Hrvoje Pelicarić
Foto: Luka Pešun / /-
U prvoj listopadskoj emisiji koja je na programu 4. listopada u 23 sata na Trećem programu Hrvatskoga radija slušamo ulomke djela „...dragom nerazumijevanju, ili dijelovi osobnog čekanja” Hrvoja Pelicarića. Spomenuto djelo izvedeno je po prvi puta u svibnju ove godine na eksperimentalnom zvučnom događanju Gibanja u birou suvremene umjetničke prakse- Kontejneru.
Hrvoje Pelicarić je oblikovatelj zvuka, glazbenik i multimedijalni umjetnik iznimno aktivan na nezavisnoj kulturnoj sceni te pokretač splitskog festivala umjetnosti zvuka Ispod bine.
U dosadašnjim zvučnim i prostorno-zvučnim radovima na različite se načine bavio odnosom zvuka, prostora i tijela kao i istraživanjem fizičkih karakteristika zvuka. Njihovim umjetničkim oblikovanjem nastoji uspostaviti intiman zvukovni okoliš, koji je ponekad u kontrastu, a ponekad u suglasju s vanjskim svijetom.
O njegovom najnovijem radu „...dragom nerazumijevanju, ili dijelovi osobnog čekanja” razgovarali smo s Hrvojem neposredno prije izvedbe u Kontejneru i tada nam je rekao: „ bavim se strukom koja je dijelom hoarderska u naravi, jer neprestano sakupljam neki zvučni materijal. Tako posjedujem ogromnu arhivu zvučnih fileova koji su mi bili bitni ili su mi danas bitni i ovo djelo je rezultat toga.”
Ton majstorica Marija Begović i Hrvoje Pelicarić
Foto: Adriana Kramarić / /-
U subotu, 11. listopada u 23 sata na Trećem programu HRA slušat ćemo djelo „Tipkovnica u rezonantnoj kutiji- posvećeno Adi Lovelace” - čiji su autori i izvođači Monika Herceg, Katja Šimunić, Maro Market i Srđan Nogić. Nastanak ovog radiofonskog rada usko je povezan sa sudjelovanjem Dramskog programa Hrvatskoga radija u projektu Rođendan umjetnosti 2024. godine. Naime, te su godine uobičajeni Euroradijski prijenosi obogaćeni dodatnim programom u režiji irske umjetnice Jennifer Walshe koja je kroz različite predloške iz svojeg projekta „Text Score Dataset“ tematizirala umjetnu inteligenciju, a sve to u živoj mreži umjetnika s različitih strana svijeta. Spisateljica Monika Herceg, dramaturginja Katja Šimunić, skladatelj Maro Market i ton majstor Srđan Nogić uključili su se tada uživo skladbom izvedenom na prepariranom klaviru, kompjutorskoj tipkovnici i digitalnom modularnom sintesajzeru te stvorili zajedničku partituru s umjetnicima iz drugih gradova. Iz te njihove arsakustične suradnje rodila se još jedna iz koje je izraslo ovo novo djelo.
Monika Herceg i Katja Šimunić
Foto: Srđan Nogić / /-
“Ada Lovelace jedna je od onih žena koje prizivam kada pišem, što je zanimljivo budući da Ada nije išla stopama svoga oca Lorda Bayrona. No, ona je za mene referentna točka iz mnogo razloga .”
Monika Herceg
Tipkovnica u rezonantnoj kutiji- posvećeno Adi Lovelace
Londonski štakori dobrovoljno
ulaze mačkama u zalogaj,
u prijevodu: grad je toliko gladan
da nula meandrira ulicama
Nulu opipavaš
i u strogosti odgoja,
a kad nitko ne gleda
izrezuješ ljubav čim
oksidira ispod suknje
Ovdje otkuda promatraš,
matematika je pogon zbilje
čak i u mužu
koji ne prigovara, pokrije te kad usneš i pusti
da te veliki stroj probavlja s π
do beskonačnosti
Da sanjaš kako mu zglobovi
postaju tvojima
dok u istom snu Erato,
okružena mačkama, dementna,
čisti kaučeve i psuje tvog oca,
ali mačke i dalje pišaju
Dolje smrad kao da je mokraća oprala noć,
žene škripe dok prerastaju korzete
i kad se već umoriš od brojeva
legneš u očevu pjesmu, Childea Harolda
da vas skupa izjeda kiselost tla
iako se nikad niste poznavali
osim u kromosomima
koji su ispravljeni
da umjesto poezije
govore neuronima
Alana Turinga
Monika Herceg
Maro Market i Monika Herceg
Foto: Katja Šimunić / /-
“Ovaj je audio projekt serijalan, djelo u procesu, a njegovu moguću ekstenziju vidim u živoj izvedbi uz pokret ljudskog tijela, dakle, plesačicu. Proširujemo audio u izvedbenost. Živu i tjelesnu izvedbenost.”
