O festivalima tolerancije i ljudskih prava te o filmovima "Snovi od papira" i "Bumbarovo ljeto"
19.12.2025.
14:41
Autor: Josip Grozdanić
PODIJELI
Plakat ovogodišnjeg festivala tolerancije
Foto: Festival tolerancije / Festival tolerancije
Ovih mjeseci u Hrvatskoj su se održala dva zanimljiva filmska festivala. Riječ je o 19. Festivalu tolerancije, koji se tijekom druge polovice listopada održao u Zadru, i 23. Festivalu filmova o ljudskim pravima, koji je prvog tjedna prosinca organiziran u Zagrebu. U sklopu Festivala tolerancije organiziran je poseban projekt "Nada daleko od kuće", koji među najmlađima afirmira empatiju, dijalog među kulturama i razumijevanje izbjegličkih iskustava. O projektu razgovaramo s direktoricom Festivala tolerancije Natašom Popović. O nedavnom Human Rights Film Festivalu razgovaramo s urednikom na Hrvatskom radiju i filmskim kritičarom Ivanom Žaknićem. S njim se kritički osvrćemo na festival, kao i na najzanimljivije filmove koji su na njemu prikazani. Naš sugovornik bit će i Boris Miljković, scenarist i redatelj dokumentarnog filma "Snovi od papira", koji je premijerno prikazan na 31. Sa(n)jmu knjige u Istri. Posrijedi je prigodan, slavljenički dokumentarac posvećen 30 godina postojanja Sa(n)jma knjige, a Miljković ga je realizirao kao prijatelj festivala i njegov stalni gost. U posljednjem dijelu emisije govorimo o filmu "Bumbarovo ljeto", koji se još uvijek može pogledati u nekim domaćim kinima. "Bumbarovo ljeto" premijerno je prikazano na Pulskom filmskom festivalu u srpnju, u kino-distribuciji ostvarilo je prilično visoku gledanost, a naši sugovornici su suscenarist i redatelj filma Daniel Kušan te glumac Stjepan Perić, koji u njemu tumači važnu sporednu ulogu.
Plakat 23. Festivala filmova o ljudskim pravima
Foto: HRFF / HRFF
Projekt "Nada daleko od kuće" nastao je kao plod suradnje Agencije UN-a za izbjeglice Hrvatska i Festivala tolerancije. "Nada daleko od kuće" dio je šireg projekta Artematizacija, a u njemu je do danas sudjelovalo više od 10 tisuća učenika iz čitave Hrvatske. U sklopu projekta održavaju se filmske radionice koje vode različiti autori, odnosno umjetnici. Ove godine to su bili Bacači sjenki, a jedne od prethodnih ljudi iz Udruge RESTART. U sklopu programa organiziraju se i predavanja o medijskoj pismenosti, kao i radionica izrade videa mobitelom, koje vode različiti medijski stručnjaci. Ove godine Prvu nagradu je osvojio film "Domovina u srcu" učenika zagrebačke OŠ Marije Jurić Zagorke, drugu film "Nepodnošljiva lakoća nestajanja" OŠ Klinča Sela, a treću "Svjetlo nade i u mraku" zagrebačke OŠ Ivo Andrić. Tu je i Posebno priznanje, koje je dodijeljeno filmu "Duga koja spaja" OŠ Pećine iz Rijeke. Sva četiri filma na različite se načine bave sudbinama djece izbjeglica, a na temelju njih jasno je da su klinci prilično svjesni problema s kojima se susreću njihovi vršnjaci iz različitih krajeva svijeta. P projektu "Nada daleko od kuće" i šire o Festivalu tolerancije razgovaramo s direktoricom festivala Natašom Popović.
Ovogodišnji 23. Human Rights Film Festival, odnosno Festival filmova o ljudskim pravima, otvorio je dokumentarac "Ono što treba činiti" autora Srđana Kovačevića. Njega najviše znamo po također dokumentarcu "Tvornice radnicima", koji je osvojio nagrade na nizu festivala, od Dana hrvatskog filma i Motovuna do Liburnia Film Festivala i festivala u Trstu. Kovačević je ostao dosljedan sebi. I njegov novi film govori o radnicima, ovaj put iz drugačije perspektive. Riječ je o slovenskim ali i stranim radnicima koji se za pomoć obraćaju savjetovalištu o Kopru. Pravnim savjetima pokušava im pomoći troje savjetnika, dva muškarca i jedna žena koji su na neki način i protagonisti filma. Mogu se čuti mišljenja da je to najbolji film prikazan na festivalu, pa slaže li se naš sugovornik s time? Vidjeli smo i prilično intrigantan dokumentarac "S Hasanom u Gazi" Kamala Aljafarija, koji je bio i gost festivala. To je film izuzetno aktualne teme, ali gledamo materijal koji nije nov, jer je snimljen prije 20-ak godina. Što Ivan Žaknić misli o tom filmu? Mogli smo pogledati i film pljačke "Mozak operacije" nezavisne američke autorice Kelly Reichardt. To je neobičan film, krimi-drama s elementima humora, pa i apsurda i satire, zbog čega povremeno podsjeća na ostvarenja braće Coen. Koliko je film uspio za našeg sugovornika? To su tek neka od pitanja koja postavljamo filmskom kritičaru Ivanu Žakniću.
