Hrvatski radio

Treći program

Ars Acustica u listopadu

04.10.2024.

11:34

Autor: Adriana Kramarić

Marco Blaauw

Marco Blaauw

Foto: Hanne van der Woude / /-

Sve četiri subote u mjesecu listopadu posvećene su međunarodnom natjecanju Palma Ars Acustica koje od 2013. godine organizira skupina za Ars Acusticu Euroradija- EBU. 

Ovogodišnji pobjednik je nizozemski glazbenik Marco Blaauw i njegovo djelo Global Breath- World of Trumpet Sounds koje je na natjecanju predstavljalo njemački Südwestrundfunk (SWR). Autora spomenute radiofonske skladbe predstavit ćemo u emisiji 5. listopada u 23,00 na Trećem programu Hrvatskoga radija.


Global Breath- World of Trumpet Sounds predstavlja putovanje puno otkrića. Beskrajna raznolikost zvukova puhačkih instrumenata potaknula ja nizozemskog trubača Marca Blaauwa da krene u potragu. Kroz svoje djelo Globalni Dah- Svijet zvukova trube želi slušatelje upoznati sa zvukovima trube sa svih strana svijeta i najrazličitijih kultura, snimajući s glazbenicima, inovatorima istomišljenicima, na koncertima, obredima i ritualima. Skladao je audio djelo u kojem se svi ujedinjuju kako bi stvorili jedinstveni zvuk trube koji se proteže svijetom. 

U glavi sam uvijek imao sliku trubadura koji širi najnovije vijesti. Upravo to želim raditi sa svojom trubom

Marco Blaauw

Marco Blaauw

Marco Blaauw

Foto: Hanne van der Woude / /-

Među instrumentima koje čujemo su razne školjke, rogovi, drvene trube, tibetanski kangling, australski didgeridoo, norveški lur i mnogi drugi instrumenti, pa čak i oni drevni ili njihove kopije- keltski carnyx, etruščanski lituus i cornu, rimska tuba i grčki salpinx. O svome radu autor kaže:


- Fascinantno je spoznati svu tu raznolikost pogledate li kroz usku cijev trube prema svijetu. Nevjerojatno je što sam otkrio i što nastavljam otkrivati i to mi daje drugačiji pogled na svijet. U načinu izražavanja puhačkih instrumenata nailazimo na svijet prepun varijacija i različitosti koje ipak spaja nešto univerzalno.

Novu sam glazbu prvi put čuo na televiziji kao dijete. Vidio sam kako su ljudi u publici rukama pokrivali uši. Upravo sam to želio – da se ljudi potrude i iznenade onim što čuju

Marco Blaauw

U emisiji koja je na programu 12. lipnja u 23 sata na Trećem programu HRA slušat ćemo ulomke dvaju radiofonskih djela koja su na natjecanju Palma Ars Acustica dobile posebne pohvale žirija.


Fernempfangsstelle čija je autorica istraživačica zvuka s berlinskom adresom Niki Matita i Cut off finsko- iranske umjetnice koja zbog sigurnosnih razloga djeluje pod umjetničkim imenom S. Kivi.

Niki Matita

Niki Matita

Foto: Piet Biniek / /-

Projekt Fernempfangsstelle/ Dalekometni odašiljač inspiriran je daljinskom prijemnom postajom Solitude. Bio je to objekt za emitiranje u baroknoj palači Schloß Solitude u blizini Stuttgarta, koji je povezivao kontinente putem kratkovalnog radija. Povijest ove rane institucije za emitiranje danas je jednako zaboravljena kao i životna priča njezina konstruktora Rudolfa "Rolfa" Formisa.


Niki Matita radijska je aktivistica, glazbena novinarka te eksperimentalna umjetnica i istraživačica zvuka koja je u ovome djelu stvorila zvučni kolaž temeljen na umjetničkom istraživanju Rudolfa Formisa s elementima medijske arheologije.


Prvu radiofonsku skladbu u ciklusu radova ove umjetnice naručio je Češki radio za emisiju R(A)DIO(CUSTICA) . 

Niki Matita na grobu Rudolfa Formisa

Niki Matita na grobu Rudolfa Formisa

Foto: Ladislav Železný / /-

Drugo djelo koje je na ovogodišnjem natjecanju Palma Ars Acustica osvojilo posebnu pohvalu žirija predstavljalo je Finski radio.


