Ilustracija
Foto: - / pixabay.com
Jedna od tema koje u usvajanju znanja o hrvatskome jeziku osnovnoškolcima zadaju pojačane muke analiza je višestruko složenih rečenica. Među epizodama emisije Govorimo hrvatski pripremljenima za emitiranje na Prvome programu Hrvatskoga radija tijekom veljače nalazi se i - Lov na surečenice!
Prvi program Hrvatskoga radija i u veljači nastavlja u dva termina radnim danima emitirati kratka jezična razmišljanja kojima se može brusiti znanje hrvatskoga jezika. Pojedine epizode podsjećaju na osnove gramatike i pravopisa, neke nude preporuke za usavršavanje govornog i pisanog stila, a neke proširuju znanje ili se igraju jezikom. Kao prva pomoć u osnovnoškolskom svladavanju hrvatskog jezičnog standarda tijekom veljače mogu poslužiti, primjerice, "pravopisne epizode" u kojima se razmatraju razlike između đ i dž (epizoda 10. II.: Madžarska budžola), ije i je (epizoda 13. II.: Rješenje nije riješenje) ili "gramatička epizoda" Glagolski pridjev s prilogom (14. II.). Prvoga petka u veljači (7. II.) na rasporedu je pak epizoda Lov na surečenice.
“Jedna se rečenica može sastojati od više nezavisnih i zavisnih surečenica. Takva se rečenica zove višestruko složena rečenica.”
Hrvatska školska gramatika
Višestruko složene rečenice ponekad je teže razumjeti i same po sebi, a u još se većim problemima može naći školarac koji ih treba analizirati i u njima otkriti njihove dijelove - surečenice od kojih se sastoje. Vještinu lova na surečenice, kao i svaku drugu vještinu, postiže se vježbom i iskustvom, a u svojim jezičnim minutama Hrvatski radio nudi pomoć i predstavlja slijed misli kojim se surečenice mogu uloviti!
“Kako bih je bolje upoznao, pozvao sam je na izlet i pitao želi li da idemo autobusom, a ona mi je odgovorila da joj je svejedno i otišla u školu.”
Što se glavno dogodilo?
Pozvao sam je na izlet. - to je glavna surečenica.
Zašto sam je pozvao na izlet?
Kako bih je bolje upoznao. - to je namjerna surečenica.
Sastavimo još nešto na osnovni događaj!
I pitao... - to je sastavna surečenica.
Na mjesto objekta dodajmo što sam pitao!
...želi li... - to je objektna surečenica.
Opet pitajmo - želi li što?
...da idemo autobusom. - još jedna objekna surečenica.
Dodatak sa suprotnim veznikom:
A ona mi je odgovorila... - suprotna surečenica.
Što je odgovorila?
...da joj je svejedno. - treća objektna surečenica.
Sastavimo još nešto!
...i otišla u školu. - druga sastavna surečenica.
Od drugih pravopisnih tema pripremljenih za mjesec veljaču istaknimo pitanje vokativa imenice ribar (epizoda 11. II.: O ribaru i ribici) te epizode o pisanju i čitanju imenica zoo, vakuum, kaseta i dizertacija (17. II.: Oo dva oo, a maloo i oo uu, 18. II.: O dva s i jednom z). Rječnike pak listamo, primjerice, u epizodama o razlici poljepšanja i proljepšanja (6. II.), recentnog i relevantnog (19. II.) te duljine i dužine (24. II.)
Ilustracija
Foto: - / pixabay.com
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.