O tome kako se javna uprava nosi s izazovima novoga doba rasporavlja se na četverodnevnoj Konferencije "Upravljanje Europskom unijom kroz oluje višestrukih kriza: uloga javne uprave", Europske skupine za javnu upravu. Domaćini su konferencije po prvi puta Hrvatska i Pravni fakultet u Zagrebu, objašnjava izvredna profesorica s tog fakulteta i prorektorica Ana Marija Musa.
Europska grupa ima 23 posebnih sekcije, koje se bave različitim pitanjima kaže Musa.
- Od digitalizacije javne uprave, odnosa s građanima, upravljenja projektima, analiziranja u važnim pitanjima, a sudionici su uključeni svaki u svojoj državi u planiranje i provedbu reforme, edukaciju službenika, i surađuju s Vlada u provedbi tih procesa.
Na pitanje je li naša javna uprava preglomazna dekan Pravnog Fakulteta prof Ivan Koprić odgovara kako nije u pitanju veličina nego njezin kapacitet.
- Nije toliko pitanje glomaznosti koliko kapaciteta javne uprave. To podrazumijeva znanje, profesionalizam i radnu etiku, ozbiljnosti ljudi u upravi u odnosu na očekivanja građana koja su velika. Građani odmah žele uslugu kako bi potrošili što manje vremena, žele digitaliziranu uslugu i tu je ključ problema. Potrebna je ravnoteža između očekivanja građana i onoga što javna uprava radi.
A što je s utjecajem politike na javnu upravu.
- Želimo imati profesionalne, dobro educirane službenike koji su više orijentirani na pravila svoje struke a manje na nekakve arbitrarne želje. Znamo iz prakse da se može dogoditi, pogotovo u lokalnoj jedinici, da građani izaberu nekoga tko ne poštuje struku ni službenike i tu bismo mogli govoriti o prevelikom utjecaju politike. Znamo da ima korupcije, zapošljavanja, pogodovanja što je povezano s politikom, toga uvijek ima, ali treba raditi na tome da toga ima što manje.
Često govorimo o stereotipu, o " uhljebima" koji rade u javnoj upravi. Ana Marija Musa kaže kako je riječ o frustraciji građana.
- Taj termin obilježava frustraciju građana nedjelotvornom i sporom javnom upravom. Ako morate obilaziti 7 ureda za jedan pečat, naravno da će vam u toj frustraciji izgledati da službenik nije dao sve od sebe i biti ćete skloni cijelu javnu upravu tako percipirati.
Dodaje kako je takvih slučajeva bilo dosta u prošlosti i da je najvažnije da se javna uprava kreće prema upravi koja je servis građana, gdje nema nikakve nadmoći i superirornosti i koja je orjentirana prema građanima, korisnika, poduzeća, zaključila je profesorica Ana Marija Musa.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.