CUT OFF autorice S. Kivi je audio komad inspiriran prosvjedima i nemirima u Iranu koji su počeli u rujnu 2022., kao i rezultirajućim prekidom komunikacije između Irana i ostatka svijeta.


Uz nestanak interneta i pokvarene mobilne mreže, milijuni ljudi ostali su u mraku, a Cut off poziva slušatelje da iskuse drugačije stanje postojanja, apsurdni prostor između svjetova. S. Kivi finsko-iranska je pjevačica i tekstopisac, glazbena producentica i dizajnerica zvuka.

S. Kiwi

S. Kiwi

Foto: Marianne Kurki / /-

U emisiji Ars Acustica koja je na programu 19. rujna slušat ćemo ulomke djela Humans R Viral Bananas, u kojemu se nagrađivana kolumbijska redateljica Margarita Jimeno pobliže bavi jednom od najpopularnijih svakodnevnih namirnica – bananom.

Prijevoz banana u Bangladešu

Prijevoz banana u Bangladešu

Foto: Md. Shakil / Pexels

Iako je u našim supermarketima uobičajen prizor, banana je također složena namirnica na koju se mogu projicirati mnogi aspekti naše trenutačne krize. Njezina žuta kora sadrži poveznice s povijesnim, ekološkim, političkim i biološkim problemima s kojima se danas suočavamo. Voće je to koje je povezano s osobnim pričama, okusima i mirisima, a djelo je nastalo na narudžbu austrijskog ORF-a.


I pred sam kraj mjeseca listopada, u subotu, 26. rujna, u 23 sata na Trećem programu emitirat ćemo djelo Manje Ristić i Marka Paunovića kojime se na natjecanju Palma Ars Acustica predstavio Radio Beograd- Rituals in Transfigured Time ili Rituali u preobraženom vremenu.


Eksperimentalni zvučni rad sastavljen je od osobnih arhiva terenskih snimaka prikupljenih s područja bivše Jugoslavije- netaknute prirode, zatrovanih voda i pejzaža, spomenika, napuštenih vojnih područja, prometnih ulica, kavana; analognih instrumenata, pronađenih zvukova i radijskih aproprijacija, glasova davno nestalih i zaboravljenih, a snimljenih među ostalim u Mostaru, Beogradu, Zagrebu, Zadru, Rijeci, na Korčuli, Silbi, Visu, u Dubrovniku, Ljubljani, Fruškoj gori, Lazaropolju.... Sve to u kombinaciji s elektroničkim zvukovima analognih sintisajzera predstavlja putovanje u – kako sama autorica kaže „mračnu društvenu zonu njenog djetinjstva i odrastanja”.

Rituals

Rituals

Foto: Marko Paunović / /-

O svome djelu Duo Ristić Paunović također dodaje:


- Tijelo kulture u kojem smo rođeni izgubilo je sve svoje udove, i od tada nas stalno podsjećaju da takvo tijelo nikada nije postojalo. Mjesta u kojima smo proveli djetinjstvo bila su zagađena granicama i teškim sjećanjima na rat(...) Naš izvorni kulturni identitet bio je nepoželjan, bili smo potaknuti na redefiniranje (...)Čudno, još uvijek ga osjećamo duboko u sebi, nema udove, ali ima srce. Za nas se sastoji od mnogih tekstura pripadnosti. Također pripadamo posljednjoj generaciji koja poznaje svijet bez globalne trgovine, mobilnih telefona i World Wide Weba. Taj svijet je, čini se, iščezao baš brzo.

Manja Ristić, Marko Paunović

Manja Ristić, Marko Paunović

Foto: Marko Paunović / /-

Duo Ristić / Paunović surađuje od 2014. godine. Glavni fokus u njihovu radu je sinteza instrumentalne improvizacije i zvučnog ambijenta. U svojim nastupima nerijetko iznenađuju biopolitičkim elementom, promišljajući konceptualno naslijeđe zvučne prakse 20. stoljeća.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

2 dana

Uz 23. Zagreb Film Festival i o pobjednicima 34. Dana hrvatskog filma

Plakat 23. Zagreb Film Festivala

prije

8 dana

Šetnja po Mirogoju

Mirogoj

prije

10 dana

Nekolicina milijardera sve više odlučuje koji će nam algoritmi predstaviti koje informacije

Sajam knjiga u Frankfurtu

Emisija

Ars acustica

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .

Poslušajte u Slušaonici