Hrvatski radio

Treći program

15. AudioArt

30.12.2024.

11:55

Autor: Adriana Kramarić

15. Audioart u Društvenom centru Rojc

15. Audioart u Društvenom centru Rojc

Foto: A.K. / /-


Prva ovogodišnja emisija iz ciklusa Ars Acustica na programu je 4. siječnja u 23 sata na Trećem programu Hrvatskoga radija, a posvećena je petnaestom izdanju festivala AudioArt koji je održan od 27. do 30. kolovoza u Galeriji Novo te u Društvenom centru Rojc u Puli.  

AudioArt je i ovoga puta povezao umjetnike koji stvaraju u području eksperimentalne i improvizirane glazbe, audiovizualnih instalacija i performansa, soundarta i field recordinga. Festival je utemeljen 2010. godine potaknut prijateljstvom umjetničkog voditelja festivala Alena Sinkauza s Marekom Choloniewskim, koji je ranih 90-ih pokrenuo Audio Art Festival u Krakowu. 


Umjetnički ravnatelj AudioArta Alen Sinkauz i francuski umjetnik Pierre Bastien.

Umjetnički ravnatelj AudioArta Alen Sinkauz i francuski umjetnik Pierre Bastien.

Foto: A.K. / /-

Ovogodišnji AudioArt službeno je započeo u galeriji NOVO u utorak, 27. kolovoza audiovizualnim performansom u izvedbi umjetničkog dvojca CO2 - Nikoline Pristaš i Gorana Sergeja Pristaša.

U srijedu, 28. kolovoza u Društvenom centru Rojc slušali smo hrvatsko nizozemski duo Packmess & Kiers i francuskog umjetnika Pierrea Bastiena. Sljedećeg dana na programu su bile čak tri izvedbe: Long Throw, zvučni performans u izvedbi australke Anthee Caddy, Miodraga Gladovića i Gideona Kiersa, uslijedio je nastup Davora Gazdea na modularnom sintetizatoru te britanske turntablistice, DJ-ice i skladateljice Mariam Rezaei. Audioart je završio u petak, 30. kolovoza uz nastupe francuskog umjetničkog dvojca Les Marquises te austrijskog tria Hautzinger, Schneidewind i König.


Packmess& Kiers

Packmess& Kiers

Foto: A.K. / /-

Iza projekta Packmess& Kiers kriju se imena Miodraga Gladovića i Gideona Kiersa i ambijentalno sinestezijski audio-vizualni performans baziran na motivima dokumentarnog filma Skagafjördur redatelja Petera B. Huttona sa live vizualnom intervencijom Gideona Kiersa. 

Miodrag Gladović- Packmess

Miodrag Gladović- Packmess

Foto: A.K. / /-

Kinetički glazbenik iz Francuske s Rotterdamskom adresom Pierre Bastienne već niz godina djeluje na svjetskoj impro-eksperimentalnoj sceni. Njegovi zvučni uređaji kućne izrade napravljeni su od sirovih, fizičkih materijala poput metala, trske, konjske dlake, vode, drveta itd., a svi su pogonjeni elektromotorima. 

Kad skladam novo djelo ne razmišljam samo o zvuku, razmišljam istovremeno i o slici i o zvuku.

Pierre Bastien

Pierre Bastien

Pierre Bastien

Foto: A.K. / /-

Treći dan festivala otvorilo je zvučno istraživanje Long Throw.

Anthea Caddy, Miodrag Gladović i Gideon Kiers stvorili su snažno djelo koje povezuje složena ponašanja zvuka, njegovu projekciju i slušatelja s jedinstvenom arhitekturom zgrada koje okružuju mjesto festivala. Serija Long Throw dio je dugoročnog umjetničkog istraživačkog projekta australske umjetnice Anthee Caddy koji istražuje prostorni zvuk i projekciju energije. Projekt koristi specijalizirane parabolične zvučnike koje je izradio i dizajnirao Miodrag Gladović u suradnji s Caddyjinim istraživačkim specifikacijama koji koriste, projiciraju i naknadno reflektiraju zrake zvučne energije duljine do tri kilometra unutar određenog okruženja. Riječ je o istraživanju zvuka kao fizičkog i energetskog tijela unutar prostora. 

Ovaj projekt bio je dio praktičnog dijela mog doktorata „Gledajući u smjeru zvuka ili kako se projicira zvuk”. Mijo i ja već smo surađivali na sličnim projektima u kojima smo istraživali kako se zvuk širi kako prolazi kroz predmete te kako rezonira

Anthea Caddy

Anthea Caddy

Anthea Caddy

Foto: A.K. / /-

Splitski umjetnik Davor Gazde u svom radu koristi modularni sintetizator za koji kaže da je instrument bez početka i bez kraja: "Doživljavam ga kao eksperimentalnu geometriju, rijetko gdje je zvuk tako vizualan." Na ovogodišnjem Audioart festivalu Gazde je izveo improvizaciju pod nazivom Glazba za mrtvu prirodu / Music for still life, posvećenu pjesmama Gertrude Stein, a njegovu nastupu posvetit ćemo u cijelosti emisiju Ars Acustica 11. siječnja u 23 sata na Trećem programu Hrvatskoga radija. 

