Hrvatski radio

Radio Rijeka

Perspektiva: Koliko su Black Friday popusti stvarni?

26.11.2025.

12:22

Autor: Vedrana Lisica Pavlović

Ilustracija

Ilustracija

Foto: Pressmaster / Shutterstock

Black Friday već je godinama jedno od najintenzivnijih razdoblja potrošnje — i kod nas i u svijetu. Popusti iskaču sa svih strana, poruke o „najvećim uštedama ikad“ zatrpavaju nas danima, a kupci nerijetko osjećaju pritisak da moraju nešto uloviti dok „traje akcija“. Ali koliko su ti popusti zaista stvarni? I prate li ih naše plaće? 

O tim pitanjima razgovarali smo s Izabelom Delfa Mišić iz Nezavisnih sindikata Hrvatske, koja je otkrila što stoji iza velikih plakata, kako se kreću stvarne cijene i što kupci trebaju znati prije nego što krenu u šoping groznicu.


Prema podacima i trendovima iz prethodnih godina, očekuje se da će ovogodišnja Black Friday potrošnja ponovno porasti. 


Prošle godine građani Hrvatske potrošili su oko 123 milijuna eura, što je 7% više nego godinu ranije — unatoč tome što je ta potrošnja bila manja od procjene Hrvatske gospodarske komore.


No važno je naglasiti: rast potrošnje ne znači nužno veće popuste. 


Cijene su se u proteklih godinu dana dodatno povećale, a inflacija u Hrvatskoj i dalje je među najvišima u Europskoj uniji. Skuplji proizvodi znače i veće iznose na računima — i prije popusta, i poslije.


Dok se u nekim europskim zemljama tijekom Black Friday tjedna bilježe popusti i do 90%, u Hrvatskoj su najčešći — tek 20 do 30%.


"To je prvenstveno odluka i strategija trgovaca", kaže Delfa Mišić.

Kao glavni razlog navodi se percepcija kupovne moći građana i činjenica da se najveća sniženja kod nas obično odnose na proizvode koji se slabije prodaju preko godine.


Drugim riječima: najveći popusti su obično na ono što trgovcima stoji na zalihi, a ne na ono što građanima zaista treba.


Iako trgovci imaju zakonsku obvezu prikazati najnižu cijenu u prethodnih 30 dana, manipulacije se i dalje događaju.


Delfa Mišić navodi konkretne primjere iz njihovih analiza: pojedini kućanski aparati na "sniženju" imaju više cijene nego što su imali prošle godine bez popusta, trgovci često snize jedan proizvod kako bi privukli kupca, ali zato podižu cijene drugih artikala, veliki plakati ("50% off!") obično se odnose na svega nekoliko artikala — proizvoda slabije kvalitete, starijih modela ili onih čija "sezona" nije aktualna, sve češće se pod Black Friday popustom prodaju stariji modeli tehnike, iako kupci misle da kupuju najnoviji.


"Najpošteniji odgovor na nepoštenu praksu je — ostaviti proizvode na polici", naglašava Delfa Mišić.


Poslušajte cijelu emisiju: 

Perspektiva: Black friday

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.