Svjetska kinematografija u 2023. : Od 14. do 1. mjesta
31.12.2023.
11:02
Autor: Ivan Žaknić
PODIJELI
Filmovi
Foto: Ilustracija / Shutterstock
S filmskim kritičarom Boškom Piculom analiziramo svjetsku, posebno američku kinematografiju koja se u 2023. prema zaradi vratila na predpandemijske brojke. Čak tri filma (Barbie, Super Mario Bros i Oppenheimer) zaradili su preko milijardu dolara. Američka kinematografija više ne proizvodi u kontinuitetu srednjostrujaška žanrovska ostvarenja po kojima je postala prepoznatljiva. Sve se svodi na spektakl, bučnost, forma je nadređena sadržaju (Oppenheimer)... Stoga nam je kvalitetnost filmske 2023. donijela europska kinematografija, poglavito francuska. Postati će to vam to jasno ako pročitate izbor našega urednika koji je odnosu na prošlu godinu nešto proširen, ali su zato u njega uvršteni i dokumentarni i animirani filmovi s obzirom da ih i tradicionalni igranofilmski festivali uvrštavaju u svoj program, a i sve veći broj hibridnih formi nameće takvu odluku.
14. Duhovi otoka, Martin McDonagh, Irska/Velika Britanija/SAD, 2023. - McDonaghova glumački impresivna crnohumorna drama imala je važnu ulogu u prošlogodišnjoj sezoni filmskih nagrada. Topao film čije junake morate voljeti čak ako ne volite i ne razumijete neke njihove poteze.
13. Asteroid City, Wes Anderson, SAD, 2023. - sveopćoj pomami za oživljavanjem prošlosti pridružio se i Anderson zaustavljajući se u pedesetima kao godinama koje su bitno odredile budućnost Amerike, ali i pop pa i filmske kulture. Anderson ni ovdje nije izdao svoje poštovatelje ni sebe, štoviše metafilmičnost ga je odvukla na dosad neistražene eksperimentalne rubove.
12. Ubiti Boksoon, Sung-hyun Byun, Južna Koreja, 2023. - s Berlinalea na Netflix stigla nam je ova sjajna mješavina drame, akcića i trilera o samohranoj majci koja od kćeri skriva da je plaćeni ubojica. Odličan komad žanra upotpunjen obiteljskom pričom uz neke dosad redateljski neviđene scene.
11. Plavi kaftan, Maryam Touzani, Maroko/Francuska/Belgija/Danska, 2022. – u marokanskom oskarovskom kandidatu, redateljica Touzami sporo gradi svoj film o životu, ljubavi i smrti. Velike su to teme koje su nam ovdje uprizorene efektno jednostavno, a opet emotivno i naslonjeno na osnovnu priču o ljubavnom trokutu u ozračju društvene opresije.
10. Ubojice cvjetnog mjeseca, Martin Scorsese, SAD, 2023. – svakako nije riječ o najboljem Scorsesovu filmu i svakako je da se ovaj redateljski velikan odlučio ukrcati na vlak woke kulture. No, tako laganom redateljskom rukom tečno ispričati trosatnu priču priču bez praznih hodova, a da je istodobno glavni protagonist hulja za kojeg se ničim ne možete vezati – e to je ipak majstorstvo.
9. Barbie, Gretta Gerwig, SAD, 2023. – Gerwig nas istodobno i zabavlja i nameće pitanja na koja su se mnogi nasanjkali, jer jedna od njezinih meta je površni feminizam koji puca ćorcima. A (auto)ironiziranje velike korporacije koja stoji iza Barbie samo, htjeli ili ne, dokazuje kako je tržišni kapitalizam, hvala na pitanju – dobro.