Katja Šimunić
Srđan Nogić
Foto: Katja Šimunić / /-
U emisiji 18. listopada slušamo ulomke triju zvučnih djela koja su se kvalificirala u finale međunarodnog natjecanja Palma Ars Acustica 2025. godine. U finale natjecanja koje od još od 2013. godine organizira skupina za Ars Acusticu Euroradija plasirao se tako austrijski ORF i djelo "X" mađarske tekstopistkinje i performativne umjetnice Kinge Tóth. Njen novi audio komad „X“ sastoji se od nekoliko pjesama. Kako sama kaže to su Pjesme iz našeg distopijskog i tužnog svijeta, ponekad iz tame, ponekad s nadom i potragom za toplinom - vapaj za ljubavlju u 21. stoljeću.
Partitura djela "X"
Foto: Elisabeth Zimermann / /-
Njemački WDR predstavljali su autori Freya Edmondes i Peter Kutin svojim djelom "SCREAMERZ". Vrisak se proteže od rođenja do smrti. Tijekom našeg života on djeluje kao dokaz prkosa granice postavljene u modernom životu između tijela i duše. Za razliku od drugih nevoljnih vokalizacija poput smijeha ili suza, vrisak je imperativ promjene, i djeluje s trenutnim učinkom na okolinu.
Kao treći ulomak slušamo djelo Marte Forsberg: "Potreban za potomstvo" u produkciji Švedskog radija. Granholm je 85- ogodišnjak čiji glas se čuje na kaseti dostupnoj u Arhivu za organizacije civilnog društva u zapadnom Norrlandu. Granholmova želja da se njegov glas pamti jedna je od dvije polazne točke za djelo "Potreban za potomstvo". Druga je zbirka snimaka zbora Tusen Tungor, koje je Marta Forsberg obradila u niz kratkih glazbenih stavaka. Kaseta postaje portal koji nas vraća pola stoljeća u prošlost. Sjedimo za kuhinjskim stolom u Granholmovoj kućici i slušamo njegove priče, ostinato djece iz kasnijeg vremena okružuje pucketavu snimku i isprepliće sjećanja tog vremena s novom stvarnošću.
Marijana Begović, Isabelle Duthoit, Alen i Nenad Sinkauz u režiji studija Bajsić
Foto: Adriana Kramarić / /-
I posljednju subotu u listopadu iskoristit ćemo da još jednom poslušamo djelo koje je pobjedilo na ovogodišnjem natjecanju Palma Ars Acustica. Osobito smo ponosni što je nagradu po prvi puta na ovom natjecanju osvojio Hrvatski radio i zvučno djelo Mallarmé Sonore/ Zvučni Mallarmé koje su zajednički ostvarili vokalistica Isabelle Duthoi, glazbenici Alen i Nenad Sinkauz i ton majstorica Marijana Begović .
Nagrada Palma Ars Acustica predstavnicima Hrvatskoga radija
Foto: A.K. / /-
Ocjenjivački sud natjecanja koje bismo možda mogli nazvati i Eurovozijom Ars Acustice (s nešto malo manje medijske pompe) o djelu je, među ostalim, izjavio sljedeće:
Mallarmé Sonore je sjajno dramaturški strukturirano djelo. (...) Spoj sjajne vokalne izvedbe Isabelle Duthoit, zvukovi braće Sinkauz i miks ton-majstorice Marijane Begović koji okružuju Mallarméove pjesme stvorilo je dojmljivo i istančano izgrađeno djelo. Iako se Mallarméove pjesme izvode na francuskom jeziku, one su zapravo dio zvučne slike i poeziju je moguće čuti čak i ako se jezik ne razumije. Stil i evolucija ljudskoga glasa dijelovi su dramaturgije. Sama dramaturška struktura iznimno je prisutna i odaje dojam kolektivnog djela, ne samo umjetnika, nego i suradnje između producentice i ton-majstorice koje su surađivale s ciljem stvaranja sjajno načinjenog rada, ostvarenog od materijala snimljenoga uživo u studiju. Budući da je djelo nastalo na temelju sessiona uživo samo dan prije žive izvedbe, žiri smatra kako to dokazuje istinsku vrijednost improvizacije i spontane kreativnosti.
Sa snimanja u studiju Bajsić
Foto: A.K. / /-
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.