Uz 23. Zagreb Film Festival i o pobjednicima 34. Dana hrvatskog filma
06.11.2025.
14:55
Autor: Josip Grozdanić
PODIJELI
Plakat 23. Zagreb Film Festivala
Foto: ZFF / ZFF
U ponedjeljak 10. studenog na nekoliko zagrebačkih lokacija počet će 23. Zagreb Film Festival, još jedno atraktivno izdanje manifestacije koja filmofilima željnim drugačijih, osebujnijih i autorskim pristupima ambicioznijih ostvarenja i ove godine nudi vrlo bogat i raznovrstan program. ZFF se opet, kao i prethodnih dviju godina, održava na pet lokacija: u multipleksu CineStar u Branimir Mingle Mallu, u Kinu Kinoteka, Muzeju suvremene umjetnosti i DOKU Kinu KIC, koje se odnedavno zove Surogat kino, te na platformi www.croatian.film. U Glavnom programu dugometražnih igranih filmova za Zlatna kolica ove se godine natječe 10 filmova, dok će u uvijek zanimljivom programu hrvatskog kratkometražnog filma Kockice biti prikazano 8 recentnih ostvarenja. Tu je i program Mreža festivala Jadranske regije, u kojem će se moći pogledati 6 filmova. Uz ostale i dokumentarac "Miyazaki: dobri duh prirode" francuskog redatelja Léa Faviera, o velikom japanskom animatoru Hayaou Miyazakiju i njegovom studiju Ghibli.
Festival će otvoriti makedonska međunarodna produkcija "DJ Ahmet" redatelja Georgija M. Unkovskog, njegov debitantski film koji je dosad osvojio dvije nagrade na festivalu Sundance, Posebnu nagradu žirija na festivalu u Seattleu, Grand Prix na Montenegro Film Festivalu u Herceg Novom i još nekoliko nagrada. Unkovski će biti i gost festivala, pa će posjetitelji moći i razgovarati s njim. Kao posebna zanimljivost izdvaja se domaća premijera drame "Bog neće pomoći" redateljice Hane Jušić, njezina drugog dugometražnog filma koji na ZFF stiže s dvije glumačke nagrade osvojene na festivalu u Locarnu i s Nagradom za promicanje ravnopravnosti spolova na Sarajevo Film Fesivalu. Festival će zatvoriti novi film Jima Jarmuscha "Otac majka sestra brat", koji se također prikazuje u konkurenciji. Stiže sa Zlatnim lavom iz Venecije, a osim što je Jarmusch odavno kultni autor, glavnu ulogu glumi podjednako kultni glazbenik Tom Waits.
Sa snimanja filma Bog neće pomoćio
Foto: Kinorama / Kinorama
U programu domaćeg kratkog metra ove se godine prikazuje 8 filmova. Među ostalim i "Dobro je sve, dobro je sve, dobro je sve" Rine Barbira, kao i novi film Davida Gaše "Poluotok". Njega znamo po sjajnom prošlogodišnjem filmu "Niska trava", a trenutačno priprema i svoj prvi dugometražni film. Među gostima festivala bit će ugledni grčki montažer Yorgos Mavropsaridi, stalni suradnik Yorgosa Lanthimosa i jedan od najboljih montažera današnjice. Posjetitelji će moći pogledati film kojim su se dvojica Yorgosa i proslavili, izvrsnu psihološku dramu "Očnjak" iz 2009. godine. U programu Ponovo s nama moći će se pogledati 6 filmova. Među ostalim i "Snovi" Norvežanina Daga Johana Haugeruda, posljednji dio njegove trilogije koju zaokružuju filmovi "Seks" i "Ljubav". Tu je i novi film Joachima Triera "Sentimentalna vrijednost", koji je u Cannesu osvojio Veliku nagradu žirija. O ovogodišnjem Zagreb Film Festivalu razgovaramo s njegovim direktorom Borisom T. Matićem.
