Hrvatski radio

Treći program

Slušanje plesa: Odnos skulpture i plesa, Auguste Rodin i Russell Maliphant

19.05.2025.

Zadnja izmjena 09:00

Autor: Katja Šimunić

Crtež plesačice Augustea Rodina

Crtež plesačice Augustea Rodina

Foto: - / -

U emisiji "Slušanje plesa" na Trećem programu Hrvatskoga radija, u petak, 6. listopada  od 18:00 osluškujemo odnos kiparske umjetnosti i plesne umjetnosti, odnos skulpture i plesa, preciznije odnos između skulptorskoga i crtačkog umjetničkog djela Augustea Rodina i koreografskog umjetničkoga djela Russella Maliphanta.


Emisiju su realizirale tonska majstorica Katarina Račić, glazbena urednica Adriana Kramarić i autorica/urednica Katja Šimunić. U emisiji je korištena glazba Alena Sinkauza i Nenada Sinkauza.



Sa snimanja emisije "Slušanje plesa"

Sa snimanja emisije "Slušanje plesa"

Foto: / -

Jedan od primjera kompleksnog plesnog istraživanja u odnosu na skulptorsku gestu predstava je "Projekt Rodin" britanskoga koreografa Russella Maliphanta, premijerno izvedena početkom 2012. godine u Théâtre National de Chaillot u Parizu i u kazalištu Sadler's Wells u Londonu, a hrvatska ju je publika mogla vidjeti u svibnju te iste godine na otvaranju 29. tjedna suvremenog plesa u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu.

Rođen u Kanadi 1961, Maliphant je odrastao u Engleskoj u Cheltenhamu i studirao na Kraljevskoj baletnoj školi. Plesao je u Sadler's Wells Royal Ballet sedam godina, ali se nikad nije identificirao s ulogom baletnog plesača te tako 1988. potpuno napušta balet i priključuje se engleskoj nezavisnoj suvremenoj plesnoj sceni, plešući u predstavama skupine DV8, u koreografijama Michaela Clarka i Rosemary Butcher da izdvojimo samo neke. Russell Maliphant započinje vlastiti koreografski rad 1991., a Russell Maliphant Dance Company osnovao je pet godina kasnije. Veliku pozornost izazvat će njegova perdstava Torsion (2002), a najveći medijski hype suradnja s jednom od najblistavijih baletnih plesačkih zvijezda Sylivie Guillem. Russell Maliphant Dance Company dobitnica je brojnih nacionalnih i međunarodnih nagrada, primjerice dvije nagrade Olivier, tri nagrade South Bank Show i četiri nagrade Critics’ Circle National Dance za najbolju suvremenu koreografiju.

U predstavi "Projekt Rodin" nije doslovno prisutan veliki francuski kipar ni bilo kakva prepoznatljiva referenca na njegovu biografiju nego ono što je uistinu od prvorazredne važnosti – Rodinovo djelo, transponirano u različite plesačke iskaze.


Više o predstavi "Projekt Rodin" izvedenoj na 29. Tjednu suvremenog plesa možete naći na poveznici:

https://arhiva.danceweekfestival.com/hr/arhiva/29tsp/455-the-rodin-project


Ulomak iz predstave "Projekt Rodin" možete pogledati na poveznici:

https://www.numeridanse.tv/en/dance-videotheque/le-projet-rodin

Katarina Račić i Katja Šimunić

Katarina Račić i Katja Šimunić

Foto: - / -

Već sam otprije volio male javanske plesačice koje sam vidio na Svjetskoj izložbi: a ove su čudesne kambodžanske princeze obnovile, ponovno oživjele, oslobodile moje stare uspomene. Dale su mi radost za kakvu nisam mislio da sam više sposoban. One su za mene oživjele Antiku. One su mi pokazale u treperavoj stvarnosti, te lijepe geste, lijepe pokrete ljudskoga tijela koje su Stari znali ovjekovječiti. Najednom su me uronile u Prirodu, otkrile mi nepoznata motrišta, opskrbile me novim razlozima da mislim kako je priroda neiscrpan izvor na kojem se napajamo, i da umjetnik nema nikakav drugi zadatak ovdje dolje nego je promatrati i puniti se onim što ona stavlja preda nj. Ja sam čovjek koji je čitav svoj život dao proučavanju prirode, odakle moje neprekinuto obožavanje djela Antike. Zamislite dakle što onda proizvodi tako savršena predstava koja za me ponovno uspostavlja Antiku, razotkrivajući mi - tajnu! Ti monotoni i polagani plesovi, koji slijede ritam drhtave glazbe posjeduju izvanrednu ljepotu, savršenu ljepotu, jednaku grčkoj ljepoti, ali s posebnim svojim osobenostima. S kambođanskim plesačicama mi smo na Dalekom Istoku, a ne više u Ateni. Reći ću vam da su me one naučile pokretima koje do tada nikada nisam susreo, ni u skulpturi ni u prirodi. Jednako tako taj longitudinalni pokret koji one proizvode istežući ruke, okrećući šake, izglobljujući prste, i koji posreduje, s jedne strane na drugu križa kojeg oblikuju, polaganu i zmijoliku valovitost koja se prenosi preko prsa i leđnih lopatica i neprestano suprotstavlja krivulji njihovih ruku, jedne koja ocrtava konveksni luk dok druga ocrtava onaj konkavni. I još jednom, niz pokreta koje one dobivaju stavom u koljenima popuštenih nogu, kao da se cijelo tijelo urušava, i podižući se postupno s neprimjetnim podrhtavanjima, na način kao što djeca, tako malena, tako sitna, završe pojavljujući se impozantnima, kada se usprave i ukrute. Zatim taj stav koji sam zabilježio u crtežima i koji prikazuje plesačicu gotovo u čučnju, nagnutu naprijed, presavinutu u struku, grudima dotičući jedno svinuto koljeno, dok su stopala zabačena unatrag: nije li to nešto poput zmije svijene oko sebe sâme?

Auguste Rodin "Kambodžanske plesačice", tiskano u ediciji "Mille et une nuits", Pariz, 2011, prijevod s francuskog Katja Šimunić.

Emisiju “Slušanje plesa” u kojoj smo govorili o odnosu skulptorske geste Augustea Rodina i one koreografske Russella Maliphanta možete kad i gdje želite poslušati na podcastu emisije kao i u njezinoj Slušaonici:

https://radio.hrt.hr/slusaonica/slusanje-plesa

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

73 dana

Slušajte kada ne stignete čitati

RADIO ROMAN

prije

76 dana

Razgovor s Rilkeom

Hana Veček

prije

93 dana

Htjeli bismo biti kao ona

Ivana Bašić

Vezani sadržaj

Emisija

Slušanje plesa

„Slušanje plesa“ je ciklus emisija u kojem osluškujemo najraznolikije pojavnosti plesa i plesne umjetnosti, u kojem razgovaramo s plesnim umjetnicima, plesnim teoretičarima, ali i drugim kreativnim i zanimljivim osobama o tome što je ples ili što za njih predstavlja ples, što im on znači. „Slušanje plesa“ je emisija hibridne forme i sastoji se, uobičajeno, od razgovora, eseja ili kratkog izvedbenog audio djela, a emitira se svakog drugog petka u mjesecu na Trećem programu Hrvatskog radija od 18:00 – 19:00.

Poslušajte u Slušaonici