EU mijenja prometna pravila, mladi će smjeti voziti automobile sa 17, kamione već s 18 godina. Naime, Europski je parlament u utorak potvrdio nova pravila o vozačkim dozvolama kojima je cilj povećati sigurnost na cestama i smanjiti broj prometnih nesreća. Zemlje članice imaju četiri godine za implementaciju, pa ćemo tako do 2029. i 2030. imati digitalne vozačke dozvole. Mladi će moći ranije sjesti za volan ali u pratnji, s dobra granica, osim za kamione, snižava se i za vozače autobusa, na 21. godinu.
Predložena rješenja rezultat su različitih sustava unutar Unije, gdje u svih 27 država članica EU postoji različit sustav osposobljavanja. Neke države imaju takav model, vožnju u pratnji koja je obično roditelj i staratelj i slično. Kako je rekao u Dnevnom ritmu pomoćnik glavnog tajnika HAK-a Sinan Alispahić, želi se definirati minimalni standardi za sve države, za jedinstvenu vozačku dozvolu i na takav način povećati standarde kvalitete i u konačnici dobiti i bolje osposobljene nove vozače.
- Mogućnost vožnje u pratnji, znači osoba će se moći sa 16 i pol godina uključiti u proces osposobljavanja. Međutim, neće smjeti upravljati samostalno. Isključivo će to biti osoba u pratnji koja treba ispuniti određene uvjete, a jedan od uvjeta je da je starosti 24 godine, da ima 5 godina vozačku dozvolu i da u zadnjih 5 godina nije imala zabranu upravljanja vozilom. I tu se sad javljaju neki problemi gdje direktiva nije precizna i koje će se morati regulirati zakonom i pravilnikom. Međutim, mi smo uvjereni da će to biti vrlo malo zastupljeno, zato što osiguravati dvije osobe u automobilu tijekom godine na redovitoj bazi nije lako.
Internacionaliziraju se i kazne, te prekršaji pa se neće moći izbjegavati određene kazne i prekršaji, pogotovo kad su u pitanju teški prekršaji, vožnja pod utjecajem alkohola, vožnja pod utjecajem droga, vožnja prekomjernom brzinom, nepoštivanje prometnih pravila i izazivanje prometne nesreće, kako mi to često nazivamo obijesna vožnja.
Uredba se ne bavi jačinom automobila, odnosno motora, a dvije godine probnog razdoblja u pratnji ima za cilj malo više disciplinirati nove vozače, jer se dio njih ne ponaša odgovorno, dodaje Alispahić.
- Međutim, ovdje opet moramo naglasiti da prema statističkim pokazateljima, mi imamo trend smanjenja broja poginulih mladih vozača i svih osoba koje su sudjelovale u prometnim nesrećama koje su one izazvale. Primjerice, u usporedbi devet mjeseci prošle godine i ove godine, za devet osoba je manje poginulih, samo 16. A kada uzmemo u obzir osobe starije životne dobi, 65+, pogotovo vozače, onda je to povećanje čak od 70%, 39 osoba. Što znači da je vrijeme da percepciju neodgovornog ponašanja mladih osoba, mladih vozača prenesemo na osobe treće životne dobi. I to se sad pokazalo u praksi da je to vrlo veliki problem i da se tome treba malo više vremena posvetiti. Odnosno, neka zakonska rješenja bi trebala u tom kontekstu urediti da se poveća sigurnost takvih osoba. Svjesni smo i mobilnosti i potreba takvih osoba, ali moramo biti svjesni biologije jer oni danas su puno rizičniji nego mladi vozači. To ja odgovorno tvrdim.
Što se tiče digitalnih vozačkih dozvola predviđeno je povećanje razdoblja trajanja sa deset na petnaest godina za vozačke dozvole A1, A2, A, B, B i E kategorije.
- Digitalne vozačke dozvole će u prvom redu se izdavati za nove vozače jer je to doista jedan tehnološki napredak. Koristi će se uz pomoć pametnih telefona, a daje se mogućnost da osobe mogu na vlastiti zahtjev zadržati i postojeću vozačku dozvolu. Znači možete imati jednu i drugu. Međutim, to će biti precizno propisano pravilnikom vozačkih dozvola.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.