Hrvatski radio

Radio Sljeme

DIP kreće s edukacijom mladih birača - europski izbori su im još uvijek "daleka tema"

15.09.2023.

12:26

Autor: Radio Sljeme

Kampanja "I moj glas je bitan"

Kampanja "I moj glas je bitan"

Foto: Kristina Bokanić / Radio Sljeme

Državno izborno povjerenstvo i ove školske godine provodi edukaciju mladih birača pod nazivom "I moj glas je bitan". Kampanja se u suradnji s Ministarstvom obrazovanja provodi od 2018. godine, a na području Zagreba provodit će se od listopada ove do siječnja iduće godine. Edukaciju je prošle godine prošlo 1660 učenika iz 41 srednje škole. 

Edukacija traje jedan školski sat, podijeljena je u dva dijela - teoretski i praktični dio. U teoretskom dijelu maturante se educira o osnovama izbora - što je aktivno i pasivno biračko pravo, koje su vrste izbora, izborni sudionici, izborna tijela, kako postati kandidat, kako postati član biračkog odbora, gdje provjeriti upis u registru birača te gdje provjeriti lokaciju konkretnog biračkog mjesta. No ipak im je zanimljiviji praktični dio.


- Radimo jedan mali birački odbor od 3 učenika, odredimo od 5 do 7 birača, odredimo promatrače, podijelimo listiće i krećemo s cijelom procedurom - od ulaska na biračko mjesto, uzimanje listića, davanje osobnih dokumenata, zaokruživanje u popisu birača, odlazak iza paravana gdje vas nitko ne smije vidjeti ni ometati dok zaokružujete, potom bacanje listića u kutiju i onda izlazak s biračkog mjesta. Nakon toga educiramo birački odbor da izvade te listiće i da ih prebroje, dok promatrači to sve nadgledaju i rade zapisnik. Nakon toga rezultate unosimo u informatički sustav kao što se radi na svakom biračkom mjestu i onda kreće zbrajanje rezultata - ispričao je u emisiji Europlan član Državnog izbornog povjerenstva Slaven Hojski


Velika većina djece je, kaže, prilično motivirana, osobito nakon odrađene edukacije.


- Ostala mi je posebno u pamćenju Poljoprivredna škola u Požegi. Nismo svi stigli glasati do kraja školskog sata, obično glasa 10 učenika. Ispalo je da je glasalo 7 muških, što curama nije odgovaralo pa su prema Zakonu o ravnopravnosti spolova tražile ravnateljicu da se produži glasanje kako bi omjer muških i ženskih bio isti, što je i učinjeno. Mogao bih na prste jedne ruke nabrojati škole gdje djeca nisu specijalno zainteresirana. Kad vidite da je na početku sata njih jedva trećina digla ruke da će izaći na izbore, a na kraju sata ih bude već 80 posto, onda znate da ste napravili dobar posao - kaže Hojski. 


Osim edukacije, za maturante je predviđena i mala anketa koju je dosad ispunilo oko 3500 polaznika. Njih 92 posto bilo je zadovoljno edukacijom i informacijama koje su dobili o izbornim procesima. Čak 78 posto potvrdno ih je odgovorilo na pitanje hoće li izaći na izbore, dok ih je svega 25 posto iskazalo želju da se aktivnije uključe u izborni proces, bilo kao član biračkog odbora, kandidat ili promatrač. Na pitanje prate li politiku u medijima, rezultat je 50:50.


- Oni koji ne prate kažu da je to zbog roditelja jer vide kako se oni živciraju kad gledaju informativne emisije. Drugi pak tvrde da su se razočarali, što je šokantno čuti od nekoga tko ima 18 godina. Jako sam se iznenadio kad sam čuo od nekih srednjoškolaca da detaljno prate vanjsku politiku, poznaju geopolitičku situaciju, znaju situaciju s energetikom. S druge strane, neki kažu - zašto bismo išli na izbore kad je predsjednik rekao da ne treba. Onda im mi objasnimo da predsjednik to nije mislio za njih, već za sebe. Zapravo na ovakvim edukacijama vidite da zaista postoje mladi koji detaljno prate sve što se govori u dnevno političkom govoru - ističe. 


Izlaznost na europske izbore u Hrvatskoj 2014. godine bila je oko 21%, dok je 2019. bila gotovo 30%. Sličan interes pokazali su i mladi na DIP-ovim edukacijama uoči europskih izbora 2019.  


- Čak su i profesori Politike i gospodarstva rekli da će na svojim budućim predavanjima veći fokus stavljati na europske izbore, jer su shvatili da su maturantima te teme prilično daleke. Djeca uopće ne znaju što naši europarlamentarci mogu učiniti za Hrvatsku "tamo negdje u Briselu", osobito jer ih ima svega 12 što je u usporedbi s Francuskom ili Njemačkom koje imaju oko 90, zanemarivo. Onda im u tom slučaju objašnjavamo cijeli saziv Europskog parlamenta, da eurozastupnici djeluju po političkim grupacijama te da svi hrvatski eurozastupnici budu "pod istim jedrom" kad se govori o nekoj temi koja je ključna za Hrvatsku - objašnjava Hojski. 


Iz DIP-a podsjećaju da sve informacije vezane uz europske izbore zainteresirani mogu vidjeti i na njihovim mrežnim stranicama te na webinaru, koji nije namijenjen samo mladima, već svima kojima su europski izbori još uvijek daleka i "nebitna" tema. 



Ovaj programski sadržaj ostvaren je uz potporu i u suradnji s Europskim parlamentom. Za pripremu i sadržaj objavljenih vijesti odgovoran je isključivo HRT.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

Vezani sadržaj

Emisija

Europlan

Emisija se bavi aktualnostima u Europskoj uniji, promocijom EU izbora te prednostima povlačenja EU sredstava s naglaskom na lokalnu zajednicu. Donosimo pozitivna iskustva pravnih i fizičkih osoba koje su uz pomoć EU sredstava razvili održive ideje koje doprinose boljem životu u lokalnoj zajednici.

Poslušajte u Slušaonici