Hrvatski radio

Treći program

O filmu "Žene, luđaci i malo dobrih pedera" i razgovor s oskarovcem Michaelom Minklerom

20.11.2025.

17:47

Autor: Josip Grozdanić

Na setu filma "Žene, luđaci i malo dobrih pedera"

Na setu filma "Žene, luđaci i malo dobrih pedera"

Foto: Plavi mjesec / Plavi mjesec

U kinima se odnedavno prikazuje novi domaći premijerni naslov, humorna drama "Žene, luđaci i malo dobrih pedera" scenarista i redatelja Ivana Salaja. Iza provokativnog naslova krije se adaptacija istoimenog romana pokojnog pisca i glumca Roberta Roklicera, plodnog autora poezije i proze kojemu je upravo ovo djelo jedini roman. Riječ je o trećem dugometražnom filmu Ivana Salaja, koji je još 1996. zabljesnuo ratnom dramom "Vidimo se", koja je tada pobijedila na Danima hrvatskog filma, dok je snimatelj Vanja Černjul nagrađen u Puli a film je osvojio i nagradu na uglednom festivalu u Cottbusu. Tada nitko nije očekivao da će do sljedećeg Salajeva dugometražnog filma "Osmi povjerenik", ekranizacije istoimenog romana nedavno preminulog književnika i novinara Renata Baretića, proći više od 20 godina. S njim razgovaramo o tome što ga je privuklo zanimljivoj i intrigantnoj Roklicerovoj prozi, ali i o svim detaljima vezanima uz film i okolnosti njegova nastanka. Naš sugovornik je i glumac kazališta Kerempuh Filip Detelić, koji u filmu tumači glavnu ulogu. Poslušajte i razgovor s trostrukim dobitnikom Oscara Michaelom Minklerom, američkim stručnjakom za oblikovanje zvuka koji je sredinom listopada bio gost 13. Međunarodnog festivala filmskog zvuka i glazbe, koji se održao u Samoboru i Varaždinu. Karijera Michaela Minklera traje dulje od pet desetljeća, a surađivao je s nizom velikih redatelja i filmskih zvijezda, od Olivera Stonea, Waltera Hilla i Ridleyja Scotta do Quentina Tarantina i Toma Cruisea.

Kadar filma "Žene, luđaci i malo dobrih pedera"

Kadar filma "Žene, luđaci i malo dobrih pedera"

Foto: Plavi mjesec / Plavi mjesec

U razgovoru s Ivanom Salajem ponajprije nas zanima kako je film nastao, odnosno što ga je nagnalo da se prihvati ekranizacije jedinog Roklicerova romana? Koliko dobro je poznavao Roklivera, koji nije samo autor romana nego i njegov dijelom nadopisani tj. fikcionalizirani protagonist?  Pisac je u romanu izravan i nemilosrdan prema samom sebi. Predstavlja se kao autodestruktivni autsajder, recimo da je srodan protagonistu romana "Skrivena mana" Thomasa Pynchona ili nekom hipertrofiranom junaku američke 'tvrdokuhane', odnosno hardboiled proze. Koliko su Salaju takvi likovi inače bliski, u umjetnosti i u onome što radi? Film je dijelom i politički nekorektan, osobito u ponašanju i djelovanju protagonista, pa koliko su Salaju zanimljivi cinizam, grubost, vulgarnost i ostale osobine Roklicerova predloška? Pokojni pisac bio je vrlo produktivan, njegova djela su politički nekorektna. U njima teku potoci alkohola, mnogo je seksa, PTSP-a i egzistencijalnog očaja. Što Salaj općenito misli o njegovu opusu?


Kako je tekla produkcija, odnosno realizacija filma? Koliko je bila zahtjevna, ili možda problematična? Glavnu ulogu Roberta tumači Filip Detelić, glumac kazališta Kerempuh. Gledali smo ga u ozbiljnim ulogama, recimo u filmu "Šuti" Lukasa Nole i seriji "Metropolitanci". Ali većinom ipak u komičnima, od "Svećenikove djece" Vinka Brešana do serija "Ko te šiša" i "Mrkomir Prvi", pa i hita "ZG80". Na temelju čega ga je Salaj izabrao za glavnu ulogu? U glumačkoj postavi većinom su glumci i glumice srednje i mlađe generacije: Frano Mašković, Janko Popović Volarić, Živko Anočić, Franjo DijakAna Maras Hermander, Sanja Milardović, Romina Tonković, Dora Dimić Rakar… Zanima nas kako je izabrana glumačka postava filma? Opsegom nevelike, ali zanimljive uloge tumače Anja Šovagović Despot kao konobarica Ruža i Filip Šovagović kao psihijatar. Tu je i Enes Vejzović u mikro ili cameo ulozi taksista. Kako je došlo do njihova angažmana? To su samo neka od pitanja koja postavljamo Ivanu Salaju.

