”, poručeno je sa skupa.