Nakon subotnje praizvedbe opere Lennon Ive Josipovića u završnici 32. Muzičkog biennala Zagreb, izravno prenosimo drugu izvedbu opere, u ponedjeljak 24. travnja u 19.30 uživo iz HNK Zagreb na Trećem programu
21.04.2023.
14:56
Autor: Zrinka Matić
Prizor opere Lennon, u sredini Marija Kuhar Šoša-Yoko, Domagoj Dorotić-Lennon, Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Nakon subotnje praizvedbe opere Lennon Ive Josipovića u završnici 32. Muzičkog biennala Zagreb, izravno prenosimo drugu izvedbu opere, u ponedjeljak 24. travnja u 19.30 uživo iz HNK Zagreb na Trećem programu
Život jednog od najznačajnijih glazbenika 20. stoljeća – Johna Lennona, donesen je iz nove perspektive u novoj operi Ive Josipovića na libreto Marine Biti. Počevši ubojstvom, njegov život gledamo u retrospektivi, zapravo deliričnom bunilu u posljednjim trenucima Lennonova života, kao flashback najvažnijih događaja i ljudi iz njegova života. Istovremeno on razgovara sa svojim ubojicom, Chapmanom, i rješava svoje odnose s prijateljima, suprugom Yoko, ljubavnicom May, pokojnom majkom, tetkom, prvom suprugom - sve u tom samrtnom trenu, koji se u operi protegnuo na 5 (kratkih) činova i čak 15 scena koje se izmjenjuju dinamičnom brzinom. Lennon je opera postmodernističkog skladateljskog jezika – koji se ne libi oslanjati na tradiciju, istovremeno se napajajući i s izvora suvremene glazbe, avangarde, koji manipulira i popularnim žanrovima i stvara jedan veliki fantazmagorijski balon koji raste, raste i puni se kroz nekih sat i pol vremena glazbe, i na kraju se opet razbija, s konačnom smrću naslovnoga junaka.
Prizor iz opere Lennon - Domagoj Dorotić i Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Motivi Lennonova, ili stvaralaštva Beatlesa, javljaju se tek kao kratke asocijacije u libretu, uklopljene u bunilo Lennonovih dijaloga s akterima svog života. Prema riječima skladatelja Ive Josipovića, njegova ideja nije bila pisati glazbu koja bi imala poveznice s glazbom Lennona, već je u fokusu njegovih interesa bio njegov život, on kao lik, a još zanimljiviji možda, lik njegovog isprva obožavatelja, a potom ubojice, Erica Chapmana.
Ulomak iz razgovora s Ivom Josipovićem
Operu režira Marina Pejnović, mlada ali već prepoznata operna redateljica iza koje je režija Posljednjeg intermezza Berislava Šipuša (također praizvedbe), kao i asistencije na režijama Dore Ruždjak Podolski u produkcijama opera Madame Buffault Borisa Papandopula i Slavuj Igora Stravinskog.
Marija Kuhar Šoša-Yoko i Domagoj Dorotić-Lennon
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Dirigent je Ivan Josip Skender, i sam ugledan skladatelj i tumač mnogih suvremenih partitura i praizvedbi. U solističkim ulogama su prvaci i solisti zagrebačkog HNK – Domagoj Dorotić kao Lennon i Marija Kuhar Šoša kao Yoko, Dubravka Šeparović Mušović kao May i Ozren Bilušić kao Chapman. U nizu epizodnih, ali jednako upečatljivih uloga su:
Kristina Anđelka Đopar – Mimi, Sofia Ameli Gojić – Julia, Helena Lucić Šego – Cyntia, Siniša Galović – Paul, Dario Ćurić – Stu, Davor Radić – Ringo, Siniša Hapač – George, Alen Ruško – Julian, Siniša Štork – Brian.
Zbor Opere HNK Zagreb pripremio je Luka Vukšić, Orkestar Opere HNK Zagreb nastupa s koncertnim majstoricama Mojcom Ramušćak i Vlatkom Peljhan.
Prizor iz opere Lennon, Marija Kuhar Šoša-Yoko, Domagoj Dorotić-Lennon, Dubravka Šeparović Mušović-May, Ozren Bilušić-Chapman, Borko Bajutti-dječak Lennon, Zbor Opere HNK Zagreb
Foto: Mara Bratoš / HNK Zagreb
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
prije
3 dana
prije
3 dana
prije
4 dana
Emisija
Probran niz opernih naslova čeka nas i u sezoni 2025./2026. u Operi na Trećem. Najbolje europske i svjetske operne kuće, s mnoštvom novih izvedbi i vrhunskim interpretima, dostupne su nam putem EBU Euroradija. Počinjemo ipak jednom hrvatskom operom, Juditom Frane Paraća s prošlogodišnje izvedbe u HNK Zagreb, održanom u godini velikog jubileja Marka Marulića, čiji je istoimeni ep bio predloškom za ovo vrhunsko suvremeno hrvatsko operno djelo. U listopadu nas očekuje kompletan Wagnerov Prsten Nibelunga s izvedbi na ovogodišnjem Festivalu u Bayreuthu, gdje je nastupio cijeli niz vrhunskih wagnerijanskih pjevača, a dirigirala je, i to već drugu godinu zaredom, dirigentica Simone Young, koja korijene vuče i iz Hrvatske. Niz rjeđe izvođenih opernih naslova upoznat ćemo i ove sezone, poput raskošnog djela Georgea Enescua, opere Kralj Edip, u izvedbi s Festivala u Bregenzu u kojoj ulogu slijepog proroka Tirezije tumači naš svjetski tražen bas, Ante Jerkunica. Milano, Beč, Pariz, London, New York i ove su sezone naša najposjećenija operna središta, ali slušamo i izvedbe iz Madrida, Amsterdama, Münchena, Maribora i još niza drugih europskih gradova, svake subote s drugom operom iz pera Verdija, Puccinija, Bellinija, Donizettija, Mozarta i brojnih drugih skladatelja.
Poslušajte u Slušaonici

Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora
HRVATSKI RADIO
MEĐUNARODNI KANAL
NACIONALNI PROGRAMI