Rojc mi je inspirativan kao nekakva utvrda anarhizma i činilo mi se prikladnim da se baš ovdje čuje Gertruda Stein.

Davor Gazde

Davor Gazde

Davor Gazde

Foto: A.K. / /-

Mariam Rezaei je višestruko nagrađivana engleska turntablistica, skladateljica, DJ-ica, improvizatorica i prva umjetnica koja je na Audioartu nastupila na gramofonima. Umjetnica iz Newcastlea na pulskoj tržnici nabavila je 15-ak ploča i zaključila kako je upravo to pravi užitak njenog posla:

„Putujete svijetom i otkrivate nove stvari koje možete podijeliti s drugima. Dio veselja u životu DJ-a predstavlja kopanje po buvljacima i nalaženje ploča koje malo tko posjeduje i upotrebljavanje te glazbe na nezamislive načine. To su temelji hip hopa.”

Adriana Kramarić i Mariam Rezaei u studiju Radio Rojca

Adriana Kramarić i Mariam Rezaei u studiju Radio Rojca

Foto: Marijana Begović / /-

Duo Les Marquises osnovan je 2019. godine, a čine ga harmonikašica i turntablistica Emilie Škrijelj  i perkusionist Tom Malmendier. Emilie je studirala likovnu umjetnost te ističe kako je glazba za nju proširenje vizualnih radova te da sviranje glazbe doživljava grafički: „Gramofon je za mene poput kolaža u vizualnoj umjetnosti. Ima u njemu nešto materijalno i sirovo što asocira na skulpturu, nešto sa čime se može manipulirati i zato volim koristiti vinile, a volim i grebati po harmonici- elektroakustički zvukovi me jako privlače.”

Les Marquises

Les Marquises

Foto: A.K, / /-

Pokušavam pronaći elektronske zvukove bez elektronike, samo s harmonikom i pojačalom. Time se bavim u životu ( smijeh)!

Emilie Škrijelj

15. Audioart zatvorio je austrijski trio u sastavu: Franz Hautzinger, Lucas Koenig i Jakob Schneidewind.

Franz Hautzinger jedan od revolucionara eksperimentalnog sviranja trube i predstavnik bečke impro škole rođen je u selu blizu rodnog mjesta Josepha Haydna, pa je svoje glazbeno školovanje započeo klasičnom glazbom.

„Moj DNA je prepun tog čovjeka (smijeh). Budio sam se uz zvuk Koncerta za trubu Josepha Haydna. Kad sam imao 11 godina čuo sam vrlo zanimljivog jazz trubača Hannibala Marvina Petersona, tada sam po prvi puta slušao uživo takvu vrstu glazbe i bilo je jasno da ću krenuti u tom smjeru. Tako sam i učinio no na žalost previše sam volio vježbati i ozlijedio sam usnicu. Tada sam nekako otkrio eksperimentalnu glazbu. Usnica je zacijelila no kada sada razmišljam o tome – zanimljivo je kako je eksperimentalna glazba daje priliku svakome. Jer moja karijera kao konvencionalnog glazbenika trubača bila je gotova. U početku nisam bio svjestan da se u pozadini tog mog problema rađa prilika za novu, drugačiju karijeru tako da sam jako sretan što sam ušao u umjetnički prostor vrlo bogate scene eksperimentalne glazbe.”

Franz Hautzinger, Lucas Koenig i Jakob Schneidewind.

Franz Hautzinger, Lucas Koenig i Jakob Schneidewind.

Foto: A.K. / /-

Eksperiment je uvijek rizik.

Franz Hautzinger

Festival Audioart tako se još jednom potvrdio kao nezaobilazna platforma za istraživanje zvuka i predstavljanje "kreme" europske i svjetske eksperimentalne glazbe, pa umjetnički ravnatelj festivala Alen Sinkauz nije krio zadovoljstvo ostvarenim: "Sve što smo mogli investirali smo u program, nastojali smo osmisliti četiri raznovrsna dana kako bi publika svaku večer mogla doći, čuti i doživjeti nešto novo i originalno. Mislim da smo u tome i uspjeli."


Urednica emisije Adriana Kramarić, umjetnički ravnatelj  AudioArta Alen Sinkauz i ton majstorica Marijana Begović

Urednica emisije Adriana Kramarić, umjetnički ravnatelj AudioArta Alen Sinkauz i ton majstorica Marijana Begović

Foto: HRA / /-

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

64 dana

Razgovor s Rilkeom

Hana Veček

prije

81 dana

Htjeli bismo biti kao ona

Ivana Bašić

prije

85 dana

Ususret 35. Animafestu i razgovori s Gabrieleom Salvatoresom i Deanom Lalićem

35. Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb

Emisija

Ars acustica

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .

Poslušajte u Slušaonici