Nakon subotnje praizvedbe opere Lennon Ive Josipovića u završnici 32. Muzičkog biennala Zagreb, izravno prenosimo drugu izvedbu opere, u ponedjeljak 24. travnja u 19.30 uživo iz HNK Zagreb na Trećem programu
21.04.2023.
14:56
Autor: Zrinka Matić
Prizor opere Lennon, u sredini Marija Kuhar Šoša-Yoko, Domagoj Dorotić-Lennon, Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Nakon subotnje praizvedbe opere Lennon Ive Josipovića u završnici 32. Muzičkog biennala Zagreb, izravno prenosimo drugu izvedbu opere, u ponedjeljak 24. travnja u 19.30 uživo iz HNK Zagreb na Trećem programu
Život jednog od najznačajnijih glazbenika 20. stoljeća – Johna Lennona, donesen je iz nove perspektive u novoj operi Ive Josipovića na libreto Marine Biti. Počevši ubojstvom, njegov život gledamo u retrospektivi, zapravo deliričnom bunilu u posljednjim trenucima Lennonova života, kao flashback najvažnijih događaja i ljudi iz njegova života. Istovremeno on razgovara sa svojim ubojicom, Chapmanom, i rješava svoje odnose s prijateljima, suprugom Yoko, ljubavnicom May, pokojnom majkom, tetkom, prvom suprugom - sve u tom samrtnom trenu, koji se u operi protegnuo na 5 (kratkih) činova i čak 15 scena koje se izmjenjuju dinamičnom brzinom. Lennon je opera postmodernističkog skladateljskog jezika – koji se ne libi oslanjati na tradiciju, istovremeno se napajajući i s izvora suvremene glazbe, avangarde, koji manipulira i popularnim žanrovima i stvara jedan veliki fantazmagorijski balon koji raste, raste i puni se kroz nekih sat i pol vremena glazbe, i na kraju se opet razbija, s konačnom smrću naslovnoga junaka.
Prizor iz opere Lennon - Domagoj Dorotić i Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Motivi Lennonova, ili stvaralaštva Beatlesa, javljaju se tek kao kratke asocijacije u libretu, uklopljene u bunilo Lennonovih dijaloga s akterima svog života. Prema riječima skladatelja Ive Josipovića, njegova ideja nije bila pisati glazbu koja bi imala poveznice s glazbom Lennona, već je u fokusu njegovih interesa bio njegov život, on kao lik, a još zanimljiviji možda, lik njegovog isprva obožavatelja, a potom ubojice, Erica Chapmana.
Ulomak iz razgovora s Ivom Josipovićem
Operu režira Marina Pejnović, mlada ali već prepoznata operna redateljica iza koje je režija Posljednjeg intermezza Berislava Šipuša (također praizvedbe), kao i asistencije na režijama Dore Ruždjak Podolski u produkcijama opera Madame Buffault Borisa Papandopula i Slavuj Igora Stravinskog.
Marija Kuhar Šoša-Yoko i Domagoj Dorotić-Lennon
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Dirigent je Ivan Josip Skender, i sam ugledan skladatelj i tumač mnogih suvremenih partitura i praizvedbi. U solističkim ulogama su prvaci i solisti zagrebačkog HNK – Domagoj Dorotić kao Lennon i Marija Kuhar Šoša kao Yoko, Dubravka Šeparović Mušović kao May i Ozren Bilušić kao Chapman. U nizu epizodnih, ali jednako upečatljivih uloga su:
Kristina Anđelka Đopar – Mimi, Sofia Ameli Gojić – Julia, Helena Lucić Šego – Cyntia, Siniša Galović – Paul, Dario Ćurić – Stu, Davor Radić – Ringo, Siniša Hapač – George, Alen Ruško – Julian, Siniša Štork – Brian.
Zbor Opere HNK Zagreb pripremio je Luka Vukšić, Orkestar Opere HNK Zagreb nastupa s koncertnim majstoricama Mojcom Ramušćak i Vlatkom Peljhan.
Prizor iz opere Lennon, Marija Kuhar Šoša-Yoko, Domagoj Dorotić-Lennon, Dubravka Šeparović Mušović-May, Ozren Bilušić-Chapman, Borko Bajutti-dječak Lennon, Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
prije
50 dana
prije
67 dana
prije
72 dana
Emisija
Probrana europska operna sezona čeka nas i u sezoni 2024./2025. u Operi na Trećem. Najbolje europske i svjetske operne kuće, s mnoštvom novih izvedbi i vrhunskim interpretima, dostupne su nam putem EBU Euroradija. Bečka državna opera i ove godine prednjači brojem naslova, među kojima su Verdijev Don Carlos, Pfitznerov Palestrina, Bellinijeva Norma i još niz naslova, koje krase imena poput dirigenata Christiana Thielemanna, Philippea Jordana, Michelea Mariottija i drugih…Iz Metropolitan opere od prosinca naš čekaju raskošne nove produkcije Verdijeve Aide, Rigoletta, kao i Bartókov Dvorac Modrobradog, Straussova Žena bez sjene i još niz drugih. U prosincu kao i svake godine iščekujemo glasovito otvorenje sezone milanske Scale, ove godine s Annom Netrebko i Jonasom Kaufmannom u Verdijevoj Moći sudbine. Uz bogatu ponudu iz talijanskih opernih kuća u Rimu i Milanu, tu je i Kraljevska opera Covent Garden u Londonu, iz koje odabiremo novu produkciju Evgenija Onjegina P. I. Čajkovskog, Gounodova Fausta, Puccinijevu Turandot, Beethovenovog Fidelija, kao i suvremenu operu Festen Mark-Anthonyja Turnagea. Pariz će sezonu obogatiti Rameauovim Hebinim svečanostima, Budimpešta Bellinijevim Gusarom, Kopenhagen Didonom i Enejom H. Purcella, Wexford Mascagnijevim Maskama… Uz još mnoge čuvene ali i manje poznate naslove, neće nedostajati ni još Puccinija, o njegovoj stotoj obljetnici smrti, čije će se obilježavanje protegnuti i na nastavak sezone u 2025. godini – među njegovim će se naslovima naći i rane Le Villi koje slušamo u izvedbi iz Münchena, pod ravnanjem Ivana Repušića.
Poslušajte u Slušaonici
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora
HRVATSKI RADIO
MEĐUNARODNI KANAL
NACIONALNI PROGRAMI