dr. Bojana Ćulum Ilić neprestano razmišlja o obrazovanju na način 'izvan kutije'
Foto: Bojana Ćulum Ilić, privatni arhiv / -
Akademskih kvarat ure Radio Rijeke predstavlja dobitnicu Nagrade Ivan Filipović u području visokoga školstva dr. Bojanu Ćulum Ilić, redovnu profesoricu na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta riječkog sveučilišta i ravnateljicu Zaklade Sveučilišta u Rijeci. Bilo je impresivno biti na dodjeli nagrade, kaže.
"Bilo je divno slušati obrazloženja nagrada. Čuti koliko ljudi dušu puštaju na terenu, za djecu i mlade. Puno impresivnih priča! Toliko puno fantastičnih inovativnih iskoraka, projekata! I u nacionalnom i u međunarodnom okruženju", govori Bojana Ćulum Ilić.
Naime, Nagrada Ivan Filipović je nagrada za izvrsne odgojitelje, učitelje, nastavnike, profesore, za sve one koji u obrazovnoj vertikali odgajaju i obrazuju male i mlade u Hrvatskoj. Dodjeljuje se od 1964. godine, a od 1967. postala je nagradom Sabora Republike Hrvatske. Filipovića zovu ocem učitelja, a poznat je po izreci "Da se deset puta rodim, deset puta bio bih učiteljem!".
“Isticalo se da to nisu stvari koje se rade od 8 do 16 sati. To je neka drugačija energija i dinamika, gdje nikom od dobitnika nije teško napraviti korak više. I u tome je razlika doživljavamo li nešto kao radno mjesto ili kao poziv.”
Bojana Ćulum Ilić
"Imala sam sreću da sam 2005. na riječkom sveučilištu postala asistentica divnim profesorima koji su imali beskrajno povjerenje u mene, na čemu im se uvijek zahvaljujem. Imati takvo povjerenje je meni značilo raditi određene iskorake u nastavi i osmišljavati različite modele aktivnije nastave. Odnosno nastave koja je njegovala participativni, suradnički moment sa studentima i s različitim suradnicima u zajednici", objašnjava Ćulum Ilić.
Svi njeni današnji kolegiji utemeljeni su u tom modelu koji na riječkom sveučilištu zovu modelom učenja zalaganjem u zajednici. Dakle, sve ono što studenti trebaju naučiti na kolegijima, uče na konkretnim primjerima partnera iz zajednice, bilo da su to vrtići, škole, udruge, ustanove, lokalna samouprava, poduzetnici...
S vremenom se oblici poučavanja mijenjaju, prilagođavaju i novim sadržajima poučavanja i novim partnerima koji žele sudjelovati u tom procesu. Ali se model prilagođava i konkretnim iskustvima sa studentima. Tako je poslije jednog, ne baš sretnog primjera, Ćulum Ilić unijela elemente odgoja za - odgovornost.
“Ja mislim da mi na sveučilištu ne bismo smjeli zaboraviti ovu odgojnu komponentu! Ima takvih situacija koje nas na to podsjećaju.”
Bojana Ćulum Ilić
U svakom slučaju, kolegiji koji traže od studenata da puno više sami sudjeluju u svom obrazovnom putu, zahtjevniji su i za studente i za nastavnike. Izlazak iz učionice izazovan je u logističkom smislu organizacije putovanja, vremena... Ali kada sve završi, koliko god je naporno, evaluacije su odlične i studenti su jako zadovoljni rezultatima svoga rada.
"Privilegija je i čast biti dijelom pozitivnih promjena na sveučilištu i u zajednici. Vesele me takve prilike i takavi projekti, bez obzira na njihove mračne administrativne strane. Fokus na srž, zašto i za koga to radimo, svijest da su to stvari koje će dotaknuti sadašnje ili buduće generacije studenata, to je ono što me drži", govori znanstvenica, ali prije svega pedagoginja Bojana Ćulum Ilić.
I nije jedina na riječkom sveučilištu koja koristi takve nove model poučavanja, a više o konkretnim primjerima poslušajte u razgovoru:
Akademskih kvarat ure: Bojana Ćulum Ilić
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.