Kadar filma "Žene luđaci i malo dobrih pedera"

Kadar filma "Žene luđaci i malo dobrih pedera"

Foto: Plavi mjesec / Plavi mjesec

Protagonista Roberta, odnosno varijaciju samog pisca romana prema kojem je film snimljen, tumači dakle glumac kazališta Kerempuh Filip Detelić. Kako je pristupio ulozi i kako ju je gradio, s obzirom i na to da je riječ o fikcijskoj nadogradnji konkretne osobe? Koliko je Deteliću bilo izazovno i zahtjevno interpretirati stanja lika kojeg glumi, njegov cinizam, autodestruktivnost, grubost prema sebi i drugima? Uloga za koju je morao obrijati glavu čini se prilično zahtjevnom u fizičkom smislu, upravo zbog spomenute autodestruktivnosti. Koliko je Deteliću bio izazovan Robertov lik, i s obzirom na interakcije s drugim glumcima? Osobito s glumicama, s obzirom na njegovu grubost i seksizam. Kakav je Ivan Salaj kao redatelj? Koliko je zahtjevan, i je li glumac s njim 'kliknuo' otprve, ili je bilo potrebno prilagođavanje jednog drugom? Kakve su mu uloge bliže ili draže, komične ili ozbiljne? Makar se može reći da u svim njegovim ulogama ima manje ili više humora, barem crnog. U razgovoru s Filipom Detelićem želimo doznati odgovore na ta pitanja.

Michael Minkler u pulskoj areni

Michael Minkler u pulskoj areni

Foto: Duško Marušić Čiči / Glas Istre

Michael Minkler dosad je imao čak 13 nominacija za Oscara. Prvi put ga je osvojio za najbolji zvuk u filmu "Pad Crnog jastreba" Ridleyja Scotta iz 2002. godine, u kojem je morao uskladiti izuzetno mnogo zvukova. Drugog Oscara Minkler je osvojio već sljedeće 2003. godine, također za najbolji zvuk u mjuziklu "Chicago" redatelja Roba Marshalla. S obzirom da je to film sasvim drugačijeg žanra, s mnogo glazbe, pjesme i plesa, rad na njemu bio mu je posebno izazovan. Trećeg Oscara zaslužio je za oblikovanje zvuka u filmu "Dreamgirls" redatelja Billa Condona, opet mjuzikl-drami s Beyoncé, Jamiejem Foxxom i Eddijem Murphyjem u glavnim ulogama. Tijekom duge i bogate karijere radio je na mnogo sjajnih i nagrađivanih filmova. Od antologijskog horora "Istjerivač đavola" Williama Friedkina i vestern-drame "Posljednji hitac" Dona Siegela, do filmova "Kineski sindrom" Jamesa Bridgesa i vesterna "Jahači na duge staze" Waltera Hilla. Radio je i na prvim "Ratovima zvijezda: Nova nada" Georgea Lucasa, što je posebna tema za razgovor. Na filmu "JFK" surađivao je s redateljem Oliverom Stoneom, s kojim je snimio još nekoliko filmova, pa kako bi njega opisao? Kao redatelja, ali i na osobnoj razini. Često je radio s redateljima Jamesom Cameronom, Ridleyjem Scottom i Walterom Hillom, kao i na svim filmovima Quentina Tarantina od "Jackie Brown" do danas, na hitovima "Kill Bill", "Otporan na smrt", "Nemilosrdni gadovi" i "Mrska osmorka", sve do "Bilo jednom u… Hollywoodu". Koliko su svi oni bliski njegovom senzibilitetu i načinu rada? To su samo neka pitanja koja smo uputili trostrukom oskarovcu Michaelu Minkleru.


Razgovore o filmu "Žene, luđaci i malo dobrih pedera" te sa stručnjakom za oblikovanje zvuka Michaelom Minklerom, trostrukim dobitnikom Oscara, poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija te naknadno u Slušaonici HRT-a.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

2 dana

O dokumentarcu "Treći svijet" i sjećanja na oskarovce Roberta Redforda i Diane Keaton

Plakat filma "Treći svijet"

prije

7 dana

Zeusova torta u Prstom po globusu

Faros na tanjuru

prije

10 dana

Slava Thomasa Manna neprestano raste

Lidija Lacko Vidulić i prof. dr. dr. h.c. Dieter Borchmeyer

Vezani sadržaj

Emisija

Filmomanija

Tematska emisija koja se bavi aktualnostima i osobitim značajkama iz svijeta filma i usko srodnih područja poput animacije, festivalskih politika i televizijskih sadržaja, velikih filmskih obljetnica i filmologije...

Poslušajte u Slušaonici