Na 29. Sa(n)jmu knjige u Istri, koji se krajem studenog i početkom prosinca prošle godine održao u Puli, ugledni vojvođanski crtač stripova Zoran Janjetov predstavio je integralno hrvatsko izdanje njegova serijala "Prije Inkala". Tim smo povodom razgovarali s autorom kultnih stripova "Bernard Panasonik", "Tehnoočevi" i "Oružje Metabaruna", a u novoj emisiji poslušat ćemo drugi dio razgovora s njim. U njemu će nam otkriti koje crtače osobito cijeni i koji su utjecali na njega kao autora, kao i koji su ga stripovi formirali u autorskom smislu. U drugom dijelu emisije poslušat ćemo razgovor s povjesničarom stripa, izdavačem i publicistom Veljkom Krulčićem, jednim od najboljih domaćih poznavatelja lika i izuzetno bogatog djela 'oca hrvatskog stripa' Andrije Maurovića. On je prošle godine u nakladi Mjesne zajednice Muo iz Boke Kotorske, rodnog mjesta Andrije Maurovića, objavio novu knjigu o njemu "Maurović: Od Mula do Mula".
Opus Andrije Maurovića kao autentičnog velikana hrvatskog i svjetskog stripa dugo vremena nije bio dovoljno i na odgovarajući način sistematiziran, analiziran i valoriziran. Dijelom zahvaljujući i gospodinu Krulčiću to se unatrag nekoliko desetljeća uvelike promijenilo, jer je upravo on autor prve hrvatske monografije o Mauroviću, objavljene 1986. godine. Andriju Maurovića krasi titula 'oca hrvatskog stripa', on je iznimno značajan autor ne samo u kontekstu domaće devete umjetnosti. U određenoj mjeri njegovo ime funkcionira kao istoznačnica za klasični hrvatski strip. Maurović se bavio i slikarstvom i primijenjenom grafikom, no najpoznatiji je svakako kao crtač stripova. U strip je ušao intuitivno, no posvetio mu se iskreno i sa strašću.
Prvi Maurovićev objavljeni strip je "Vjerenica mača" iz 1935. godine, koji je u posljednjih 18 godina dva puta reizdan. Njegovi možda i najpopularniji stripovi su vesterni, primjerice "Trojica u mraku", "Crni jahač", "Sedma žrtva", "Sablast zelenih močvara" / "Misterij zelenih močvara" i „Posljednja pustolovina Starog Mačka”. Maurovićev amblematski lik Stari Mačak zapravo je njegov autoportret. Okušao se u različitim žanrovima, od vesterna preko pustolovnog stripa ("Grob u prašumi", "Lutalica Chagos") i znanstvene fantastike ("Ljubavnica s Marsa", "Podzemna carica") do stripova povijesne tematike ("Kralj Tomislav", "Vjerenica mača") i pustolovina koje se odigravaju na moru ("Blago Fatahive", "Brod buntovnika", "Tajanstveni kapetan").
Scenaristi Maurovićevih stripova bili su i Krešimir Kovačić, Marcel Čukli i Rudi Aljinović, no posebno mjesto među njima pripada Franji Martinu Fuisu, odnosno Fra-Ma-Fuu. S njim je Maurović realizirao stripove "Mrtvačka trojka", "Grob u prašumi", "Brod bez kompasa", "Lutalica Chagos" i ostale. Maurović je ilustrirao i neke Fuisove romane ("Velika glad u plemenu Gula-Gula", "Mrtvačka trojka", "Sin orkana"), a Fuis je bio scenarist i Maurovićeva stripa "Crni jahač". 'Stari Mačak' je bio osebujan umjetnik i čovjek, crtao je i erotske i pornografske crteže i stripove poput "Kandaula", a u posljednjem razdoblju života posvetio se slikarstvu s dominantnim erotskim motivima. U svom radu koristio je različite likovne tehnike, baš kao i različite medije – od ilustracije i karikature preko stripa i plakata do štafelajnog slikarstva, no danas ga se pamti ponajprije kao autora stripova.
Veljko Krulčić je najupućeniji sugovornik za razgovor o Andriji Mauroviću, o čemu svjedoči i njegova recentna biografska knjiga "Maurović: Od Mula do Mula". Razgovor s gospodinom Krulčićem poslušajte u emisiji "Strip na Trećem" Trećeg programa Hrvatskog radija u ponedjeljak 8. travnja, te naknadno u Slušaonici HRT-a.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.