U nastavku emisije poslušat ćemo razgovore s Ivanom Ramljakom i Goranom Devićem, autorima dokumentaraca "Mirotvorac" i "Paviljon 6" koji su na nedavnim 34. Danima hrvatskog filma osvojili nove nagrade. "Mirotvorcu" je na Danima dodijeljena Velika nagrada za najbolji film, a uz to nedavno je na festivalu DOK Leipzig, jednom od najvažnijih festivala dokumentarnog filma, u međunarodnoj konkurenciji osvojio glavnu nagradu Zlatna golubica. Doksu "Paviljon 6" dodijeljene su Nagrada za oblikovanje zvuka i nagrada Zlatna uljanica Glasa koncila za promicanje etičkih vrijednosti na filmu. Oba djela već su osvojila brojne nagrade i priznanja, „Mirotvorac” među ostalim i Veliku Zlatnu arenu za najbolji film na ljetošnjem pulskom festivalu, a „Paviljon 6” Zlatnu arenu za izuzetan redateljski pristup.
Kadar iz filma "Paviljon 6"
Foto: Goran Dević / Petnaesta umjetnost
"Mirotvorac" obrađuje tešku i još uvijek vrlo intrigantnu temu pogibije tadašnjeg načelnika osječke policije Josipa Reihl-Kira 1. srpnja 1991. godine. Naslov koji se fokusira na okolnosti Kirove pogibije, ali daje i širi portret čovjeka kojeg su obje tada još nezaraćene strane smatrale mirotvorcem koji bi mogao spriječiti najgore, za Ramljaka tipično vrlo spretno barata arhivskim snimcima i found footageom, te se gotovo u cijelosti sastoji od arhivskih materijala i TV-reportaža. Osobito su dojmljivi uvodni i završni dijelovi filma. U uvodnom gledamo rijetko, a možda i nikad viđene snimke nastale na punktu nedaleko mjesta gdje je Kir ubijen, snimke dijelom osječkih novinara HTV-a a dijelom i privatne, s prestravljenim i unezvijerenim ljudima koji histerično plaču i žele pobjeći, s jurećim automobilima i vozilima hitne pomoći te s mahom nepouzdanim a dijelom i pristranim svjedocima, kakav je jedan policajac pretpostavljivo srpske nacionalnosti. U završnici, pak, učenici jednog razreda osnovne škole u Bijelom Brdu pored Osijeka u današnje vrijeme slikaju Kirove portrete, a efektan i vrlo poetičan završni kadar, s portretima postavljenim na razrednom panou, asocira na Andyja Warhola.
"Paviljon 6" je jednostavan 'klasičan' Devićev dokumentarac izveden za njega standardnom metodom 'muhe na zidu', odnosno metodom bilježenja razgovora i ponašanja ljudi u nekom prostoru. Ovaj put to je paviljon iz naslova na Zagrebačkom velesajmu, u kojem su se u vrijeme pandemije koronavirusa organizirala masovna cijepljenja. Devića je ta tema zaintrigirala, te je određeno vrijeme kamerom pratio više osoba tijekom čekanja u dugim redovima, kao i kasnije, nakon cijepljenja. Dramaturški koncipiran tako da se sugerira vrijeme zbivanja od jednog dana, od jutra do zatvaranja paviljona navečer, film donosi razmišljanja, strahove i dvojbe tih ljudi, pri čemu se mogu čuti i različite teorije urote, primjerice ona da je virus djelo izvanzemaljaca. "Paviljon 6" je izuzetno uspio opservacijski dokumentarac vrlo skladno narativno i dramaturški koncipiran, koji mnogo govori o nama i našem društvu danas i ovdje. Dakako, ponešto i od onog što ne bismo željeli znati. Ali to i jest odlika odličnih (dokumentarnih) filmova.
Razgovore s direktorom Zagreb Film Festivala Borisom T. Matićem uoči 34. izdanja festivala, te s Ivanom Ramljakom i Goranom Devićem, autorima nagrađivanih dokumentaraca "Mirotvorac" i "Paviljon 6", poslušajte u emisiji "Filmomanija" Trećeg programa Hrvatskog radija u petak 7. studenog, te naknadno u Slušaonici HRT-a.
Tematska emisija koja se bavi aktualnostima i osobitim značajkama iz svijeta filma i usko srodnih područja poput animacije, festivalskih politika i televizijskih sadržaja, velikih filmskih obljetnica i filmologije...