Ilustracija
Foto: Izvor: / Shutterstock
Društveni ugovor u zdravstvu - bio je u fokusu ovogodišnje najveće regionalne konferencije o zdravstvu HealthComm Foruma, koji je okupio vodeće svjetske stručnjake, medicinsku struku, farmaceute, menadžere u zdravstvu, pacijente i predstavnike političkih stranaka. Zaintrigiralo nas je što bi društveni ugovor trebao značiti u zdravstvu, koga obuhvaća i koji mu je cilj.
Gošća emisije Izaberi zdravlje direktorica i organizatorica Foruma Nina Išek Međugorac je istaknula da je cilj ovogodišnjeg Foruma postići konsenzus svih njegovih sudionika oko krajnjih ishoda koje želimo imati u našem zdravstvu, a koji se ne vežu samo uz jedan mandat jedne vlade, već moraju biti dio šireg društvenog ugovora.
Postizanjem takvog konsenzusa dajemo i vjetar u leđa donositeljima odluka jer nitko ovako kompleksnu transformaciju ne može provesti sam i bez bliske suradnje i doprinosa javnog, privatnog i nevladinog sektora. Hrvatska je u vrlo nezavidnoj poziciji jer nam se u posljednjih 30 godina broj stanovnika smanjio za gotovo 900 tisuća, a broj starijih od 65 godina se udvostručio pa ih je danas gotovo milijun. Uz to, živimo nezdravo, rano umiremo i imamo pet godina zdravog života manje od prosjeka EU. To znači da građani u sve većoj mjeri moraju koristiti zdravstveni sustav koji je već sad preopterećen.
Ksenija Kos
Foto: Sandra Erak / Hrvatski radio
- Javno zdravstvo mora biti usmjereno na pacijenta i organizirano tako da pacijenti, liječnici i zdravstvo tretiraju jedni druge s poštovanjem i povjerenjem. Zato nam je važan dobro definiran društveni ugovor koji postavlja jasna razgraničenja uloga i odgovornosti vlade, pružatelja zdravstvene skrbi i pacijenata te potiče odgovornost i suradnju, istaknula je dr. med. Ksenija Kos, neurologinja iz bolnice Mercy Hospital u St. Louisu i predsjednica udruge CROMed-USA koja okuplja hrvatske liječnike u Americi.
“Bez povjerenja nema pomaka u tom društvenom ugovoru svi dioničari - liječnici, pacijenti i država imaju svoje odgovornosti, obveze i očekivanja. ”
Ksenija Kos
Zajednička komunikacija i zajedničko razumijevanje važno je da bi se razvilo povjerenje kako bi se naučili ljudi i povećala zdravstvena pismenost što od koga očekivati i kako zagovarati što je njima bitno poručila je iz emisije specijalistica javnozdravstvene medicine iz Nastavnog zavod za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ Maja Vajagić.
Maja Vajagić
Foto: Sandra Erak / Hrvatski radio
“Pacijente treba pitati češće koje su njihove potrebe i očekivanja.”
Maja Vajagić
Zdravstvo mora biti dostupno svakom građaninu u trenutku kada mu je ono doista i potrebno, istaknuto je. Smatraju da se treba više posvetiti na primarnu i sekundarnu prevenciju jer pravodobnim dijagnosticiranjem bolesti se liječi u fazama u kojima je opterećenje na pacijentu i sustavu minimalno.
HC gosti
Foto: Sandra Erak / Hrvatski radio
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.