Katja Šimunić "Mala četrnaestogodišnja plesačica"
Foto: - / -
Poslušajte kratku audio dramu "Mala četrnaestogodišnja plesačica" kad i gdje želite na stranici emisije Male forme: https://radio.hrt.hr/slusaonica/male-forme-0
Glazbena urednica: Franka Meštrović. Ton-majstor: Tomislav Šamec. Autorica i redateljica: Katja Šimunić.
Tomislav Šamec
Foto: kš / -
“Mala četrnaestogodišnja plesačica”
Ona se zvala Marie-Geneviève Van Goethem. Rođena je 7. lipnja 1865. u Parizu, a počela je pozirati Edgaru Degasu kad je imala samo četrnaest godina. Na petoj Izložbi impresionista 1880, u katalogu je pisalo da Edgar Degas izlaže skulpturu Mala četrnaestogodišnja plesačica, ali na mjestu na kojem se ona trebala nalaziti za cijelo je vrijeme trajanja izložbe stajala prazna staklena vitrina. Godinu dana nakon te prve najave izlaganja skulpture balerine, u katalogu šeste Izložbe impresionista je ponovno pisalo: Edgar Degas Mala četrnaestogodišnja plesačica. Izložba se održavala od 2. do 16. travnja 1881, u Parizu, nedaleko Opere. Na otvorenju, skulpture ponovno nije bilo. Ni svih sljedećih dana, sve do zatvaranja. I onda je 16. travnja stigla, ispod staklene zaštite stajala je skulptura od voska, visoka 98 centimetara. Balerina odjevena u pravi korzet, u pravi tutu, obuvena u baletne papučice, s perikom od prave kose, na kojoj je vrpca za kosu svezana u veliku mašnu. Neki od kritičara i posjetitelja su govorili da je ružna, prljava, bestijalna, vulgarna, da izgleda poput majmuna, poput abortiranog fetusa, da više pripada u muzej patološke anatomije nego u galeriju likovne umjetnosti. Mala četrnaestogodišnja plesačica fascinira i danas, neodgonetljiva u svom provokativnom stavu moderne plesne junakinje. Jedna je od najvoljenijih i najposjećenijih skulptura. Drugačija, svoja, i da - lijepa.
Ova kratka audio drama dobila je drugu nagradu u kategoriji kratkih formi na međunarodnom radijskom festivalu 25. Prix Marulić 2022.
"Mala četrnaestogodišnja plesačica"
Foto: kš / -
“Nemamo njezin glas. Ništa nam nije rekla. Nikada ništa nije zapisala. Ona se zove Marie-Geneviève Van Goethem. Ali zvali su je samo Marie. Marie Van Goethem. Zauzmi pozu Marie. I budi mirna. Plesačica je disciplinirano biće. Rođena je 7. lipnja 1865. u Parizu. U devetom arondismanu. Mala Parižanka. Ona je visoka točno 98 centimetara. Modelirana u vosku. Nije ni naravne ljudske veličine, a nije ni lutka. Baletne papučice, naborane čarape, vrpca u kosi, suknjica tutu... Drveno postolje na kojem stoji čini se poput drvenoga poda pozornice. Hoćeš li plesati, Marie? Ili jednostavno odšetati s postoljaulica. Stoji pred nama u četvrtoj baletnoj poziciji, ruke su na leđima, prsti isprepleteni, brada lagano podignuta prema gore, oči napola sklopljene. Počela je pozirati Edgaru Degasu kad je imala samo četrnaest godina. Nerazvijeno, mršavo tijelo. Plaha i krhka. Promatra ruke koje je crtaju, modeliraju u vosku. Dvije godine je trajao rad. S prekidima. I u te dvije godine si bespoštedno odrastala, Marie. Shvaćala tko su gospoda u crnim odijelima, u foyeru Pariške opere, gospoda koja su plaćala da bi „imali svoju plesačicu“. A ti si bila jedna od „petits rats“. „Malih štakora“. Tako su zvali djevojčice koje su tek počele učiti balet i statirale u Pariškoj operi, jer izvirivale ste iz raznih kuteva zamršenih hodnika Palače Garnier, neuhranjene, brze, više ili manje prestrašene. Nitko ne zna kakav je bio, izvan višesatnih sesija poziranja subotom, odnos između nje i slikara/kipara. Degas je bio obuzet ženskim tijelom u pokretu. Crtežom je hvatao geste pralja, peglačica, kupačica, modistica, plesačica, u trenucima rada ili zamorenosti radom. Tako i u „tvojoj“ skulpturi. Daleko od idealiziranog klasično baletnoga stava koji stremi u vis, ti si u nekoj pozi prekarnog odmora. U nekoj nestabilnoj okomici između leta i uzemljenja; odmaraš se u gravitacijskoj sili koja teži tlu. A što je blisko suvremenom plesu. ”
Katja Šimunić "Mala četrnaestogodišnja plesačica"
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.