8. Zona interesa, Jonathan Glazer, SAD/Velika Britanija/Poljska, 2023. - i kad smo mislili da se o nacističkim logorima – baš kao i o izraubanoj banalnosti zla – više nema bog zna što za snimiti, eto nam Glazera i njegove priče o obitelji zapovjednika konclogora koja živi tik uz žicu tvornice zločina. Najbolji horor godine, iako horor nije.
7. Sve će biti u redu, Rithy Panh, Francuska/Kambodža, 2022. - esej slavnog kambodžanskog autora umočen podjednako u dva Orwellova djela – Životinjsku farmu i 1984. Kao što je Pol Pot svojedobno kalendar vratio na nulu, tako su i za Panha godine vladanja Crvenih Kmera nulte godine za pripovijedanje o strahotama dvadesetog stoljeća koje su se pretvorile u svojevrsnu distopiju vijeka u kojemu smo danas.
6. Kako se poseksati, Molly Manning Walker, Velika Britanija/Grčka, 2023. – naizgled jednostavni prvijenac britanske snimateljice Manning Walker koji u svom drugom dijelu od vrlo dobrog postane odličan fokusiran i tematski i stiski na slojevito uprizorenu unutarnju dramu, intimu i sjetu glavne junakinje podcrtavajući i glumačku impresivnost Mie McKenna-Bruce
5. Klub Zero, Jessica Hausner, Austrija/Velika Britanija/Njemačka/Francuska/Danska/Katar, 2023. - začudni spoj grubog autorskog angažmana i formalne redateljske distanciranosti Jessice Hausner čija su meta ovaj put suludi režimi nametanja zdrave prehrane što je, eksplicira se u filmu nova ovisnost cijele jedne generacije.
4. Moja romansa s brakom, Signe Baumane, Latvija/SAD/Luksemburg, 2023. – zanosan i efektan profeministički obračun cijenjene latvijske umjetnice s bivšim, nesretnim ljubavima, s pitanjima roda i spola i s represivnim sustavima, a sve zapakirano u kolažno-iskričavu 2D animaciju te upotpunjeno elementima mjuzikla i duhovitim edukativnim opaskama o biokemijskim reakcijama ljudskog mozga.
3. Na Adamantu: Nitko nije savršen, Nicolas Philibert, Francuska/Japan, 2022. - pobjednički dokumentarac prošlogodišnjeg Berlinalea, u izvedbi vrsnog dokumenarista Philliberta, ne ulazi u teorijsko institucionalne dubine krhkosti mentalnoga zdravlja, nego nam opservacijski i ispovjedno nudi uron u stanje junaka na plutajućoj humanističkoj utopiji.
2. Anatomija pada, Justine Triet, Francuska, 2023. – triler koji to nije, sudska drama koja to nije, psihološka drama koja to malo jest, a malo nije. I sve to opet zajedno i pojedinačno i jest i nije. Jedno od rijetkih ostvarenja koje je zaslužilo gotovo sve nagrade koje je dobilo (Cannes, europski film godine).
1. Suha trava, Nuri Bilge Cejlan, Turska/Francuska/Njemačka, 2023. – kaže se uobičajeno da su ljudi uglavnom dobri. Turski redateljski veteran i velikan nešto je pesimističniji; ako je suditi po glavnom liku Suhe trave ljudi su uglavnom zločesti. I opet smo sposobni za njih se vezati. Pa tako i s učiteljem koji se želi izbaviti od služenja u snježnoj provinciji te čini grešku za greškom. Tradicionalni Cejlanovi dugi kadrovi ovdje su jako brbljivi, u pozadini svega nenametljivo je portretirano današnje ne samo tursko društvo. Velebno!
Filmski pregled 2023. godine možete poslušati u emisiji Licem u lice srijedom od 10,05.
Emisija o aktualnostima s domaće i strane filmske scene, svaki četvrtak, osim preko ljeta; zahtijeva snimanje na terenu,
uključuje goste u studiju, komentare filmskih stručnjaka i kritičara, ponekad i suradnju kolega iz centara HR-a.