Plakat filma "Snovi od papira"
Foto: Sa(n)jam knjige u Istri / Sa(n)jam knjige u Istri
Dokumentarni film "Snovi od papira" posvećen je 30 godina postojanja Sa(n)jma knjige u Istri. Riječ je o prigodnom dokumentarcu kojeg je naš sugovornik Boris Miljković realizirao kao prijatelj festivala i njegov česti gost. On intenzivno prati Sa(n)jam knjige, pa što mu on znači, ne samo kao profesionalcu nego i na osobnoj, pa možda i intimnoj razini? Film se možda i najvećim dijelom sastoji od arhivskog materijala i od privatnih snimki, najviše fotografija iz zbirke direktorice Sa(n)jma Magdalene Vodopije. Je li bilo izazovno od arhivskog materijala izabrati ono što će najbolje prikazati ne samo povijest festivala nego i njegov duh? Novi materijal u filmu najvećim je dijelom snimljen prije godinu dana, baš tijekom 30. festivala. Tu su kratke izjave organizatora i gostiju, duhovite i prikladno slavljeničke. Film u cjelini predstavlja posvetu ne samo festivalu, nego i entuzijazmu Magdalene Vodopije i organizacijskog tima koji se s godinama i desetljećima mijenjao. Ali možda najviše on je posveta Magdaleninu ocu Bošku Obradoviću, koji je festival utemeljio 1995. godine. Koliko je bilo zahtjevno film složiti tako da bude emotivan i nostalgičan, ali ne i patetičan, a pogotovo ne melodramatičan? To je samo dio tema o kojima razgovaramo sa scenaristom i redateljem filma "Snovi od papira" Borisom Miljkovićem.
Plakat filma "Bumbarovo ljeto"
Foto: Inter film / Inter film
Priča filma "Bumbarovo ljeto" temelji se na motivima romana "Tajanstveni svjetionik" autorice Maje Gluščević. Nju znamo i kao scenaristicu ili suradnicu na scenariju filmova "Vuk samotnjak" i "Kapetan Mikula Mali", kao i serije "Jelenko", pa kako je došlo do realizacije ovog filma? Pratimo skupinu djece koja spletom okolnosti jednog ljeta na svjetioniku pronađe otetog tamnoputog dječaka. To je tek početak uzbudljivih događaja povezanih s trgovinom ljudima. Daniel Kušan je i scenarist filma, zajedno s Ivanom Turkovićem Krnjakom i Markom Hrenovićem. Je li bilo zahtjevno roman Maje Gluščević pretočiti u scenarij i u određenoj mjeri ga osuvremeniti? Daniel Kušan kao da se specijalizirao ne samo za režiju filmova za djecu, nego i za adaptacije popularnih dječjih romana. Prema romanima svog oca Ivana Kušana režirao je filmove "Koko i duhovi" i "Ljubav ili smrt", a bio je i suscenarist filma "Zagonetni dječak" Dražena Žarkovića. Što rad na nekom filmu za djecu podrazumijeva? Kakav pristup priči, likovima, odnosno književnom predlošku? Glumačka ekipa je brojna. Tu je osmero djece, a među odraslima gledamo Stjepana Perića, Franu Maškovića, Miju Jurišića i Jakova Bilića, kao i glumice Luciju Alfier, Anicu Lazić i još neke. Kako je odabrana glumačka postava? To su tek neki detalji koje želimo doznati u razgovoru s redateljem filma "Bumbarovo ljeto" Danielom Kušanom.
Stjepan Perić u filmu tumači Darka, čovjeka srednjih godina koji se sa suprugom i sinom useljava u staru kuću na otoku. Ta bi kuća trebala postati njihov novi dom. Međutim, odmah počnu određene zavrzlame, koje su povezane najviše sa sinom, ali dijelom i sa suprugom i kućom. Darko je gradski tip koji stiže na otok i koji se privikava na novu sredinu, kao i nova sredina na njega. Njegov lik je obilježen humorom, ponekad i laganim gegom. Reklo bi se da Periću komične ili humorne uloge itekako leže, još od serije "Instruktor" preko filmova "Svećenikova djeca", "Ministarstvo ljubavi" i još nekih. Pred gledateljima je priča koja je pozitivno infantilna, ali i angažirana. Koja šalje određene poruke o prijateljstvu, plemenitosti, požrtvovnosti, ali i vrijednosti znanja, odnosno obrazovanja... Reklo bi se da takve priče posebno na vrijednosti dobivaju u vremenu kao što je današnje, u kojem prevladavaju egoizam, sebičnost, pa i određena otuđenost. "Bumbarovo ljeto" je pustolovina s dosta humora, ali i ozbiljnih detalja pa i intrigantnih obiteljskih motiva. Jedan dječak je otet, drugi otkriva da mu je otac kriminalac, treći upoznaje novu sredinu i nove prijatelje. To je i u dramskom i u komičnom smislu potentan spoj, koji je naravno i edukativan. Od glumca Stjepana Perića želimo doznati još neke stvari o filmu i o njegovu radu na ulozi.
Razgovore o festivalima tolerancije i ljudskih prava, te o dokumentarcu "Snovi od papira" i filmu za djecu "Bumbarovo ljeto" poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija u petak 19. prosinca, te naknadno u Slušaonici HRT-a.
Tematska emisija koja se bavi aktualnostima i osobitim značajkama iz svijeta filma i usko srodnih područja poput animacije, festivalskih politika i televizijskih sadržaja, velikih filmskih obljetnica i filmologije...